Mulla on jostain syystä nyt tietsikan ruudulla kuva niin iso että yläpalkki eikä alapalkki ei näy ollenkaan. Yläpalkin saan näkyviin viemällä hiiren sinne, alapalkki ei tule millään esille. Kuinka saan näytön normalisoitua, osaako kukaan neuvoa ?
Onpa todella ärsyttävää, en millään saa näkymää normaaliksi. Pakko sulkea kone ja toivoa ihmettä kun aamulla taas avaan ! Davidia tässä tuli kyllä kova ikävä
Onko sulla wintoosi kone vai Äpple
Ookko kokeillut sivua pienetää -
Joissakin on ns huononäköislle suurennuslasi tms onko se päällä…?
Olisit ottanu kuvan, ja laittanut sen tänne kaikille
Tuos mun konees on Bluetooth 2 versio, sen voi saada modattua Bluetooth 4 versioon osien vaihdolla
Silloin AirDrop toimisi, ni kännystä saisi kuvat ym.siirrettyä helposti koneelle
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
F11 on minulla palautusnappi. Sitä painamalla muuttuu koko sivun näytöksi ja seuraavalla painalluksella palautuu jne.
Tietokoneet osaavat olla merkillisiä laitteita…
Nii on naisetkii,
LeonM saat Airdropin tomii tuossa kyl, jos teet ruumiinavajksen koneellesi
Mä tekisin tuon, jos ei tarviis juotella ym kalliitaosia
https://forums.macrumors.com/threads/imac-mid-2011-bluetooth-4-0-internal-upgrade.1780242/
Toisen pöytäkoneen Linux Mint on nyt sitten mennyt vanhaksi. Tainnut mennä jo pidemmän aikaa sitten mutta vasta nyt alkaa haitata siinä määrin että pitäisi asentaa uusi versio.
En ole koskaan saanut tikulta käyttöjärjestelmää asentanut, mutta pitää taas yrittää sitä. Olisi paljon kätevämpää kuin dvd-aseman kautta. Varsinkin kun ei joka koneessa ole tuota asemaa enää
Rasberry Pi 4 tässä nyt surffaillaan. Ostin pari vuotta sitten “leikkikaluksi”. Tämä vie tosi vähän virtaa ja on ase kohonneita sähkön hintoja vastaan. Varsinkin kesäaikaan,kun ei sähköä tarvitse lämmitykseen. Paitsi että ei tätä kannata sähkön säästö mielessä ostaa.
Versiossa on muistia 2GB Kyllä tällä jotain hyötyvidedoita voi katsoa,mutta muuten ei viitsi rasittaa. Varsinkin kun saa vielä hukassa olevan äänen kuuluville.
Sain äänet kuulumaan, kun laitoin äänipiuhan kiinni näyttöön. Riittää minulle.
Sen verran vielä että esim. pankkihuijaukset ja muut, on helpompia toteuttaa semmoisille, jotka hoitaa pankkiasiointinsa puhelimen kautta. Semmoiset ihmiset jotka 99% käyttää älykännykkäänsä vain puhumiseen ja Whatsappiin, (kunhan jälkipolvi on ensi asentanut sen) mutta muuten eivät koko aikaa räpellä monimutkaisen laitteensa kanssa. Tämmöinen ihminen painaa suurinpiirtein aina “kyllä” vaihtoehtoa, ja tämä mahdollistaa huijatuksi tulemisen.
Asensin uuden Linuxin. Linux Mint cinnamon 21. Onnistui toisella kertaa. Ensimmäisellä kertaa koitin asentaa vanhaan 20(?) vanhaan kiintolevyyn, mutta ihan loppupuolella asennus kaatui ja oletin johtuvan tästä kiintolevystä.
Toisella kertaa asennus onnistui hiukan tuoreempaan kiintolevyyn. Ensimmäiseksi asensin chrome selaimen, kun olen sitä tottunut käyttämään. Myös päivitysjono asentui ongelmitta.
Koska tämä on ihan tuore Linux, niin tehnen viisaimmin, kun en kovin paljon mitään asentele. Tehkööt “tuotetestauksen” jotkut muut. Tälle Mintille tuki luvataan tämän vuosikymmenen loppupuolelle asti.
Ensimmäisen kerran onnistuin asentamaan käyttöjärjestelmän muistitikulta. Win 10 kone ja Rufus ohjelmalla tehty tikku.Tätä ennen tein ko. ohjelmalla myös Win 7 pro tikun, mutta sitä en onnistunut asentamaan. Yritin tätä sen takia kun on pari win 7 lisenssiä ja olisin kokeillut niiden muuttamista win 10:ksi. Toinen lisenssi on Win 7 Home Premium ja oli tarkoitus muuntaa Win Pro tikku sille kelpaavaksi. Toinen lisenssi win 7 pro ja sitä voin yrittää asentaa dvd levyltä, jos onnistuisi sitä kautta
Tässäpä hyvä löytö netistä, IS-sivustolta Pikanäppäinkomentoja:
Yleisimmät näppäinyhdistelmät, joita saatat tarvita.
