Ööh, muutama litra? Halkaisija semmonen 30cm ehkä, ei mikään iso ruukku. Prismasta ostin. Multana Kekkilän partsipuutarhamultaa ja olen aloittanut kastelulannoitukset nyt.
Huomasin eilen illalla, että mun askarteluhuoneen ikkunalla oleviin chileihin oli iskenyt vihannespunkit. En tiedä mistä ne oli sinne tulleet, mutta nyt on kaikki podit leikattu chileistä pois, pitkiä oksia on typistetty ja rehut siirretty parvekkeelle. Suihkutin kaikki pyretriiniä ja rypsiöljyä sisältävällä ruiskutteella.
Pari puskista oli tarkoitus jo aiemmin siirtää isompiin ruukkuihin ja viedä kasvihuoneeseen. Onneksi huomasin ongelman, ennenkuin aloin siirtämään niitä kasvihuoneeseen. Nyt ne joutuu olemaan karanteenissa ja minun pitää uusia ruiskutus muutaman päivän kuluttua.
Voi harmi Genesee, mä taistelin viime vuonna vihannespunkkien kanssa. Valloittivat silloin mun chilit ja paprikat. Mäntysuovalla sain kyllä parin suihkuttelukerran jälkeen punkit pois mutta en uskaltanut niitä sitten laittaa koko kesänä kasvihuoneeseen vaan olivat ulkona syksyyn asti. Tänä vuonna ei ole vihannespunkit kiusanneet chilejä (ainakaan vielä). Jätin kylvämättä munakoisot, koska luulen että viime vuonna ja edellisvuonna punkkihyökkäykset johtuivat munakoisontaimista jotka on oikein punkkimagneetteja.
Miten olette savustaneet chilejä, kylmäsavustinta ei ole. Kokeilin pikkuerän Habaneroja, ovat nyt kuivurissa savustuksen jälkeen. Huomasin, ettei kannata kuivuriakaan pitää sisätiloissa savustuksen jälkeen.
Mulla oli aiemmin sellainen sähkösavustinpönttö, johon laitettiin vesiastia lämpövastuksen ja savustettavien väliin, niin sen lämpö pysyi 100 C:n paikkeilla. Kuivauksen tein ulkona tai autotallissa, koska sitä tuoksua ei tosiaankaan halunnut sisätiloihin.
Savustin ruostui vuosien mittaan niin pahan näköiseksi, että oli pakko viedä raato metalliromuun. Uutta savustinta en ole saanut vielä hankittua, kun savuchilijauheita tuli tehtyä niin paljon, että niitä on vieläkin kaapissa.
Lauantai-sunnuntai välinen yö oli ilmeisesti niin kylmä, että kasvarissa olevat chilit on paleltunu. Eivät kokonaan, mutta osasta tippuu lehdet ja osassa lehdet on muuttunu kuultaviksi. Saa nähdä miten kasvavat jatkossa.
Totaaliamatööri tässä kyselee, että mitäköhän mun chileistä tulee? Roiskin nimittäin paprikan ja chilin taimet kaikki sekaisin samaan lavaan kasvihuoneeseen, pölyttävätkö ne ny toisensa jotenkin ristiin? Tää syystä, että sisällä ollessa multa meni jossain välissä sekaisin, mitä missäkin purkissa on kasvamassa. Tomaatit erotan paprikansukuisista lehden mallin perusteella, mutta enhän mä sitten enää erota, et mitkä on kirsikkatomaattia, mitkä tavallista, ja mitkäpaprikaa, ja mitkä chiliä, ja mitkäny ylipäätään mitäkin chililajia. Kahta istutin, jotain perusmarketkamaa, siis siemenpusseista. No, kai sieltä jotain kasvaa, toivottavasti muutakin, kuin vihannespaprikaa.
Mayam, mitä tarkoitat kysymykselläsi?
Valmiit chilit/paprikat/tomaatit erotat toisistaan kun ne kypsyvät. Siemenet niiden sisällä ovat sitten joko samaa lajiketta tai risteytyksiä Tämän kesän pölytys ei vaikuta tämän kesän sadon lajikkeisiin.
Just tota mä tarkotin, en vaan kato ymmärtäny, että se pölytys vaikuttaa vaan niihin vihannesten siemeniin, ei ite vihanneksen ulkoasuun. Kiitos, ny mä osaan edes jollain tavalla katella noita sitten jos ne rupeaa jotain mötiköitä tehtailemaan. Etten luule, et mulla on esim peruspaprikan makuinen, mutta chilitä vaan näyttävä, paprika lautasella.
