Pakko oli täältä tarkistaa, minä päivänä ostinkaan amatsoninliljani. Vajaa viikko sitten istutin sen uuteen purkkiin (ja lisäsin himpun verran multaa täytteeksi) ja nyt se jo pukkaa neljää uutta lehteä piiiiitkinä tulemaan. Taisi ilahtua muutosta meille...
Ja tässä hän on koko komeudessaan. Tykkään ihan hirveästi!
Ahtaassa ruukussa amatsoni kuulemma kukkii paremmin. Itse oon tässä odotellut jo jokusen vuoden kukkia, mutta ei kuuulu. Kesällä koetin lannoitella, että kasvais äkkiä ruukku täyteen, että niitä kukkiakin sitten tulisi. On tuo kyllä viherkasvinakin kaunis. Oikeastaan kyllä väittäisin tyylikkäimmäksi viherkasvikseni.
Minä olen kuullut saman (vaiko lukenut täältä…?). Siksi uusi ruukku oli vain karvan verran isompi kuin se muodottomaksi sinkunut muoviruukku, missä tuo taloon tuli.
Minustakin kasvi on upea jo tuollaisenaan. En meinaa saada siitä silmiäni irti…
Minäkin olen kuullut ja lukenut aivan samaa. Omani on altakasteluruukussa, jonka vesitila on 5 litraa...
Nyt täällä kukkii ekaa kertaa (Kiitos Piivin). On ihana, upea, todellinen suuren luokan kaunotar.
Kiva, Muajussi, ettei hoito ole mennyt hukkaan!
Jihaa!!! Minä löysin sen! Minä löysin sen! Pitkän hakemisen jälkeen paikallisesta p-genistä, hieman ohi kukkinut joten hintakaan ei todellakaan päätä huimannut!
Mun piti viime syksynä siirtää viherkasvit pimeään nurkkaan ikkunanvaihdon kanssa. Noh, ikkuna oli halki heti alkujaan ja ikkunatoimittaja sai uuden asennettua paikalleen vasta kahden (2!) kuukauden päästä. Mä vähän niinkuin "unohdin" ne kasvit sinne pimeään nurkkaan ja vähän huonosti annoin vettäkin. Sit hoksasin et ei hemmetti amatsoninlilja ruskettaa urakalla lehtiä ja siirsinsen saman tien ikkunan eteen valoon ja annoin vettä. Ei kun jatkoi vaan lehtien ruskettamista. Sen sen ruukun eteen jäi viikoksi pyykkiteline (joo, täynnä KUIVIA pyykkejä) ja kun sain sen pois ni liljassa oli pitkä kukkavarsi! Neljällä kukalla se mua ilahdutti, mut ennen marraskuuta se tapatti kaikki lehdet . Ja joululoman jälkeen havaitsin, että sipuli työntää uutta versoa!
Eli siis amatsoninlilja voi alkaa kukkia myös jos sitä "pahoinpitelee" ja sit antaa valoa ja vettä. Mulla se kyl tapatti lehdetkin, mut kasvattaa nyt kyl jo uusia kovalla tohinalla.
Jos se on edelleen noin pienessä ruukussa, niin vaihda vaan heti suurempaan! Se on nälkiintymässä.
Omani asuu tuossa, eteläikkunan tuntumassa altakasteluruukussa, jossa on 5 litran vesitila. Viisi sipulia jätin kaksi vuotta sitten. Kuvassa huonosti näkyvissä neljä kukkavartta. Niitä putkahtelee muutaman kuukauden välein.
Tämä on kyllä ihana, kukkii kun on kaikkein pimeintä. Piiville kiitos tästä. : )
Onpa todelinen leidi tuo sinun kaunotat tosi mahtavakukka.
Riresa, sielläkään ei siis ole hoito mennyt hukkaan!