Ctrl ja C / V / X = Kopioi / liitä / leikkaa valittu kohta
Ctrl ja Shift ja V = Liitä teksti ilman muotoilua
Ctrl ja A = Valitse kaikki (esimerkiksi koko sivulla oleva teksti ”maalautuu”)
Ctrl ja Z = Peruuta
Ctrl ja Y = Tee uudelleen
Ctrl ja F = Hae sivulta tiettyä sanaa tai lausetta
Ctrl ja + tai - = Zoomaa lähemmäs tai kauemmas
Ctrl ja B tai U tai I = Lihavoi / alleviivaa / kursivoi valittu teksti
2 klikkausta hiiren vasemmalla näppäimellä = Valitse sana
3 klikkausta hiiren vasemmalla näppäimellä = Valitse koko kappale
Shift ja F3 = Muuta valitun tekstin pienet kirjaimet isoiksi ja toisinpäin
Ctrl ja S = Tallenna (esimerkiksi Wordissa)
Ctrl ja O = Avaa uusi dokumentti
Ctrl ja nuolet = Liiku tekstissä sana tai kappale kerrallaan
Windows ja nuolet = Siirrä aktiivista ikkunaa näytöllä
Windows ja D = Näytä tai piilota työpöytä
Windows ja L = Lukitse tietokone
Ctrl ja Alt ja Del(ete) = Avaa Windowsin turvaruutu
Ctrl ja Home = Sivun alkuun
Ctrl ja End = Sivun loppuun
F11 = Siirtyy tai poistuu koko näytön tilaan nettiselaimessa
Windows-näppäin = Avaa tietokoneen hakutoiminnon, eli voit etsiä koneeltasi nopeasti mitä tahansa tiedostoa kun painat Windows + kirjoitat haluamasi hakusanan
Moi, kysäisenpä täältä selainasiasta. Mulla on ollut pöytäkoneessa Firefox-selain jota oon käyttänyt. Ollut tyytyväinen siihen ja sen antamiin hakutuloksiin.
Nyt oon luopumassa pöytäkoneesta ja mun mies laittelee mulle kuntoon läppäriä. Sanoi että ladattaisiin siihen Googlen Chrome selaimeksi, ei FF enää ollenkaan. Oli kuulemma työprojektissa hänelle sanottu ettei Firefox oo turvallinen käyttää vaan siellä työpaikassa oli sallittu vain chrome.
Mitä tietoa teillä on asiasta ?
Minä en ole asiantuntija mutta olen läppärillä vaihtanut kauan sitten FF:n Chromeen. Olen tyytyväinen, en muista syytä mi9ksi vaihdoin.
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Toinen ihan näppärä selain on Microsoftin ‘Edge’. Se on mulla vanhassa iMacissä Firefoxin rinnalla. Apple ei enää päivitä Safariaan käyttämässäni MacOS High Sierrassa.
Chrome on meilläkin käytössä ollu jo kauan. Nuorisolla myös. Tykätään.
Mulla on jostain syystä tullu sellanen ajatus chromesta että sen haku on onneton. Kun etsin jotain puhelimen haulla netistä niin chrome on muistaakseni siinä selain. Ja haun osumat on outoja, ei ollenkaan samoja kuin mitä saan pöytäkoneella FF:llä tehdyllä haulla.
Mun mies ei tota oikeen käsitä, mutta minusta hakutulokset poikkeaa toisistaan. Onko sit niin että tuttu selain hakee asioita jollaisia on useesti haettu, ja vähän käytetty selain roiskasee jonnekin sinnepäin ?
Google Chromessa on vakiona google-haku, jota itsekin eniten käytän. En ole koskaan ladannut Chromea, koska sen on kuin antaisi pirulle pikkusormen. Mieluiten hajautan käyttöni useamman yrityksen palveluihin kuin käyttäisin ainoastaan googlen tuotteita.
Microsoftin Edge-selain käyttää vakiona Microsoftin ‘Bing’-hakukonetta, joka ei ole mielestäni googlen veroinen. Tuo ei haittaa millään tavalla, koska selaimen asetuksista voi valita itsenäisesti oletushakukoneen. ‘Edge’ käyttää Chromen kanssa samaan “ydintä”. En puhu nyt hakukoneesta, vaan selaimen sisäisestä rakenteesta. Joku viisaampi osaa kuvailla asian kansanomaisemmin.
Edge tietoturvasyistä mullakin käytössä, hakuja teen Googlella, on pikakuvakkeena, helppo näpätä kun siihen tottuu. Kokeilin muutaman kerran aikaa ja tuloksia vertaillen.
Tietomurrot ja tilien kaappaukset löytävät vanhaa tekniikkaa käyttävät koneet ensimmäisenä. Onhan se haastavaa varmasti siirtyä uuteen, mutta helpottuuko asiat lykkäämällä? Parin vuoden tai viiden päästä oma joustavuus ei ole ainakaan kehittynyt, mutta tekniikka harppaa jättiloikkia.
Mikäs tuo Microsoft Bing on?
Microsoft Edge-selaimen osoiterivillä käytettävän oletushakukoneen saa helposti vaihdettua Egde-selaimen asetuksista haluamakseen. Tällöin Bing-hakukonetta voi käyttää, jos avaan “+”-merkistä uuden tyhjän välilehden.