Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Mulla näyttää chilit ihan samanlaisilta, jess.

Bubba!

tässä pähkäillyt että nakkaanko chilin taimet mäkeen vai mitä teen, niissä on ripsiäisiä… vai tilaanko petoja?

Sain chilit ja paprikat koulittua, jess. Harold st Bart’'s on vaan ihan surkean näivettyny. Jos piristyy, niin pääsee uuteen multaan/purkkiin, jos ei, ni sit se on goodbye.

Virkistyhän se, Harold meinaan

Chilit taitaa olla ohutlehtisinä ripsiäisten ja muiden öttiäisten herkkua. Tulisista chilihedelmistä voi kuulema valmistaa helposti ruiskutettavaa tehokasta torjunta-ainetta. Onko kukaan kokeillut? Kestävätkö ohuet lehdet tujakkaa nestettä kun sormistakin lähtee nahat?

Punalatva miekin olen kuulut tai lukenut saman jostain mutta arvelluttanut just tuo että kärähtääkö lehdet kun somet ainakin kärähtää. Jospa capasiinia sisältävä kasvi on “immuuni” capasiinille…en ole kokeillut. Meidän chilit ja paprikat ovat olleet ötökättömiä ehkä vesiviljely thekee kasvista vastustuskykyisemmän tai korkeampi ilmankosteus auttaa asiaan tiedä häntä.

Tuohan olisikin mielekiintoista, jos vaikka chilien “rääppeitä” voisi vielä hyödyntää torjunta-aineena! En usko, että chilin kapsaisiini ainakaan chilien tai paprikoidan lehtiä haittaisi…

Jamaican bell tän kokonen ruippana.

kuva

Eihän tuo mikään ruippana ole! Mulla on paljon pienemmät (luuletteko muuten, että kukaan mies voisi noin sanoa? Tuli vaan mieleeni…).

Ei, vain suuri on kaunista ;D Tohon viimeseen…

Ootahan Myskis, kun tuo Bell pääsee kasvariin, ni se tulee olemaan suurikasvuisin sun chileistä.

Heh, jos siellä viidakossa nyt mikään ylipäätänsä mahtuu kasvamaan bonsaita suuremmaks.

Ai niin. Se läpipääsemätön ryteikkö kauhukuva.

Kyllä Myskis Jamaican Bell kasvaa suureksi vaikka olis minkälaiset ryteiköt edessä  Mulla oli pari taimea viime vuonna ja kasvoivat melkein pari metrisiksi puskiksi ulkona ämpäreissä . Mulla näyttää Aji Fantasy olevan nyt tänä vuonna se joka kasvaa hurjalla vauhdilla. On jo tosi komeat taimet ja ollaan vasta huhtikuulla. Mikä mahtaa olla taimien koko parin kuukauden päästä 

Ei kai sentään?   Mä oon ollu siinä luulossa et noi ois semmosia max 30 senttisiä näppäriä kasveja....laugh   Huijaattekos te nyt taas?

aina vähän täytyy:-)

"Taimien väli, 80-100 cm
Rivien väli, 80-100 cm
Korkeus, 100-125 cm"

Lyhyestä virsi kaunis…OMG.

Kannattaa käyttää ChiliWikiä :wink: Mut eihän sitä ehdi tommosia pikkuasioita miettimään kun hulluus iskee =D

Nii ja jos joku mukava Pentti-ystävä lähettää siemeniäsmiley. Toiveena kuitenkin oli mietoja chilejä, puskan koosta ei ollut mitään puhetta....