Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Lueskelen tässä samalla chili 1 ketjua ja Fataliilla ihan huikeat puskat. Voi jestas mihin on päänsä taas lykännytkään.

Täällä on Sugar Rush chiliin tulossa kukkanuput  ja Goats Weed chilin lehdet alkaa olemaan mukavan karvaiset  eli kasvatukset tällä hetkellä hyvällä mallilla. Hot Thai Culinary chilit kasvaa myös hienosti ja ne tarttee varmaankin ens viikon aikana siirtää suurempiin purkkeihin. Fish Pepperit ja Peri Perin istutin viime viikolla maitotölkkeihin. 

Ruissalosta ostetun Havannan paprikan (Capsicum chinense) siemenissä vasta nyt itämisen merkkejä. Kuusi viikkoa ovat kylvölautalla köllineet. Meinasin jo luovuttaa...

Jahas, kahdessa Hercules-jalapenossa näyttää olevan jo aika isoja podeja. Huomasin vähän vahingossa kun päivittelin samalla ikkunalaudalla olevien peri-perin ja sugar-rushin korkeutta. Ne, samoin kuin PI355814 ovat muutaman sentin päässä katosta.

Täytyy vissiin laskea niitä alemmas vaikka tuolien päälle.

Täällä ei vielä podeja chileissä näy mutta kukkia alkavat nyt tehtailemaan urakalla :) Pisin Sugar Rush chileistä on n. 70 cm ja Aji Fantasy on n. 60 cm. Pari Fish Pepperiäkin näyttää siltä että alkavat kohta kukkimaan  Myös Thai Chileissä on kukkanuppuja joten niistä kai voi aika pian alkaa odottamaan podien ilmestymistä. 

Kävin taas puutarhaliikkeitä läpi ja yhdessä oli jo Chilin taimia. Mutta nimet oli minulle ihan outoja.

- Jalapeno
- Hot Salsa punainen
- Hot Joker

Jalapenon nyt olen kuullut mutta mutta..

Minkälaisia nuo oikein ovat vai onko ne keksinyt ihan omia nimiä niille?

Heippa!

Minulla on hienot 40-50cm taimet hyötykasviyhdistyksen hot stuff- lajitelman muutamasta siemenestä, mutta mistään en oikein löydy tietoa että ketä he ovat, olisiko jollain hajua…? Aika tanakat varret, kukkanuppuja, ihan pieniä nyt näkyvillä. Jännittävää odotella että ketä heistä tulee!

Ja toinen pohdiskelu, kun hieman myöhemmin saamani/kylvämäni peri peri, peter pepper, lemon drop ym taimet ovat vasta toisia oikeita lehtiä puskemassa, ehtiiköhän nämä tuottaa satoa tänä vuonna?

Ja nyt toinenkin ehkä tyhmä kysymys…

Mutta minulla siis ei ole aiemmin ollut kuin vain sitä yhtä chiliä, ei paprikaakaan siis.

Nuo siis voivat risteytyä keskenään?! Mutta enhän minä sitä halua!! Miten, vai siis mitenkäänkö, pystytte pitämään kasvihuoneessa niin että ne ei sekasikiöidy?! Kun tarkoitus olisi kuitenkin kerätä sitten omat siemenet talteen…

Mulla jäi chilit tänä vuonna kylvämättä, mutta Habanero, Cheiro Roxa ja Malawi Bird’s Eye selvisivät talven yli ikkunalaudalla. Ainoastaan Medusa heitti henkensä.

Kaikki selvinneet ovat jo hyvässä kasvussa ja nuppuja odottelen.

Minulla on chilit ja paprikat jotenkin jumahtaneet paikoilleen Eivät tee sitä eivätkä tätä eli kasvu tyssäsi.

Lannoitellut olen biosevian bloomilla ja nyt kun se loppuu niin lannoitus jatkuu nurtiforten tomsku mansikkalannoksellla. Kasvavat passiivihydrossa tällä hetkellä mutta kasvariin päästyä tule kuplakivi/ilmastuskivi pulisemaan pönttöön.

hei!

Menin ostamaan paikallisesta rautakaupasta chilin taimen, purkissa luki vain chili. Ei mitään sen tarkemmin. Osaako kukaan arvailla kuvan perusteella, että mitähän lajiketta tämä taimi mahdollisesti on? Myyjiltä koitin myös mahdollista lajiketta kysellä, mutta ei löytynyt tietoa. Harmittaa että tämä innostus iski muutaman kk liian myöhässä, siksi ei ole omaa "tuotantoa"... :/

kuvakuvaIlmeisesti selvinnee sitten kun tekee jonkin sortin chilejä..

Veikkaus, että on joku Annuum-sukuinen, ei eksoottisempi. Se tosin ei auta tarkemmassa lajimäärityksessä, mutta veikkaisin sitä perus-punaista pitkulachiliä, jota olen joskus kasvatellut kaupan chileistä raaputetuista siemenistä. Sen lajiketta en tosin tiedä itsekään :smiley:

Ok. No saanpahan kasvihuoneeseeni yhden chilin, oli sen nyt mitä lajiketta tahansa :) toivottavasti saan pidettyä sen ja lauman paprikoita hengissä.

Ensivuotta olenkin jo ajatellut, en aijo myöhästyä ;)

Oli lajike mikä hyvänsä, niin topakalta ja hyvinvoivalta tuo hankinta näyttää. Hyvässä lykyssä haaroittuneenakin pysyy aika matalakasvuisena, silloin ei sadonkorjuussakaan tarvita tikkaita…

Mulla Aji Benito haaroi samanlailla, voisiko olla?

Istutin tänäiltana kasvihuoneessa kasvatettavat chilit altakasteleviin parvekelaatikoihin. En ole nyppinyt nuppuja, joten aika monessa oli jo podin alkuja. Kylvin suurimman osan siemenistä kylvölautalle ja sain siinä siemenet sekoitettua. Nyt yritin tunnistaa niitä toisistaan kasvutavan ja podien perusteella, mutta muutamasta en ollut varma ollenkaan, kun ne ei näytä miltään kylvämältäni lajikkeelta. Tänä vuonna en taida uskaltaa kerätä siemeniä ainakaan niistä joiden lajikkeesta olen epävarma.

kuva

Muutama taimi kasvaa ihan kivasti. Vasemmanpuoleinen on Tobago sweet (2m) ja oikeanpuoleinen 7pod Chaguanas strain II, molemat chinensejä. Itäneet tämän vuoden alussa. Ovat 90 litran paljuissa NFT-vesiviljelyssä.

kuva

Kasvarista foto.

Yksi minun pikkuisista chileistä on aukaisemassa ensimmäisiä kukkia. Se on noin 13cm korkea. Tuo pöly siinä lehtien pinnassa on kai siitepölyä. Tästä se alkaa, kohta saa täristellä/ravistella näitäkin.

kuva

'Padron' on ottanut dopingia salaa, tai jotain. Koskaan ei ole mikään chili ollut mulla ton korkuinen :o Viime vuonna samaa lajia kasvatin, ja se oli paljon kompaktimpi.

Mulla oli viime vuonna “Padron’ia” ja se oli kyllä melkoinen hujoppi, joka myös haaroittui hyvin itsestään. Onneksi oli parvekkeella tilaa! Kuinka isossa ruukussa tuo muuten on?