Hyvä, kun jaksat kokeilla. Aina ei tarvitse onnistua, kokeiluista lukeminen on mielenkiintoista joka tapauksessa.
Toinen kokeilu menossa, ei vielä mitään tapahtunut viiden päivän aikana. En ole koskaan nähnyt kovia siemeniä banaanissa…
Ei onnistunut toinenkaan kokeilu. Ensimmäisen kanssa aivan saman näköinen, hometta oli mullan pinnalla vähemmän, tästä ilmeisesti kiittäminen Aloeta.
No, tulipahan kokeiltua! ![]()
Ei lähtenyt banaanit kasvaan.
Ei lähtenyt täälläkään. Aloen lehtiä ei ollut vihanneshyllyssä kun kävin. Seuraavalla kerralla.
Edelliseen viestiini liittyen
Lähikapasta ostin kääpiöbanaani kasvin.
Vaihdoin banaani kasviin isomman ruukun.
Yllätyin kuinka se ei hörpi vettä kunnolla, kun multa oli kunnolla kostea.
Pistin sen mullan ympärille turvetta.
Voi hyvänen aika sentään.
Kaikki lehdet kuoli ja päätin ottaa sen ruukusta pois. Avasin multa paukkua, kun halusin tietää onko siinä edes juuria.
Yhtäkkiä sormi iski johonkin ja tutkin… Pikkuinen vauva sieltä on tulossa.
Eli kun emo kuolee, niin pikkuiset pomppaa esille. ![]()
Hyvä että huomasit, etkä heittänyt koko kasvia roskiin.
Se kuoli, jonka ostin lähikaupasta. Pentu ei saanut energiaa emolta.
Tilasin saman netistä ja yllätyin, kun siinä tyveessä on pentu. Tänään huomasin, että toinen pentu oli tullut esille. Eli kaksi pentua on tyveessä.
Edit:
Nyt yllätyin, kun kolmas pentu on tullut.
Onkohan tulossa enemmän.
Edit: lisää on tulossa.
Nämä on kasvanut nopeasti.
Noiden kahden välissä oli piteempi pentu, joka teki mustan lehden ja kuoli pois.
Kannattaa kokeilla banaanin kasvatusta, kunhan löytyy maata kasvihuoneesta.
Banaanin juuret kestää -20°C ja maanpäällinen kuolee talvisin.
Keväällä banaani herää, kun lämpöä ilmestyy. Jossain vaiheessa alkaa kukkimaan, kun 10-12 lehtiä on tullut.
Minun banaani on sisällä olohuoneen ikkunan edessä. Aurinkoa pitää varoa. Saa nähdä alkaako se kukkimaan tänä vuonna, sillä lehtiä on tullut yli 10
Meinaatko että sais syödä omia banaaneja? Kerkeekö ne valmiiksi suomen lyhyessä kesässä.
Sehän riippuu kasvihuoneesta onko siellä pitkään lämmintä.
Tottakai saa syödä omia banaania.
Eilen huomasin, että on tulossa taas uusi pentu ja äsken huomasin toisenkin uuden pennun.
Eli nyt on 5 pentua, joten vaihdoin taas isomman ruukun sille.
Joku väitti, ettei ne pennut ole uutta kasvua, vaan oksia, koska ne kasvaa samasta juuresta kuin emo.
Mene ja tiedä!
Banaani kasvi on mennyt huonoksi, koska aurinko ei ole paistanut joka päivä.
Leikkasin pennut siitä emosta ja istutin multaan.
Taidan keväällä hankkia uuden.
