Mitä ihmettä keksisin näkösuojaksi näiden koivujen väleihin. Eihän siellä voi mikään kasvaa
Näkösuoja olis kuitenkin mukava kun talo on ihan risteyksessä ja etupiha juuri tuohon suuntaan. Paikka on vielä kaikenlisäksi aurinkoinen ja kuiva. Siis rutikuiva. Aurinko paistaa aamusta iltaan. Mietin vähän sitäkin että jos sais köynnössäleikön ja kasvattelis ruukuissa jotain? Ehdotuksia??
Kyllä koivujen allakin kasvaa kun laitat riittävän paksun patjan turvekuivitettua hevonherkkua kasvualustaksi. Purppuraheisiangervoa?
Hei, hitsi Paulastiina! Sehän onkin loistoajatus, siis tuo purppuraheisiangervo!! Minulla on sitä, enkä ole tullut ajatelleeksikaan, että sitä vois laittaa. Mulla olis yks taimikin jo siihen ja vois keväällä ostaa vähän lisää. Tai laittaa juurtumaan lisää taivukkaita, niin vois olla vaikka ensi syksynä jo juuret.
Meillä olisi tähän otsakkeeseen sopivasti taloyhtiön pihassa penkit täytettäviksi. Paikka on keskellä paahteista pihaa, jossa ajoittain tuuleekin aika kovasti, kun puhuri painaa läpi rivitaloyhtiön talojen välistä. Ja sitten siinä on vielä lasten leikkipaikka vieressä eli rajoituksia ja reunaehtoja on jo pari: paahteisen ja tuulisen kestävä myrkytön istutus, mielellään ei kovin voimakkaasti leviävät kasvit, jotta penkit ei kohta pursua yhtä lajia.
Ja sitten ne penkit: kaksi lipputangon ympärillä olevaa kaarevaa penkkiä, leveys noin 40 cm, pituus noin 5 metriä, syvyyttä noin 40 cm + kohotus. Penkissä on ollut lähinnä sekoitus ihmisten pihoita ylijääneitä perennoja, jotka pääsääntöisesti ovat kuolleet vuorotellen noihin olosuhteisiin. Nyt penkit raapaistiin auki, rikkaruohot ja vanha multa nakattiin pois, penkit reunustettiin ruohonreunalla ja tyrkättiin uusi multa kuoppiin. Eli tyhjät penkit odottavat asukkaitaan.
Asukkailta ei saatu mitään ehdotuksia ja minut ja mieheni osoitettiin tähän vastuuhenkilöiksi. Väreillä ei ole suurta merkitystä, kunhan ei mene sekavaksi. Taimistolta ehdotettiin verikurjenpolvea, korallikeijunkukkaa, jalokallioista, matalia ruusuja ja angervoa (yäääk). Tulisiko täältä muita ehdotuksia? Istutukset voisi aloittaa parin viikon päästä tai aiemmin, jos sää sallii, mutta minulla lyö ihan tyhjää näiden penkkien kanssa.
Periaatteessa minulla olisi mallina oma pihani, mutta siinä on se suuri ero, että sitä hoidetaan jatkuvasti eli herkemmätkin pärjäävät hoidettuina. Noita penkkejä ei varmaan kukaan minun ja mieheni lisäksi hoida ja me emme tuossa ikuisesti asu eli herkimmät lajit pitää unohtaa heti.
Korkeaksi päivänsilmää (tai keltapäivänliljaa), jos keltainen ei häiritse, sitten tarjoan taas sitä iänikuista kurjenpolveani, esim. idänkurjenpolvi, joskin se on hiukan leviävää sorttia, ja reunukseksi sulkaneilikka. Ja tietysti niitä sipulikasveja kukkimaan keväällä heti.
Henk.koht. inhoan keltaista, mutta eihän se ole minun pihani Keltaisia liljoja sinne pelastettiin vanhoista istutuksista eli keltaisella olisi tietysti helppo jatkaa.
Laita keltaisia justiinsa tuollalailla syyskukkijoiksi, silloin ne piristävät, kun ei paljon muu enää kuki. Ja keväällä ja kesällä muita värejä, jotka kuitenkin sointuu keltaisen kanssa, jos osa kukinnasta menee yhtäaikaiseksi.
Kansalainen täällä on hämillään, auttakaa oi. Etelän puolen isossa kukkapenkissä on nyt noin neljännes neliön kokoinen tyhjä kohta . Mitähän siihen voisi istuttaa, ikuna ei ole ollut tämmöistä tyhjän tilan pulmaa. Aurinkoinen, kuiva paikka, paksulti multaa ja alla silkkaa hiekkaa. Ei saisi haista tai tuoksua, levitä eikä siementää, maistua kotiloille, eikä olla räikeän värinen, hillityt värit toiveena valkoinen, hailean punainen tai sininen/lähes musta. Mielellään kukkisi keväästä syksyyn, eikä kukinto olisi auringon suuntaan kääntyvä, kun katselen ikkunasta. Pioni ei käy, kun siirsin just paikalta pionit ryhmäksi penkin toiseen päätyyn terassin luo.
- vai kuuluuko tämä arvuuttelee ketjuun :w00t:
Melkein kuuluu jo arvuutteluosastolle mutta ehdotan loistosalviaa noiden asarinan mainitsemien lisäksi.
mätästädyke “Nestor” upeen tummansininen, ei liian korkee, kukkii kauan.
Punalatvaa on kans eri korkuisina. Voi valita enempi tai vähempi hujopin.