Mulla chilit kasvihuoneessa,etelänpuolella juuri valoisimmassa paahteisimmassa paikassa.Pitäis laittaa vaikka harso suojaksi.Kasvattavat älyttömän pitkät varret,lehtien väli pitkä.On kyllä tulossa valtavasti podeja.Ja jotku esim. Black Royal,Jamaica Bell.Basket of fire ja Naga Morich vasta kukalla ja nupulla.
Minä poimin keskiviikkona ensimmäiset Sugar Rush chilit, 9 podia ihanan makeita ja tulisia ja kauniin oransseja. Täytyy viikonloppuna laittaa kuva niistä tänne.
Nyt näkyy myös Bolivian Rainbow tehneen ensimmäisen violetin podin ja lisää tulee. Kukkii aivan hirvittävän hienosti ja kukat ovat hurmaavan violetteja. Fish Pepper chili on jo kauan kukkinut ja tehtaillut podeja. Podit ovat kauniin raidallisia ja chilin lehdet ihanan värikkäät. Todella kaunis chili.
Hot Thai Culinary on aivan täynnä kukkia ja pieniä punaisia podeja. Myös Aji Fantasy on kypsyttelemässä ensimmäisiä podejaan. Goats Weed chili alkaa vasta kukkimaan mutta kasvi itsessään on jo niin kaunis ettei yhtään haittaisi vaikkei chilejä tulisikaan. Se on ihanan pehmeälehtinen ja karvainen chili Jalapenossakin on jo muutama podi. Peri Peri vielä kasvaa innokkaasti pituutta eikä kukista ole tietoakaan. Siirsin sen eilen kasvihuoneeseen joten eiköhän niitä nuppujakin ala kohta ilmestymään.
Liliane mistä sait idean että kastelet tuolla tavoin
En tiedä miksi kastelen noin, ajattelin vaan että ne juuret kasvaa sieltä keskusta ulospäin ja chili on niin herkkä liialle kosteudelle. Joten ajattelin kai että näin sen kasvin ydin pysyy hieman kuivempana kun se vesi vain imeytyy sieltä reunalta kohti keskustaa. Jos se tarvitsee vettä enemmän niin se kai sitten kasvattaa pitempiä juuri kohti vettä, kun se suurempi kosteus on sen chilin ympärillä, eikä suoraan siinä ytimessä. Vaikka kai kosteus sieltä kukkaruukun reunaltakin leviää kapilaari ilmiöllä keskustaakin kohden.
Mitä tulee siihen koska kastelen niin sama siinä kun tietää että chili ei siedä vettä kovin paljon niin sitä kastelee mahdollisimman harvoin. Sen kuitenkin opin edellistä vuosista että jos kastelee liian usein vedellä niin voi käydä että tarvittaisiin ravinteita mutta ei voi kastella koska se on jo liian märkä. Joten siksi harvoin ja aina ravinteilla. Kyllä se kasvi kertoo kun se tarvitsee vettä. Chili tuntuu minusta ihan autiomaa kasvilta eli se elää lähes kuivassa. Siis ihan vain mielipiteenä kun vertaa moniin muihin kasveihin.
Noin minäkin olen ymmärtänyt että chilin pitää saada kuivahtaa välillä ihan kunnolla. Minä yleensä annan kuivua niin että lehdet vähän jo lerputtaa ennen kuin kastelen ja sitten saavat samalla mietoa kastelulannoitetta, ei edes joka kastelukerralla ja chilit kukkivat ja tekevät podeja ihan hurjasti joka vuosi. Chilihän ei edes kai välttämättä vaatisi lannoitetta, näin olen muistaakseni jostain lukenut.
Olen kasvattanut chilejä yli 10 vuotta ja silloin alussa luinkin paljon ja oli ystäviä jotka neuvoivat. Nyt vain kasvattelen asiaa sen kummemmin aattelematta. Kesällä kastelen reilusti ja annan välillä kuivahtaa. Ruukku on 25-30 cm useimmilla. Joillain pienikasvuisilla pienempi. Lannoitan pikkasen (aluksi neuvottiin vielä niukempaan) ei typpeä. Saadot ovat olleet hyviä ja mitään ongelmia ei ole ollut paitsi tän alkukesän kylmyys jolloin kasvu kasvihuoneessa pysähtyi mutta nyt ovat sitä hurjemmassa kasvussa.
Täällä on hyviä ohjeita Infernochili - Kasvatus
vaikka osaattehan te muutoinkin
Useimmat chilini ovat pitäneet altakasteluruukuista, silloin eivät ole koko multa-alueelta märkinä. Nyt alkaa podejakin olla jo näkyvissä kun kelit ovat lämmenneet. Kesäkuu meni kirvoja ja muita höttiäisiä torjuessa viileässä, vaikka lasitetulla parvekkeella ovatkin. Varsinaisia kirvahautomoja ovat stadissa lehmukset ja vaahterat etenkin kukinta-aikanaan ja parvekelasien raoista kirvat levittäytyvät myös parvekekasveihin. Silloin on muutama naseva kirous paikallaan. Eihän se kirvoja torju, mutta saapahan painetta puretuksi…
Altakasteluruukut ovatkin ihanteellisia chileille en vain ole raaskinut ostaa.
Mulla on kaikki chilit altakasteluruukuissa. Kasvihuoneessa olevatkin on sellaisissa altakastelevissa pitkissä parvekelaatikoissa. Olen hankkinut noita altakastelevia ruukkuja vähitellen vuosien mittaan, joten niitä on jo aikamoinen läjä ja nyt on useampi varastossa tyhjänä, kun en enää kasvata chilejä ihan yhtä paljon kuin ennen.
Tässä tämän kesän ensimmäiset Sugar Rush podit poimittuna
Chili Aji Fantasya tulossa ihan reipas määrä
Chili Bolivian Rainbow kukkii upeasti violeteilla kukilla ja nyt on ensimmäiset violetit podit ilmestyneet. Harmi vain että podit muuttavat väriään lopuksi punaisiksi. Mutta on aivan upea chili ja tätä aion yrittää talvettaa sisällä.
Chili Peter Pepper
Komea chili vaikka maku ei mielestäni ole samaa luokkaa
siis tuossa bolivialaisessa
Mulla ei ole vielä valmistunut kuin yksi Fantasy, yksi Lemon Drop ja pari Nuun chiliä. Podeja ja kukkeja kyllä on tullut kun tokenivat tuosta alkukesän shokista. Hämääkö kuvan väri, vai onko Satu sulla tuossa Fantasypuskassa myös punertavia yksilöitä?
Voi sori, nyt tuli samaan kuvaan Aji Fantasyn kanssa myös yksi Sugar Rush puska jossa on nuo oranssit podit. Mulla on varmasti sen vuoksi tullut näin hyvin jo satoa koska olen kasvattanut chilit sisällä olohuoneen ikkunalla koko kevättalven ja kevään ja olen nyt vasta säiden kunnolla lämmettyä kantanut purkkeja kasvihuoneisiin.
Ei mitään sori, ihmettelin vain
Ois kiva kuulla niiltä, jotka on laittaneet tulemaan mun Fantasyn ja Cristalin vahinkoristeytystä, että millaista podia pukkaa? Mulla on hyvin kalpean kellertävät, ehkä vähän lilaa viirua tulossa, muoto Fantasylta.
Satu-71, odotahan tuon BR:n kanssa siihen asti vielä kun kukkii ja podittaa täysillä =) Paahteinen paikka on eduksi kunhan muistaa joskus kastella. Kovin vaatimaton chili jota ei parane hyysätä