Kyllä ainakin minun nimetön kaksilehtinen(per bulbi) cattleyani. Laitan kyllä varmasti kuvan, kun kukkii seuraavan kerran niin joku voi sen tunnistaakin.
Ei minulla ole katleijat kukkineet kun kerran yhdestä bulbista
Ihmeiden aika ei ole ohi. Kuva ilmestyi, vaikka herjasi ensin monta kertaa. Tuo katelija on lealia purpurata.
Onkohan tuota ihanuutta täällä ennen näkynytkään. U-p-e-a. Jos minulla joskus kukkii oma uusi ja ainokainen, Thai Glow, niin siitä se riemu repeää meidän mökissä.
Mitenkäs se nyt olisi ennen näkynyt, kun ensimmäisen kerran osasin laittaa kuvan. Toivottavasti onnistuu toistekin
Kiitos vaan tiedosta. Vaikka kuinka olen kaikkia alan kirjoja lukenut, ei tämä tieto ole tullut esiin.
Tämä kiinnosti minuakin. Samoin tuo Laelia, samanlainen on tulossa mullekin...kiitos mummo!
Mun orkidea ei taida kyllä edes olla cattelya vaan laeliacattleya (asiaan en ole kysymyksestä huolimatta saanut varmaa vastausta), mutta samat hoito-ohjeet taitaa aika pitkälle päteä tähänkin.
Kyllä sen mummosta huomaa, että oppia ikä kaikki . Tuo kuvan lisääminen meni oikein hienosti. Taisin kirjoittaa sen edellisen viestini jotenkin hassusti väsyneenä. Tarkoitin: Että ainakin minun ainoassa Cattleyassani kukkii ainoastaan kerran yhdestä bulbista. Aamulla tarkastelin sitä ja huomasin sellaiset pienet kielet pilkistävän parin uuden bulbin lehtien keskeltä. Olisiko se merkki kukinnasta? Sitten selviää se lajin määrityskin nopeammin, kun ei tarvitse odotella kukintaa pidempään.
Mummo kuinka olet hoitanut tuota laelia purpurataa? Minkälaisessa lämpötilassa talvella ja millainen kastelu talvella? Entä kun kukkatupet ilmestyyvät vähennätkö silloin kastelua? Minulla myös tuo laelia purpurata, mutta kukkinut se ei ole vielä koskaan
Oiiih, noinko ihana tuo Laelia purpurata on Minäkin sen omistan ja se teki talvella kylmässä jopa kaksi kukkatuppea, jotka kuitenkin ruskettuivat ja näivettyivät pois
Miksi ne kukkatupet niin herkästi kuivuuvat ja ruskettuuvat pois?
Lealia purpurata on talvella valoisalla ikkunalla noin 18-22 astetta. Auringonpaisteella enemmänkin. Kasvualusta on hyvin ilmava, siis isoja hiilenpaloja,styroksia,viinipullonkorkinpaloja ja jotain sammalta tai kookoskuitua.Talvella kastellaan , kun alusta on kuiva . Kukinnan jälkeen pieni lepoaika. Kukkatuppi voi mädäntyä suihkutukseen. Katleijoita ei yleensä suihkuteta, paitsi joskus kehittyviä juuria. Kesällä suojaisessa paikassa ulkona ja loppukesällä täydessä auringossa.Saa olla kunnes yölämpötilat laskevat alle kymmeneen asteeseen. kasvukaudella lannoitetaan ,mielummin laimealla joka kastelukerralla.Hyvässä katleijassa on ruukku täynnä juuria ja ne säilyvät talvenkin.
Mutta kun minä en suihkutte?
Olen taas innoissani näiden pienten juttujen vuoksi. Suihkutin uutta juurenalkua, vrt. mummon ed. vastaus, ja seuraan silmä kovana tämän ainoan katleijani elämää, uudesta kasvavasta versosta näkyy alkavan taas uusi, ilmeisesti?, ja edellisestä jo kukkineesta versosta taitaa kasvaa samanlainen. Iltapäivän paras hetki, juot kahvit ja katsot, mitä orkidearintamalla on tapahtunut päivän mittaan.
Kevät on kasvun aikaa, totisesti.
Ihana on seurailla kun noita nökkäräisiä ilmestyy sinne sun tänne vähän väliä...
parasta on kun ei pariin päivään ehdi kurkistella, ja vot. Siellä niitä on taas. Aijai.
Niin ja kertokaas muuten, mummo ja muut tietäjät, parhaat vinkkinne cattleyan jakopalojen juurrutukseen??
Katleijasta kannattaa ottaa ensin ne, joissa on uusi verso kasvamaassa ja istuttaa ne suoraan ruukkuun, niin että jää uudelle versolle tilaa kasvaa.Vähintään kolme bulbia. Ns. takabulbit voi jakaa niin, että jokaiseen jakopalaan tulee ainakin yksi lehdellinen bulbi ja lisäksi lehdettömiä.
Reiitetyt kertakäyttökaljamukit ovat hyvä istutusastia. Pohjalle vähän hiiliä, styroksia ja jotain kuitua, sammalta kookosta tms.Bulbit siihen ja mukit johonkin missä ne pysyvät tukevasti . Sittten valoon .Mukien pohjalla saa olla aina vähän vettä. Pohjaan ei reikiä. leposilmut heräilevät eritahtiin, mutta aika hitaasti. juurien kehityksen näkee sitten aikanaan. Kun tila jää liian pieneksi niin nostetaan kasvia juurineen ja alle lisätään lisää jotakin sopivaa.Tässä ne voivat kasvaa kukintaan asti.=1-2v
No se tuli kuin apteekin hyllyltä...kiitos, mummo!
Tarkennatko vielä, missä kohtaa mukia niitä reikiä pitäisi olla...? Laitoin kasvini vähän isompiin (0,5 l) muovimukeihin jotta pysyisivät paremmin pystyssä mutta mukit ovat vähän kovia porattavaksi.
Sijoitin ne nyt kaappini valaisimen päälle, saavat lampusta vähän pohjalämpöä. Olisiko paree laittaa niine hyvineen kaappiin? Kaapin pohjalla ei ole kovin valoisaa ja pelkään vähän että rupeavat mätänemään.
riittahelena1, mä hihkuin eilen samasta riemusta Mun minicattleyaani on punkenut uus versonalku ja uutta juurentynkääkin näkyy. Piti ottaa pois ikkunalta, kun meinaa tulla auringonpolttamia. Aavikkokausi on kämpässäni alkanut taas. Orkideat kuivuvat hurjaa vauhtia, kun on niin lämmin.