Tällaiselle aiheelle oli tilausta, ja näin paarma / hyttysaikaan itse kukin varmaan kaipaa hyviksi koettuja suojautumis- ja karkoituskeinoja mm. noita purevia ja pistäviä hyönteisiä vastaan. Otsikkoa voi laajentaa tarpeen mukaan myöhemmin, jos vaikuttaa nyt olevan liian suppea. Siirrän tähän aloitusviestiksi Aramintan aiheeseen liittyvän viestin.
Tuostapa tulikin mieleen, että oon kaipaillut tänne omaa ketjuaan hyttysten (ja vaikka muidenkin puutarhurointia häiritsevien ötöjen) karkotuskonsteille. Keskustelu viriää tavallisesti alkukesästä monessa eri ketjussa, viimeksi taisi olla Ärsyttää-palstalla, lähes aina kuitenkin sellaisessa katoavassa ketjussa, mistä sitä ei osaa hakea. Minusta olis hyvä, jos neuvot ja kokemukset pysyis paikallaan. Olisin itse valmis maksamaan yhden etelänmatkan hinnan konstista, jolla voisin olla kesämaalla kesän valoisimpaan aikaan rauhassa, vaikka yötäkin, nykyisin käyn siellä hätäiseen aurinkotuulisena päivänä. Hankin viimeksi ThermaCellin, jonka kanssa voi oleilla pienessä ringissä, mutta olisin halukas hankkimaan myös sellaisen hiilidioksidia puuskuttavan laitteen, jos tietäisin sen oikeasti toimivan, niinkuin se lupaa ja kaipaisin keskustelua kokemuksista. Tää ei taida oikein kuulua Tarvikkeisiin eikä Tuholaisiin eikä mihinkään. Kiltit modet, voisitteko auttaa?
Nuulle vielä kiitokset pikaisesta reagoinnista ja, please, nyt kaikki hyttysallergikot tai muuten pisteleviä ötöjä inhoavat, kertokaa miten pärjäätte niiden kanssa. Ja onko kellään kokemuksia tai tietoa siitä kalliista laitteesta, jonka pitäis hävittää hyttyset suurinpiirtein koko paikkakunnalta?
Tekniikan maailma on testannut noita hiljattain, muistaakseni MosquitoMagnet voitti ylivoimaisesti testin.
Onks kellään omakohtaisia kokemuksia? tai tunteeks joku jonkun,jolla on?
Magnetia ei oo täällä myynnissä, mutta sitä pienempää Mosquitoa olis. Sekin on aika kallis hankinta kokeiltavaksi (n. 500 + tarvikkeet), mutta jos se toimisi, olis kyllä hintansa väärti. Nyt on hyttyset ilmaantuneet maalle, eli loppukesä ollaan sitten kaupungissa…
Araminta, miten suuren alueen ThermaCell suojaa ? Entä tuleeko se kovin kalliiksi käyttää ? Kyselen, koska huomasin sellaisen olevan tulossa Yliopiston Apteekin kanta-asiakastarjoukseen ensi kuussa.
No sanotaan, että muutama neliö laitteen ympärillä pysyy aikaa tyhjänä hyttysistä, mutta minusta se on hankala roikottaa mukana. Niitä panoksia kyllä kuluu, jos pitää koko ajan päällä, mutta ei minusta kohtuuttoman kalliiksi tule, hintoja en muista. Joillakin täällä on ollut hyviä kokemuksia, pistäpä ThermaCell hakuun. Itse ostaisin mielelläni sen Mosquito Magnetin, jos tietäisin, että se toimii - vähän liian kallis kokeiltavaksi. Testituloksetkin kertoo vain, montako hyttystä jäi satimeen, mä haluaisin tietää, montako jäi jäljelle.
Tai sitten pitäisi lääkefirmojen keksiä joku tapletti tms. hyttysille. Sillä meidän perheen veressä on ilmeisesti hyttysille niin “pahaa verta” että isääni ei koskaan hyttyset häirinneet. Sama on minussa ja mun pikkuveljessä. Kun toiset kesällä heiluu kun hullut häätäen hyttyysiä niin me voidaan olla ihan normaalisti. Kyllä meitäkin kesän aikana ehkä pari hyttyystä käy pistämässä mutta siinä se. Ei tule paukamia, eikä kutinaa, kunhan kattotaan, että tuos se taas vetää peränsä täyteen verta eikä sitte pääse enää edes lentoon…
Väkisinkin ihmisen veressä on eroja, sillä taas paria muuta sisarusta hyttyset kiusaa ihan samalla lailla, mitä valtaosasta muutenkin. (En kyllä ole paarman puremaakaan saanut varmaan 20 vuoteen…)
Meillä on toi thermacell, ja kyllä se toimii. Olemme myös kaasun loppuessa lämmittäneet tyynyjä tuikulla, toimii. Myöskin sellaistes sähkövempainten tyynyt ja tuikku, toimii. Tyyny pitää vain viritellä tuikun yläpuolelle, meillä leikattiin kaljatölkin reunaan tuikunmentävä ja tyyny päälle, TOIMII. =)
Mikäs on sellainen ranteessa pidettävä juttu, jota Select myy? Sehän olis kätevä, ei tarttis sotkia itseään kaikenmaailman suihkeisiin ja öljyihin.
