Tämän kevään iloinen yllättäjä eli 9.2. kylvetty jalapeno ‘‘Summer heat’’ on jo näin pitkällä ja pääsi tänään sen kunniaksi isoon ruukkuun.
Parodia, hienolta näyttää
Oho, kuinka se voi olla jo noin pitkällä, kun minun aikaisemmin kylvetyt paprikatkaat eivät ole tuossa vaiheessa?
Liekö aloittelijan tuuria vai mitä, mutta tuntuu, että tuo lajike sietää hyvin kaupunkikasvatuksen ikuisuusongelmia eli kuivaa ja kuumaa sisäilmaa sekä valon vähyyttä.
Muut chililajikkeet eivät ole läheskään yhtä hyvässä vauhdissa ja tomaatit suorastaan murjottavat.
Lähes kaikki chilit haaromis-nuppu-vaiheessa.
Minunkin oamni ovat alkaneet haaroa mukavasti.
Voihan chilejä, jotka ovat vielä pienemmissä purkeissa, vaihtaa maitotölkkiin, vaikkei purkki olisikaan täynnä juuria? Vai onko siitä mitään hyötyä?
Muistan jonkun täällä neuvoneen, ettei chiliä kannata turhaan siirrellä rukusta toiseen. Ottaa kuulemma nokkiinsa, mutta chileissä on varmasti erojakin.
Ja-a, oon niin kyllä tehnyt, kun on pitäny koulia isompi satsi kerralla. Paremmintietävät kirjoittavat jossain että chili ilmeisesti kasvatta ensin juuria purkin täytteeksi ja sitten vasta maanpäällisiä osia. Fresnoni eivät näytä kylläkään kärsieen liian aikaisesta ruukun vaihdosta viikko sitten, mutta eivät kyllä ole kasvaneetkaan kylmässä kasvarissa.
No, jos annan niiden olla vielä viikon-pari ennen maitotölkkejä.
Maitotölkki tuntuu liian pieneltä välivaiheelta. Koita keksiä jostain vaikka 2 litran ruukkuja.
Bolivian Rainbow Bonchi etenee,
testikasvatettu 3bonchia yhen 30 wattisen energiasäästölampun alla:
http://fatalii.net/bosse_bonchi2.jpg
Tosi kauniita
Voi miten ihmeellisen kaunis onkaan tuo chilibonsai!
Elämäni ensimmäinen habanero on nyt kauniin oranssi Oikein sievä siis!
Yksi Aji Amarillo on punainen ja toinen oranssi meni tanään salsaan Monta Ajia on vielä vihreinä ja kukkaa pukkaa.
kuinka isoihin purkkeihin noin chilit häätyy istuttaa sitten kun ulos joutavat?
Mä laitan yhden per ämpäri tai max kolme (muutto)laatikkoon. Pohjalle lecasoraa salaojaksi ehkä 10 cm kerros.
Samoin yx per ämpäri.
Voihan chilejä jo karaista sellaisessa liiterin maakasvihuoneessa, missä pidän muitakin taimia?
Tässä on mun söpö haba
(onpa iso kuva… )