Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Minulla on neljä Ruissalon oranssin "Havannan paprika"-chilin (Habanero?) taimea ja pitäisi nyt vaihtaa ruukkua isompaan. Yhden laitan 25x25cm altakasteluruukkuun ja yritän saada sen säilymään talven yli.

Ajattelin tehdä kestomullasta ja yrttimullasta sekoituksen. Kannattaisiko sekaan laittaa myös ruukkusoraa ja/tai lannoittamatonta turvetta? 

Ruukkusoraa saa olla reilumminkin mut en laittais turvetta. Jos oot ns. laiska kastelija niin sit voit laittaa turvetta huoletta :wink:

Kiitos paljon Miikos nopeasta vastauksesta! Olen just kohta aloittamassa ruukunvaihtoa, enkä siis laita turvetta. devil

Altakasteleviin laatikoihin niin pyöreisiin/neliskanttisiin kuin pitkiin parvekelaatikoihin kannattaa mielestäni pikkuhiljaa investoida, vaikka vähän tyyriitä saattavat ollakin. Eiväthän ne mitään kertakäyttökamaa ole ja helpottavat huomattavasti elämää esim. reissulle lähtiessä tai jos on muuten laiska kastelija. Altakasteltuina ovat viihtyneet niin chilit kuin tomaatitkin muista kokeiluista puhumattakaan…

Tässä on mun Rapunzelin risteytys-chili

kuva

Nää on jotenki pursottimen läpi tulleita

kuva

kuva

Tämä on numex sunglow.

Kuuluuko tuon hedelmän mustua tuolleen, vai onko joku hätänä ?

Kyselen, ku en ole chilejä liiemmin kasvatellu, enkä varmaa tietoa googlettamalla löytänyt.

En nyt tiedä varmasti, kun en tunne chili lajia,  mutta kyllä tuo minusta näyttää ihan normaalilta kypsymiseltä. Se väri hieman riippuu siitä minkä värinen se chili on kypsänä. Tuo pitäisi kai olla keltainen, mutta jos se on jotain muuta lajia?

Muistaakseni tuon aiheuttaa voimakas valo. Ei siitä haittaa kuitenkaan ole.

Annitainen chilisi on ihan ok. Kyseistä lajiketta en tunne mutta kuuklettelin myös ja samanlaisia näyttää olleen joillain muillakin ja yhtä ihmeissään oltiin sielläkin. Kypsänähän tuon pitäis olla auringonkeltainen. Tämä on hyvin mieto chili ja siks ei ole tullut kokeiltua.

Kiitos teille kaikille :slight_smile:

Tuo on ollut tilanpuutteen vuoksi ulkona, erittäin aurinkoisella paikalla.

Toinen on kasvarissa, siel on varjoisampaa johtuen liiasta kasvimäärästä :slight_smile:

En siinä vielä ole huomannut mustumista tai kypsymistä…

Hyvä jos on mieto, sopii miulle :))

En ole lukenut/kuullut että voimakas valo vois aiheuttaa värimuutosta. Se ei tietenkään tarkoita etteikö niin vois olla mutta tuntuis kuitenkin että syy on joku muu. Esim. sekaannus nimessä sillä noita Numexeja on aika monta sorttia.

Tuuki :D, sekään ei ole pois suljettu mahdollisuus. Ihan hyvin on voinut mennä multa lajit sekaisin. Siemenkirjeestä noita innoissani otin, jo siinä vaiheessa olen voinut nimen laittaa pussukan kylkeen väärin.

Katsotaan, mitä siitä kehittyy :))

Voiko noista ottaa siemeniä? Siinä on kyllä toisia chilejä ja paprikoita vieressä.

Ilman muuta siemiä kannattaa ottaa talteen. Yleensä itsekerätyt (tai kaverin keräämät :)) itävätkin parhaiten kun ovat uusia. Itsekerättyjä siellä siemenkirjeissäkin on ainakin osa.

Mainion näköisiä nuo annitaisen pursot!

Huomasin tänään että siellä oli pari punaista chiliä yhdessä minun kolmesta chilistä. Tästä se alkaa.

Hienoa Lilianne =) Mulla eivät vielä kypsyttele mut podeja roikuskelee/kasvaa monissa chileissä.

Ehdottomasti noita voi ja kannattaa maistella jo vihreinä. Varsinkin miedoimmissa lajikkeissa tulee hienosti esille hedelmäisyys. Mä jo odottelen malttamattomana paria lajiketta maistettavaksi ennen kypsymistä :wink:

Annitaisen chilin tummuminen on ihan normaalia auringon valon aiheuttamaa antosyaania. Monella chilillä on taipumusta tummua voimakkaassa auringonvalossa. Jotkin koristechileinä kasvatettavat lajikkeet (Peruvian Purple, Bolivian Rainbow ym.) tummuvat enemmän. Tumma väri yleensä katoaa, kun hedelmä kypsyy lopulliseen väriinsä.

Tuo antosyaanin kertyminen hedelmän pintaan tapahtuu myös Indigo Rose tomaatilla.

Kasvihuoneessa olis nyt aika paljon kypsiä chilejä poimittavaksi, mutta isot tomaatit ei ole vielä kypsiä, niin ei voi tehdä salsaa. Tein yhden satsin tuoresalsaa kirsikkatomaateista ja parista Biker Billy jalapenosta ja siitä tuli tosi ärtsyä. Noi Biker Billyt on aika tulisia jalapenoiksi, joten niiden kanssa on oltava varovainen. Ehkä pitää pakastaa kypsät chilit odottamaan tomaattien kypsymistä. Kuivia chilihiutaleita ja jauheita on  kaapissa aika paljon, joten tänävuonna en taida kuivata chilejä ollenkaan.

Jos en hirveesti valehtele taitaa tämä olla Jamaica bell

kuva

Bolivian rainbow

kuva

Parvekeremontti siirtymässä talon länsi-½:lle, joten koko partsipuutarha piti illan ja yön viileydessä (?) siirtää itä-½:lle. Ei ihan pieni askare tuokaan, antaa kattoo mitä tykkäävät muutosta viileämpään ja tuulisempaan olotilaan…