Näyttää siltä että chileissäni alkaa olla jo pieniä podeja. Vihreitä vielä kaikki kuitenkin.
Kysyisin neuvoa (ja toivottavasti vanhassa ketjussa ei ole jo vastattu tähän sataa kertaa ja kaikki ovat ihan ryytyneitä:-) mutta miten monta viikkoa voi mennää chilin punastumiseen? Kuvittelisin että nuo on ancho/poblanoita joiden siemeniä toin Amerikasta pari vuotta sitten. Talvehtivat ikkunalaudalla ja nyt ovat tehneet suuret paprikan kokoiset podit jotka on roikkuneet tuolla vihreinä jo oikeesti takuulla yli kuukauden. Kaverit ei kasva, kuki eikä tee mitään muutakaan. Meidän kasvarissa ei lusmuille ole tilaa. Mitä tekisin, vai polviltaan rukoilisin lämpöä jotta saadaan punaa poskiin - hävyttömyyksien puhuminenkaan tuskin auttaa:-)
Tätä kaunokaista kannatti odottaa :)
Mulle tuli hoitoon chili. Siimä on tosi paljon pieniä chilinalkuja ja kukkiakin. Leikkasin kukat pois, kun ajattelin, että jaksaisi paremmin kasvattaa nuo hedelmät. Teinkö oikein? Onko keaäkukkalannoite ok chileillekin? Kannattaako oksia leikata pois?
Itse en osaa sanoa että mikä kannattaa mutta minä en ainakaan leikkaa oksia tai poista kukkia. Minulla on kolme pientä chiliä ja ne kasvaa ja kukkii ihan omilla ehdoilla. Raakileita on noissa minun chileissä ollut jo pitempään ja lisää se tekee jatkuvasti. Tänävuonna on mennyt chilien suhteen minulla paremmin, koska mikään niistä ei ole pudotellut lehtiä ja jopa kukkia on pudonnut aika vähän. Luulisin että chilin kypsyminen raakileesta riippuu lajista eli jotkut kypsyy nopeasti kun toiselta voi viedä jopa pari kuukautta.
Laitetaan vielä kuvat noista minun chileistä, en nyt muista mitä lajeja kukin oli mutta muistaakseni ne on Hot Salsa ja Hot Joker.
Tässä kuva 55cm korkeasta ja jossa on sellaisia noin 10cm pitkiä vaalean vihreitä podeja. Minulla on toinen samanlainen joka on noin 60cm korkea. Nuo vaaleat pisteet niissä lehdissä taitaa olla siitepölyä.
Tämä taas on sitä toista lajia ja se on 80cm korkea. Siinäkin on muutamia podeja vaikka ne eivät tahdo näkyä koska ovat pienempiä noin 4cm kokoisia tummemman vihreitä. Ehkä hieman pulleampia kuin tuon toisen. Molemmista pitäisi tulla kypsinä punaisia.
En minäkään leikkaisi kukkia pois.Mulla ainakin itse harventavat kukkia,aina kun ravistelee joitain tippuu pois.Onhan tässä vielä kesää jäljellä(??)Liikoja lehtiä olen poistanut että saavat valoa podit.Joku chilin kasvattaja sanoi että chilit eivät tykkää suorasta auringon paahteesta.Olen huomannut sen,tulee keltaisia lehtiä ja venyvät huiman pitkiksi.
Liliane,kauniita chilin taimia sinulla.Missä kasvatat nuo?
Ne on minun lasitetulla parvekkeella.
Eivät varmaan suorassa auringon paisteessa kun ovat noin tumman vihreitä ja kauniisti kasvavia.
Kyllä ne saa suoraa auringon valoa mutta ei nyt ihan hirveesti. Ne ovat siellä parvekkeen lattialla tomaattien juurella. Sanoisin että ne saa aurinkoa ehkä iltapäivällä klo 14:00-18:00 välillä. Vaikea sanoa koska ne on lattialla ja aurinko yltää kaiteen yli vain tiettyinä aikoina niihin.
Kastelen niitä erittäin harvoin eli odotan että näen merkin siitä että se haluaa vettä. Ainakin nuo minun chilini alkaa kääntää/roikottaa lehtiä kun tarvitsevat kastelua. Aina kun kastelen niin se on vähäistä eli noin 0,5-1 litran verran ja kastelen siten että laitan sen veden sinne kukkaruukun reunalle päältäpäin. En koskaan kastele sinne varren juurelle vaan kierrän vedellä sen ympärille. Kasteluvesi on aina lannoitetua, johtuen juuri niiden harvoista kastelukerroista.