Ihania ovat amazoninliljanne. Minä varmaan päälläni seison, jos mulla joskus tuo kukkisi. Kolme kappaletta on niitä ikkunalaudan täytteenä mutta kukita ei. Aikoinaan kun 80-luvulla asuimme lämpöisessä kerrostalossa oli kukinta taattu ainakin syksyllä kun siirsin ko. kasvin parvekkeelta sisälle syksyllä ja usein vielä keväälläkin, mutta nyt ei sitten mitään. Joskus ilmaantuu lehti tai pari ja hetken päästä nekin kaatuu pois. Murr, taidan heittää kompostiin koko komeudet.
Viherpeukalo, tunne tuskasi. Munkaan oma ei kuki, ei kukkinut edes siellä lämpimässä kerrostalossa. lehtiä tulee ja menee. Tällä hetkellä menee. Mutta kärsivällisesti odotan. Kaverillani meni 7 vuotta ennen kuin hänen amatsoninsa kukki ekan kerran. Sitten se kukkikin komeasti. Ehkä mulla on vika juuri tuossa viileä kuiva kausi/ lämmin kasvukausi -vuorottelun järkkäämisessä. Kaiketi. Tai sitten purkissa on vielä aivan liikaa tilaa, joten rehu ei viitsi ruveta punkemaan kukkavartta. Että lisää lannoitetta ja uusia lehtiä, jonain päivänä se on sen kukankin vuoro
Heikoissa kantimissa ovat omat amazonini edelleen, lehtiä jokunen ja nekin lähennä kaatumassa.
Hei kaikki onnekkaat ihmiset, jotka olette saaneet Amatsoninliljanne kukkimaan! Minulla on kaksi amatsoninliljaa, jotka ovat olleet minulla reilut kaksi vuotta. Kun sain ne, istutin ne ruukkuihin, muuten en ole kajonnut niihin, vaan ovat saaneet rauhassa kasvaa. Nyt kysyisinkin teiltä kokenelta muutamaa asiaa.
- Mihin vuoden aikaa liljan pitäisi kukkia, palstalla on törmännyt marras ja joulukuun kukintaan, kukkakirjani puhuu keväästä???
- Jos haluaisin yhdistää kaksi liljaani yhteen ruukkuun, mikä olisi sopivin vuodenaika, onko maaliskuu niinkuin muillkin huonekasveilla, vai onko se juuri huono mahdollisen kukinnan vuoksi huono valinta?
- Vopiko Amatsonini olla liian valoisalla paikalla? Se on eteläikkunan tuntumassa, mutta minulla olisi myös mahdollista siirtää se muutaman metrin päähän ikkunasta, mikäli liika valo on haitaksi...?
Olen ollut hieman hukassa amatsonini kanssa, kun en uskalla tehdä sille mitään ettei kasvurauha häiriinny. Olen antanut sille amatöörimaisesti noin 1 dl vettä kahden viikon välein, kun en ole tiennyt mikä on passeli määrä....
Kiitos kovasti avustanne!
en osaa varmasti juuri sinua eniten kiinnostaviin asioihin vastata, mutta äidilläni on ollut jo vuosia amatsoninlilja ja se kukkii säännöllisesti. Äitini jipot ovat pieni ruukku, pohjois- tai itäikkuna, ulos kesäksi, jolloin se sisälle siirrettäessä syksyllä aina kukkii.
Minä sain viime keväänä anopilta amatsoninliljan. Hän oli jakanut omansa, joka oli ollut kukassa, kun hän sen sai n. 5-6 vuotta, mutta sen jälkeen ei ole kukkinut. Minä kertakaikkiaan unohdin varjoisalle kuistille oman jaetun yksilöni, jossa oli vain muutama lehti ja sitten elokuussa huomasin sen työntävän kukkavartta! Oli välillä lähes kuivana, kastelin hyvin vähän. Eli minun yksilöni kukki elokuussa ja “salaisuutena” varmaan oli se, että sai olla ulkona ja en muistanut kastella sitä. Hätäpäissään sitten varmaan kukkikin… Edelleen on elossa (huikeat 3 lehteä ja nyt on kasvattanut kaksi lisää) ja aion koettaa taas tuota “kesäunohdusta”. Niin juu, anoppi oli kateellinen
Niin siis anoppi sai kukan n. 5-6 sitten itse. Hirveästi tulee nyt kirjoitusvirheitä -tai siis sanoja unohtuu…