Bataatti, Ipomoea batatas

Joo, juurtuu kyllä aika hurjan nopeasti. Maljakossa tulee juuret ihan hetkessä.
Pistokas voiskin olla kasvarissa parempi juttu, kun mä saan aina sen mötkylän homehtumaan pelkästään tässä mun taimikasvatuspömpelissä.
 Toisaalta sekin vois auttaa, että sen bataatin peittää mullalla sitten kun sen siirtää sinne kasvariin. Pelkät versot vaan jäis pinnalle, sitten ne sais hyvin voimaakin siitä "siemenbataatista".

Kun pistokkaan laittaa multaan, kasvattaako se ympärilleen mukulan?

Minun "idätys-bataatilleni" kävi ohraisesti…kylläpä oli hyväääää kasvissosekeittoa taas!
(ryhdyin siis murhaajaksi ja katkaisin bataatin lupaavan tulevaisuuden huonekasvina) No, minä pelkuri pelkään niitä vihannespunkkeja hulluna, niin minkäs teet

Viherpiiperö, Ne bataatit kasvaa sinne pistokkaan juuriin samoin kuin muillakin mukulajuurisilla kasveilla. Siihen pistokkaan maanpäällisen varren ympärille ei tule mitään mukulaa.

Ai ne kasvavat sillä lailla. Aionkin kokeilla batskun pistokaslisäystä jos nuo nyt suostuvat kasvamaan =D

Vesilasissa oleva bataatti on tehnyt ekan juuren!

Ei näy bataatissa elonmerkkejä. Käävin äsken lunttaamassa, että koskas sen laitoin multaan, kun tuntuu siitä olevan ikuisuus, mutta eihän siitä ollu kun reilu viikko. Odotellaan siis vielä vähän aikaa, ennen kun aletaan repiin hiuksia päästä.

Minun omani on ollut sunnuntaina kaksi viikkoa mullassa. Odotellaan vielä, kyllä se kasvu alkaa hitaasti mutta varmasti :smiley:

Vesilasissa kasvatettu bataatti on lähtenyt mullassa olevaa nopeammin kasvuun:

Ja mun bataatti murjottaa viikosta toiseen purkissaan, ei inahdakkaan! On kuitenkin pysyny napakkana…

Mulla näkyy itu, vihdoinkin.

Ei se nyt loppujen lopuksi niin kauhean kauaa kestä, mutta kun idut ilmestyvät, ne saisivat lähteä nopeammin kasvuun, jos minulta kysytään.

Onko bataatilla joku tauti, vai onko se ihan normaalia, että lehdet ovat sellaisten, pienen pienien ja kuivien näppylöiden peitossa?

Koskahan tuon uskaltais kiikuttaa ulos.  

Yöpakkasten mentyä.

Mä vein omani ulos viikolla. Otan sisään jos yöpakkaset uhkaa.

Minun omani on asustellut kasvarissa, muttei ole kasvanut juurikaan, kasvattanut vain lehtiä. Kurkistin ruukun pohjaan, ja sieltä tuli juuria, joten vaihdoin bataatin kaksi kertaa juuripaakkua suurempaan purkkiin, melkein samanlaiseen kuin Raililla. Purkki oli melkein täynnä juuria. Istutin sen puutarhamultaan, jonne sekoitin hieman kanankakkaa, mullan sekaan ja päälle. En kuitenkaan paljoa. Voisikohan se nyt aloittaa sen nopean kasvun, jos vien sen takaisin kasvihuoneeseen?

Istutin oman bataattini kasvimaalle kurkkupenkkiin, kun etanat söivät kaikki kurkuntaimet niin siellä oli oikein hyvä kohopenkki vapaana. Mitään harsoja en oo sille viritelly, kun nyt on luvattu öiksi jo melko lämpöistä. En tiedä pitäiskö kuitenkin harsottaa vielä kesäkuun loppuun.

Jälleen kerran on minun turvauduttava penttiläisiin kun ei oma tietotaito riitä… Ostin keväällä kauniin koristebataatin joka on nyt viettänyt kesän ulkosalla saunan edustalla. Tänään päätin kuitenkin heittää sen pois koska kylmät yöt olivat tehneet tehtävänsä se oli ihan nuutunut. Yllätyin hieman kun kasvi ei niin vaan irronnutkaan ruukusta vaan sain tosissani vääntää sitä ulos. Kuului vaan naps ja pääliosa läksi irti ja alta paljastui… 

siis jonkin sorttisia juurimukuloita. Yllätyin koska alkukesän bataatin kasvatuskokeilu ei ollut tuottanut mitään tälläistä. Pienellä työllä sain ne ehjänä ulos ruukusta. Mukulat ovat kiinteitä ja "hyväkuntoisia"

Eli… Onko kellään tullut samanlaisia pötkylöitä? Voiko nämä kuivattaa ja säilöä kuten joriininjuuren mukulat? Onko mahdollista mahdollista kasvattaa näistä ens keväänä uudet koristebataatit? Säilönkö sellaisenaan vai iskenkö multaan? Mitä mä teen, auttakaa?!?!

Minulla on suunnilleen samankokoinen pieni bataatin mukula kuin Timjamilla. Se on ollut syksystä lähtien viileässä varastossa. Koska rupean pian kylvämään muutenkin, niin minä taidan nyt laittaa sen vesilasiin ja odottaa juuria. Sitten multaan - minä olin viime keväänä liian myöhässä.