Me hankimme sen kalliin laitteen varmaan jo viitisen vuotta sitten: parina, kolmena kesänä sitä sinnikkäästi koitimme pihalla käyttää, saaliiksi tuli muutamia kymmeniä hyttysiä! Ja jäljelle siis jäi miljoonia… Eli meidän laitteessa meni rahat taivaan tuuliin, tai hyötyihän valmistaja ja jälleenmyyjä
Voi toki olla, että laitteemme oli viallinen maanantaiversio tai sitten ne ensimmäiset laitteet eivät olleet tarp. tehokkaita, sillä naapurimme laittoi parisen vuotta myöhemmin samantyylisen (merkkejä en valitettavasti muista, omamme on edell. varastossa, sen voin illemmalla tarkistaa), heillä laite toimi paremmin. Säiliön sai kuulemma tyhjentää useamman kerran kesässä kuolleista hyttysistä, mutta missään nimessä hyttysetöntä pihaa eivät hekään saaneet, sen totesin itsekin.
En siis oikein mokomia suosittele, elleivät nämä uusimmat laitteet ole sitten todella paaaaljon parempia!
PS. ThermaCell laitteita ja patruunoja hommaa melkoisen määrän noiden isojen höpötysten hinnalla ja ne toimivat.
Elluk, sinähän ihmepakkaus olet! Voi kun sääsket ym karttais meikäläistäkin noin, mutta ei. Ne tulee hulluksi pistämisvimmansa kans, kun mä ilmaannun paikalle, samoin mun äiti ja sisko on kans helisemässä.
Erinäinen läjä erilaisia “ohoveja” on käsien ulottuvilla pitkin taloa ja jopa ulkona mukana. Ei ole asiaa ulos ilman myrkkyjä vaatteissa. Kasvoilla olen koettanut käyttää sitä voidemaista Free:tä vai mitä se hajuton on?
Täytyy sitten kai pysyä taas yksi kesä pois maalta. Zyrtec auttaa kyllä sen verran, ettei pistoista tuu paiseita, eikä paljoa kutisekaan, mutta mä oon käynyt jo allergiseksi hyttysen äänellekin, ininä aiheuttaa heti automaattisen pakorefleksin. Mies (jota ei hyttyset juurikaan vaivaa) sanoo, että pukeudu silleen, ettei hyttyset pääse kimppuun. Mutta onkse se sitten kivaa olla maalla paksuissa tamineissa ja päässä verkkohuppu, joka putoo silmille heti kun katsoo alaspäin? Mieluummin oon kaupunkipihassa, jossa hyttyjä on ehkä muutama auringon laskettua.
Kaipa ainoa toimiva ratkaisu olis tabletti, joka sais ihon tuoksumaan sellaiselta, että ötöt lähtis karkuun. Nobelin ansaitsisi sellaisen keksijä! Ei varmaan toteudu mun elinaikana, vaikken usko sellaisen kehittämistä mahdottomaksi.
Keksippä sinä tuollainen tabletti, olen eka ostaja !
Tänäänkin kuumalla ilmalla oli takki päällä, missä oli huppu.
Laitoin myrkkyäkin joka puolelle, korvan sisään en hokannut laittaa, sinnehän se pirulainen sitten heti ryntäs.
Että ottaa pattiin kun aina inisee, menee minne vaan ;((
Auttaiskos hyttysiin valkosipulin syöminen?
Nythän jossain oli julkaistu juttu että valkosipulin syöminen ennaltaehkäisis punkkien kiinnostusta.
Jos se siitä olis kiinni, ei hyttyset koskis koko perheeseen. Me kaikki syödään paljon valkkaria, miehet siltään voileivällä, itse tosin vain ruoassa.
On kuulemma geneettistä tuo hyttysten houkuttelevuus - pitäis varmaan vaihtaa geenit.
hyttyset (ainakin Lapissa) karttaa valkosipuliviinalla siveltyä ihmistä. Ei auta paarmoihin. Sitä ötköttiä pitää hautoa useampi kuukausi, ettei tänä kesänä ehkä ehdi enää.
Kyllä karttaisin itte itteäni moisen tökötin jäljiltä
Lapsuuden kesät pohjoisessa oli kutisevia, olen myös oikea hyttysmagneetti.
Meilläkin pojat ovat aivan paukamia täynnä kesäisin. Muutenkin meillä on paljon hyttyysiä ku on nuota vesipisteitä omasta takaa. Muutama vuosi sitten apteekki myi sitä ainetta joka auttoi hyttysten, punkkien, mäkäräisten ym. torjuntaan. Se oli lisäksi sellainen voide, jota voi käyttää ihan vauvoille (sen takia sen ostinkin)
Minun mielestäni se toimi pojilla melko hyvin. Eikä tosiaankaah haissut pahalta niinku off, jota ei edes vauvoille/taaperoille voi laittaa.
Myöhemmin (viime kesänä) kävin etsimässä ko tuotetta apteekista, niin sitä ei enää ollut myynnissä.
Ilmeisesti ei kuitenkaan niin tehokas ollut tms. meillä siitä kyllä oli hyötyä.
Olisko ollut joku zansarin tai zanzarin tms. tuo voide.
Mä nyt neuvoisin, että ostakaa tea tree-öljyä. Ei ole paikkaa mihin se ei tehoaisi. Mutta sitä ei tarvi sitten klemoa joka paikkaan riittää kun laittaa “lämpimiin paikkoihin” korvan taustoihin pari tippaa ja pari tippaa kaulaan. Myös ranteisiin voi laittaa tipan ja hieroa siihen.
Jos mä meen kauppaan (mihin kauppaan?) ja kysyn tiitriiöljyä, niin tietääks ne, mitä se on?