Anopilta saamani tuoksuköynnöskuusama kasvaa hyvin ja ryöppyää muurilta alas vaikka multaa ei kyseisessä kohdassa ole paljon. Olen istuttanut sen maanpeittokasviksi. Peikkokin on löytänyt jotain mielenkiintoista puskan sisältä.
Rakensin lapsille leikkimökin, lisäksi istutin ympärille metsämansikoita, eri viinimarjoja, siperialaista karhunvadelmaa ja marja-aroniaa. Hiekkalaatikko olikin kovalla kulutuksella, mutta nyt lasten kasvettua koirat ovat vallanneet sen.
Pergolaan muurasin pilareille kivijalat ja istutin Zilga -viinirypäleen ja kärhöjä. Matalaksi kasvustoksi laitoin kesäpikkusydäntä, siperiankurjenmiekkaa, sinipiikkiputkea ja idänunikkoa. Lisäksi tuntemattomia monivuotisia kivikkokasveja kivikkokasvisiemenpussista.
Siulla on seesteinen piha. Kaunista ja rauhallista.
Kaunista on , todella, kyllä täytyy todeta että taito on hyppysissä.
Ja kuinka vehreää.
Kiitos vierailuista ja kommenteista!
Pihat ja rakennelmat ovat lähes 14 vuoden urakka
Komeat männyt luovat ihanat puitteet kauniille puutarhallesi!
Lisäilenpäs taas vähän kuvia kotipihasta.
Pergolaa, vasemmalla kasvaa idänvirpiangervoa. Oikealla kivikkosuopayrttiä, tarhakurjenpolvea, kesäpikkusydäntä. sinipiikkiputkeä sekä pienikukkaisia kärhöjä. Kivet on tuotu mökiltä, jossa kiviä riittää.
Tässä kuva pergolasta lähes kokonaisuudessaan. Oikealla kasvaa viiniköynnös Zilga (näkyy kuvassa vähän huonosti). Taustalla kasvaa ruusuja, jotka aloittelevat kukintaa. Pergolan pilarit tein männynrungoista, kuorin kuoren pois, poltin päät tulessa ja asensin kyllästettyjen jalkojen varaan. Hyvin ovat kestäneet lähemmäs kymmenen vuotta.
Itsestään siemenestä kasvanut lehtoängelmä.
Kaarre pergolaan päin. Oikealla verikurjenpolvi kukassa. Vasemmalla siemenestä kasvatetut keijuangervot.
Etupihalla kasvaa mm. tuiviota, kääpiökatajaa, kartiovalkokuusta ja kultatuija.
Varjon penkki. Kuunlilja, varjorikko, maitokello, valtikkanauhus, töyhtöangervo ja kotkansiipisaniainen kasvavat siinä.
Uusi portti takapihalle (vielä sävyttämättä). Teimme sen, kun koiranpentumme mahtui vanhan portin alta karkuteille. No, mahtui uudenkin portin alta
Puistoalppiruusu, hämykuunliljat ja köynnöshortensia rehottavat
Pallohopeakuusi ja takana iso mänty, ympärysmitaltaan 221,5 cm (täytyi käydä oikein mittaamassa).
Sinulla on tosi, tosi ihanat pihat! Yleisilme on niin ihanan harmoninen, ja tarkkaan harkittu muttei silti liian sliipattu vaan täydellisen luonnollinen. Just mun makuuni. Itse kun olen tuskastunut koukkimaan ruohonleikkurin kanssa ahtaissa väliköissä, niin hieman vihertäen katselen noita ihania käytäviäsi.
Laitoimme kasvimaalle lämpökäsitellyt tolpat vanhojen raakapuu"keppien" tilalle. Tolpat sai rautakaupasta ilmaiseksi puujätelavalta, ovat puupinojen välipuita.
Nappasin mökin saunasta kiukaan kuoren ja tein siitä kotiin makkaran grillauspaikan . Ympäröin sen hormitiilillä ja sahasin kaadetuista männyistä penkit. Penkin jalat tein ylijäämä betoniharkoista.
Kiitos kauniista sanoista Tilhiski ja Tuomipihlaja! Niitä on niin kiva kuulla! Ja kiitos myös kaikille peukuttajille!
Kaunista , rauhallista, ihanan vehreää ihastuin etenkin vanhoihin puihin ne antavat ryhtiä koko alueelle , paljon peukkuja… jne…