Reiät voisi laittaa sivuille noin sentin pohjan yläpuolelle. Ja sitten johonkin ylemmäs lisää.
Parhaiten reikiä saa kolvilla. katleijoiden ei tarvitse välttämättä olla kaapissa, mutta yleensä alalämpö edistää juurien kasvua. Mätänemisvaara on ja katleijat tarvitsevat paljon valoa.
Laitoin juuri vandojen viestiketjuun kysymyksen, olisiko halukkaita nuorten kasvien yhteistilaukseen Saksasta. Samasta paikasta saa myös kattleijoita mikäli kiinnostaa? Kyseessä siis nuoret kasvit. Voipi kestää hetken ennenkuin ne saa kukkaan asti Hinta sama kuin vandoilla eli riippuen postikuluista n. 5-6euroa. Listalla n. 40 kattleijaa. Laittakaa privana jos kiinnostaa, niin lähetän tuon listan.
Tämän päivän löytö paikallisesta kukkakaupasta: katleija 5e! Oli
niin todella söpö että oli ihan pakko ostaa! Katsoin tämän näyttävän
hyvin paljon hyrinän tämän ketjun ensimmäisessä viestissä olevalta
katleijalta. Sanokaas, onko se sama?
Ja kasvi koko komeudessaan
Minulla ei katleijoja ennestään olekaan, joten kaipailisin myös hieman hoito-ohjeita tälle söpöliinille.
Sain tämän viime syksynä juurettomana. Helmikuuhun asti pidin sitä samanlaisessa alustassa kuin perhosiakin, tosin tällä oli enemmän sammalta tyven alla. Ei mitään...Yhtään uutta juurta ei näkynyt. kokeilin semi-hydroa helmikuusta tähän asti. Ensin kasvi näytty virkistyvän, bulbit jopa hieman turposivat, mutta ei juuren juurta kasvattanut. Nyt lehdet alkavat kellastua ja minulla on kohta muodikas kuivakukka. Kolme uutta alkua kasvissa on, mutta niissäkään ei ole mitään tapahtunut.... Voiko näitä pitää muovipussissa? APUVA!
Pelkään mädättäväni koko kasvin, koska viime syksynä kukkinut potinara sai mustamädän ja siirtyi kukkien taivaaseen, vaikka kuinka leikkasin ja hoidin kanelilla ja atamonilla. Ja taisinpa vähän noituakin .
Tähän tarvitaan Mummo apuun. Nuo yksilehtiset ainakin lepäävät talvella jolloin on kastelu vähäistä ja kun uusi kasvuverso on muutaman sentin mittainen lisätään kastelua vähitellen. Istutus aika on kun uudet juuret on parin kolmen sentin mittaiset. Mie neuvoisin että pidä juuria jotenkin vähän kosteina, kyllä nuihin vielä uutta elämää lähtee. Se uusi verso lähtee kasvamaan viimeisen verson tyvestä, pidä se kuivana, siihen tulee helpoimmin mätätaudit versomisaikaan.
Hurmaava, kertakaikkiaan ihastuttava hento punakkainen tuo Piipperäisen Katleijainen!
Ei tuo Kikon tapaus nyt aivan toivottomalta näytä. Minä olen pahempiakin saanut juurtumaan. Olen kyllä huono neuvoja, mutta mitähän jos kokeilis tätä: laita muovilasiin hiilenkappaleita ja hieman rahkasammalta väliin. Kasvi hiilien päälle ja vettä vähän lasin pohjalle. Vielä muovihuppu löysästi päälle ja lämpöiseen, valoisaan paikkaan. Mitähän kokeneemmat sanovat??
Minunkin tielleni on osunut monia juurettomia cattleyoja, jotka olen saanut toipumaan ajan kanssa ja kärsivällisyydellä. Älä vielä heitä toivoa Aluksi minäkin yritin sammalta, mutta kasvit eivät innostuneet siitä. Voi olla että tein jotain väärin... Nykyään teen näin: istutan kasvin pelkkään kaarnaan (ei liian pieneen silppuun) ja laitan kunnon ojituksen hiilillä. Eli ei sammalta. Sitten kasvi valoisaan paikkaan, kastelu vasta sitten kun koko alusta on kuiva. Koko ruukun kastelustahan ei sinänsä ole hirveästi hyötyä, jos juuria ei ole. Lisäksi kerran päivässä, yleensä aamulla, olen pinnan suihkuttanut kosteaksi. Pinta ehtii kuivua päivän aikana. Aika sekavasti selitetty, mutta tärkeintä taitaa olla ettei pidä kasvia liian kosteana. Kun pinta/alusta kuivuu nopeasti, niin cattleyat kasvattavat mielellään juuria.
Tämä on tosiaan vain yksi tapa. Jotkut kasvit suostuvat mielellään yhteistyöhön, joillekin taas ei kelpaa mikään elvyttämiskonsti. Sellaisia ne orkideat ovat
Voi Pipperäinen. Oletpa tehnyt hienon löydön! Onnea! Voisin melkein panna pääni pantiksi että on sama kasvi kuin tämä minunkin, Iwanagara Apple Blossom. Tässä meidän Iivana nyt:
Kukat lähempää:
Saisipa vielä tuoksun liitettyä tähän...Iivana tuoksuu ihanasti aamulla ja päivällä. Kukkia on tulossa moneen vanaan, yksittäinen kukka kesti n. 6 viikkoa.
Vaikuttaa ainakin toistaiseksi helpolta, sirkkahelenan mukaan niitä helpoimpia cattleyoita. Olen uppokastellut nyt 1-2 kertaa viikossa ja varovasti jo lannoitellutkin. Valoa kaipaa kovasti, mutta raakaa paahdetta sopii varoa. Tykkään kovasti
Kikko, tässä vielä vähän lisäkannustusta: Mullakin on nyt kolme jakopalaa ''''''''työn alla''''''''. Saamieni neuvojen mukaan kolvasin kaljamukiin ilmastointireikiä, pohjalle hiiltä, styroksia ja vettä. Juurten ympärille löyhästi sammalta. Varmuuden vuoksi lykkäsin nämä vielä kaappiin, koska sain jo yhden ongelmatapauksenkin kasvattamaan siellä hyvät juuret.
Olettaisin että ilmava kasvualusta ja suuri ilmankosteus (joko kaapissa tai muovipussissa) ovat ne onnistumisen avaimet tässä kohtaa. Ja se kärsivällisyys...
Mulle jäi tänään näppiini Enc. Black Comet. Internet väittää että se on sekoitus C. bowringiana X Encyclia Cochleata. Encycliat näen siitä kyllä mutta se C.Bowringiana? Ja virallinen nimi taitaa olla peräti epicattleya ''Black Comet''....
Rekisteröitynä ei löydy minkäänlaisilla yhdistelmillä Black Cometia. Sulla on varmaan tuottaja tiedossa? Epäilen, että nimi on samaa laatua kuin "Ballerina" tai "Cambria" - siis kaupallinen.
alQahira, taisin olla tänään iltapäivällä samassa paikassa ja ihastelin juuri samaa ''Black Cometia''. Väri oli upea. Ostin kuitenkin vain pienen Mini Markin.
Kiitos kuvista Hyrinä. Minulla kun ei ole tuota kasvikaappia, niin minigrip-pusseihin pistin jo eilen mainitun blc:n (hyvin on toiminut perhosilla). Käyn tänään vielä metsäkävelyllä hakemassa sammalta, kun edellinen satsi pääsi jo loppumaan. Pitää sitten liottaa kiehuvassa vedessä ne sammalet, niin en saa ylimääräisiä eläviä.