Chili, Capsicum baccatum / C.Chinense, Osa 3 (alkaen 11.11.2024 ->)

Mulla on joissakin chileissä vastaavanoloista röpelyyttä lehdissä. Alussa lannoitin liikaa niitä mut nyt jo pari kuukautta mennyt oikeella annostuksella kerran viikossa.

Uskon että kun saan chilit loisteputkien alta pois kasvariin niin tilanne korjaantuu lehtien suhteen.

Täällä ollaan jo vähän liiankin aikaisessa minun makuun…

4 tykkäystä

Taimimullan jälkee Tok gardenin puutarhamulta. Ainoana lannoituksena ollut merileväuute.

Joku syönyt mun championeja:

:frowning:

1 tykkäys

No höh,kukahan :thinking:

Varikset ja naakat nokkii mitä vaan. Siinäpähän oppii, kun suu palaa! :angry:

1 tykkäys

Ei linnut valitettavasti opi chileleistä mitään :hot_pepper:

Chileihin on kehittynyt polte (kapsaisiini), jotta nisäkkäät eivät niitä popsisi, vaan linnut, jotka eivät tunne kapsaisiinin poltetta. (Eli turkinpippuri-karkki mainos ei pidä paikkaansa…)

Lintuhan lisäksi siitä hyvä siementen levittäjä, että siemeniä leviää helposti laajalle alueelle.

Tästä syystä moni chili kasvattaa hedelmät pystyyn, jotta linnut näkisivät ne helposti.

Ihminen on sitten alkanut suosia isoja hedelmiä tuottavia kasveja, joiden hedelmät laskeutuvat lehtien suojiin.

Aiheesta löytyy lisää mm. Dave Dewittin “Chilepepper ensyclopedia”

Tulisuuden tarkoitus Tulisuuden tarkoitus

Nisäkkäiden suolistosta chilin siemenet eivät selviä itämiskykyisinä.

3 tykkäystä

Olipa mielenkiintoista tietoa, kiitti valtsu :+1:

1 tykkäys

Chilisato näyttää heikolta, olisko se kylmä alkukesä vaikuttanut? Ja sit joku haluaa tuhota/ nauttia mun chileistä.

Sama täällä, parhaat vasta kukkivat lehdet reikäisenä. Kylmää alkukesän epäilen. Eivät päässeet kasvun alkuun ajoissa edes kasvarissa. Viimevuotista on jokunen kilo pakastimessa, ne savustetaan ja kuivataan. Paholaisen hilloa teen ensin kunhan ehdin. Citymarketista saa parhaiten täälläkin nimellisiä chilejä. Eikä tomaateilla mene yhtään paremmin.

Ensmäinen alakaa vaihtamaan väriä.

Mulla on 2 Raw’it puskaa, molemmissa parikymmentä chiliä ja kaikki vielä vihreitä. Viime vuonna tähän aikaan oli jo jokunen punaisena ja chilejäkin enemmän.

Oletteko siirtäneet chilejä sisätiloihin missä vaiheessa? Täällä vielä parvekkeella, alkaa vähän jännitellä kypsyykö nuo lainkaan ulkosalla enää.

Syyskuun puolivälissä varmaan kelin mukaan, samalla pienentänyt kasvustoja ja juuristoa. Kunnollinen mäntysuopakäsittely ja suihkutus ennen sisälle tuontia, ötökät riehaantui sisälle tuotuna. Kypsyminen lähtee käyntiin vauhdilla lämmössä.

1 tykkäys

Mun oli pakko ottaa tänään omat parvekkeelta sisälle. Muhivat nyt vielä tovin mäntysuopakäsittelyssä ja sitten kunnon suihkutus perään.

1 tykkäys

Mitä chilejä olette muuten kasvattaneet tänä kesänä? Mulla Aji Mango x 2, Aji Cristal, Citron ja Champion. Eli hyvin maltillisesti, kunhan vaan kypsyisivät…

Rocoto Montufar

Rocoto Oxapampa

Rocoto Pico Mucho

Rocoto Arequipa

Anaheim

Jalapeno M

Mikään ei tee tänä vuonna kunnolla satoa, mutta pakastimessa edellisvuosien kasvatuksia.

Vajaa viikko sisällä ja alkaa väri muuttua :blush:

Nämä kukkivatkin vielä. Kannattaako tässä vaiheessa jo nyppiä kukat pois?

1 tykkäys

Jos pidät sen sisäkasvina niin vouthan kokeilla. Mä en ole talvettanut chiliä koskaan, en tiedä niiden sielunelämästä.
Mun chilit on kasvihuoneessa, kukkivat täysillä vielä. Nyt vasta tulin ajatelleeksi et mitä niillä kukilla enää tekee :thinking:

No sepä se. Mietin, että josko ne chilit kypsyisi nopeammin ilman uusia kukkia. Mulla on 2 metristä puskaa, joille ei mistään löydy talvetustilaa :roll_eyes: