Alppikauno, Adenostyles alpina, - glabra

Kokemuksia, kuvia ja kylvöaikoja alppikaunosta huhuillaan.

Minulla on ollut adenostyles alpina kauan, kestävä on. Adenostyle glabran ostin viime kesänä. Molemmista taitaa olla vielä siemeniäkin, kun vaan saisi mokomat itämään. Adenostyle alpinaa olen lisännyt jakamalla.

Minulla on saatuja alppikaunon siemeniä (iso kiitos antajalle!). Mietin pitäisikö viedä kylmäkäsittelyyn. Mitä mieltä olet Korpikello?

Kokeile kylmäkäsittelyä, ja jos siemeniä on useampia niin jätä muutama ja kylvä lämpimään. Siemenestä olen alpinan kasvattanut, ja kyllä sen ympärille joskus on taimia ilmaantunut.

Ok, näinpä teen.

Modet!!!Nyt vasta hoksasin, että pitäisköhän tuo otsikko muuttaa? Adenostyles glabra laitoin, mutta pelkkä Adenostyles tms. kattais enemmän.

Done :slight_smile: Onkos niitä muita kuin alpina ja glabra, en löytänyt kuukkeloimalla? Jos ne on vaan ne kaksi Alppikaunoa niin sittenhän ne voisi molemmat kirjoittaa tuonne otsikkoon. Mutta jos on enemmän, niin sitten vaan noin ilman mitään.

Sotkinkos minä nyt koko ketjun ihan alkuunsa? Minun tietääkseni ei ole muita alppikaunoja kun alpina, ja glabra.

OK, nehän mahtuvat hyvin tuonne otsikkoonkin sitten :slight_smile:

Tälläisen kylvöohjeen löysin alppikaunolle:

Sow at 20ºC (68ºF), if no germination in 3-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 2-4 wks