Amatsoninlilja ei saisi olla isossa ruukussa; tekee juuria vaan ja sipulit samalla lailla istutettu kuin amarylliksellä (ei kokonaan mullan alla). Olen kuullut, että eteläparvekekin kesällä on hyvä kukkimisen aikaan saamiseksi, vaikka siellä lehdet palavatkin. Mulla ei tuokaan auttanut vaikka 2 kesää paistuivat. Lopulta kun olivat ½ vuotta evakossa pimeässä WC:ssä alkoi kuukauden sisällä kukkia kun pääsi pois; senjälkeen kukkinut ilman kommervenkkejä 2-3 kertaa vuodessa
Sivulla 3 kehun omaani, jota hoidan aivan päinvastoin! Eteläikkunalla, aina, tosi isossa ruukussa.
Ja vielä reilusti multaa sipulien päällä.
Kertoisiko joku mihin aikaan vuodesta amatsoninliljalle vaihdetaan mullat tai uusi ruukku? Se kun tarvitsee muista huonekasveista poiketen kesällä lepoajan, niin pitäisikö sitä häiritä johonkin muuhun vuodenaikaan kun keväällä? Viisi vuotta sen on tyytyväisenä ollut samassa ruukussa ja kukkinut syksyisin ja keväisin (kun olen ensin ollut kuukauden kastelematta sitä), mutta nyt näyttää siltä että olisi jo aika jakaa se.
Mie vaihtaisin kukinnan jälkeen, sillä se ruukun vaihto melko varmasti saa aikaan sen, että kukinta jää pois seuraavalta vuodelta, kun se kasvattelee niitä sipuleitaan.
Nauroinkin juuri räkäisen naurun, kun luin jostain lehdestä, että pitää antaa nahistaa lehtensä kesällä, että sipulit pitävät lepokauden! Nyt on oikein hyvä aika vaihtaa multa. Ja seuraavan kerran kukintaan se ei vaikuta pätkääkään. Näin olen näiden 23 vuoden aikana havainnut.
Mä ostin eilen amatsoninliljan sipulin ja istutinkin ja aamulla kun heräsin niin ruukusta oli nousutt pieni taimiKauanko menee suunnileen että ne alkavat kukkia? ja onko joku erityinen hoito-ohje ? vai pärjäänkö ihan säännölisesti kastelemalla suihkutelemalla ja antamalla ravinteita?
MInulla amatsoni ei kuki, ennen kuin ruukku on täynnä sipuleita. Eli älä Pörri aikakaan kovin isoon ruukkuun laita! Muuten olen hoitanut kuin mitä muuta sisäkasvia tahansa. Kesällä viihtyy ylkona. Ja silloin tällöin kannan mukaan saunan pesuhuoneeseen saunomisen ajaksi. Saa trooppista lämpöä ja kosteutta kuin kotiseudullaan Amazonin viidakossa.
Laitoin jo aika tai siis tosi isoon ruukkuun kun oli ainoa tyhjä enää ja oli kova hinku kylvää se:S Pitäisikö vaihtaa pinempään?
Anna, Pörri sen olla! Kolmos sivulla kuva omastani.
Joo annan olla
Kukintaa odotellessa.
Maire´ onko toi kukkinut ikinä? ja minkä ikäinen se on?
Pari vuotta sitten sain ystävältäni pienen alun ja seuraavana vuonna jo kukki. Toisenkin kerran on jo ehtinyt kukkia, vaan tänä keväänä ei ole näkynyt vielä alkujakaan. On vaan kovasti rehevöitynyt kuten kuvakin kertoo. Keväällä kuivui useita lehtiä, joten korjailee nyt nähtävästi lehdistöään.
Oke mun amatsoninlilja kasvaa kovaa vauhtia
Meillä amatsoninlilja tuntuu tekevän vain hidasta kuolemaa… Sain äidiltäni kaksi rehevässä kasvussa olevaa sipulia vuosia sitten ja alkuun näyttivätkin ihan hyviltä. Sitten alkoivat kuihduttaa lehtiään. Alkuun tahti oli sellainen, että jokaista uutta lehteä kohden kuihtui yksi vanha. Tätä jatkui ehkä pari vuotta. Nyt tilanne on se, että toisessa sipulissa ei ole yhtään lehteä ja toisessa yksi pieni uuden lehden alku. Kovasti tykkäisin tuosta kasvista, mutta se ei tunnu tykkäävän minusta. Äidilläni kyllä kukoistaa ja kukkiikin joka vuosi…
Mun amatsoninliljani kasvaa kovaa vauhtia
Minäkin haluan tuollaisen… onko niitä ihan kukkakaupoissa myynnissä? Uusi tuttavuus minulle.
Saattaa niitä kaupoistakin löytää, jos on onnea matkassa… Sipuleita voi tilata esim. siemenvesa:lta (klikkaa Kauppa ← tuolta vasemmasta palkista ja ruukkukasvit)… TRE:lla ainakin Honkasen puutarhan liikkeistä löytyy sipuleita
Mikäs on vikana, kun ihanuuteni kallistaa komeita lehtiään vaakatasoon ja hiivuttaa vähitellen pois sitä mukaa kuin uusia kasvaa tilalle? Kastelenko häntä väärin? Pitääkö kastella harvakseltaan ja varovaisesti? Kastelen nyt kerran viikossa pienehkölle aluslautaselle. Vai tarvitseeko enemmän valoa kuin mitä nyt saa (on länteen avautuvan ikkunan vieressä, mutta nurkassa, eli ei juurikaan saa luonnonvaloa)?
Auttakkee, auttakkee.
Se toimii juuri kuten kuuluukin! Lehdet alkavat kallistua ennen kuivumistaan, kun ovat kuolemisvuorossa. Kastelumäärä kuullostaa kyllä tosi vähäiseltä.