Annesurfs, kyllä vaan, kaikki chilit on istutettu omiinsa ja mitä nyt luin muiden purkkikokoja, niin samoissa nuo omani huitelee. KOvasti ovat kasvaneet, yritän kuvaa laittaa...Minusta nämä kasvutot näyttää viihtyviltä.Toivon, että ne on sitä myös kuukauden päästä
Suometar, valtavan kokoisia chilejä! Milloin olet ne kylvänyt, olet varmaan antanut niille jotain lisävaloa?
Ei mun oo ollenkaan vielä tuon kokoisia.
Hyvä kun tuli puhetta ruukun koosta, havaitsin itselläkin tarvetta vaihtaa taas osa 5 ja 7 cm poteista isompiin.
Osa chileistä ulkoilee juuri valvotusti varjossa, ajattelin, että 15 min saa riittää. Pari chiliä kävi jo vastaavalla lenkillä, ja ne on paljon vihreämpiä kuin muut! Voiko olla, että noin lyhyt aika auttoi?
Faktahan on, että ulkona varjossakin ne saa paljon enemmän valoa kuin sisällä ikkunalaudalla.
Ei vain parane pitää suorassa auringossa vielä, muuten palaa lehdet valkoisiksi.
LIISUKKA Kiitos infosta Nyt olen paljon viisaampi siitä mitä kasvatan.
Annesurfs, olen kylvänyt noita isoimpia10.1.-5.2.07 välisenä aikana. Jossain vanhan pentin puolella miulle naurettiin(toisen otsakkeen alla, huumorilla oikeesti), kun kerroin "komerostani" ja puuhistani, joku sivukuljija kun lueskelee, niin eihän siitä ihan täysjärkisenä pidetä, puhumattakaan, että pelkkiä CHILEJÄ kasvatellaan! Muka. Noh, enivei, chilejä pelkästään ja hyötykasveja(kuten tomaattia) ja kukkia. Miulla on sellainen joutava pikkuinen komero, johon ukon kanssa nikkaroitiin 2 vuotta sitten hyllyt ja ihan tavis-loisteputkivalot. Siellä tänä keväänä aloin jo mainitsemani aikana kylvöt.Sitten, kun puskat kasvoi, nostin ne makkarin, eteläikkunalle. Olen noita lannoitellut 1-2 kertaa viikkoon ja istutin ne aina isompiin, kunnes nyt en enää taida sisällä, vaan sit kasvariin/sankkoon. Noista saa uskolla nyppiä kukkanuppuja pois harvasepäivä, ettei kasvu pysähdy(näin olen ymmärtänyt).
Lajikkeita on ainakin: NumexTwilight, Orange Habanero, Thai Dragon(vaati uuden kylvön ja on ihan mini nyt), Fresno, Poblano, keltainen ja punainen chili Hömppikseltä, Sweet Banana, Aji Amarillo, Aji Cristal, Gayenne Golden, Sitten on sellaisia lajikkeita, joita olen kerännyt kirjeistä joskus, esim. JartsaP:ltä,maissihiireltä,musta10:lta,rastaalta.Osa siis paprikaakin.Ai niin ja sainhan mie sitä Lemon Droppiakin, mut se on vielä aika pieni, kun kylvin sen 14.3.
Saas nähdä kuin miule käy. Kaikista ei siis oo mitää havaintoo, et millaiseksi puskaksi kasvaa, mutta yritän, jos vaikka sen Habaneron saisin syssyllä tuotua sisälle???Oliskohan toivoo...
Kannattaa kesällä juurruttaa pistokkaita chileistä talvettamista varten. Ne on pienempiä talvettaa ja ainakin mulla talvehtivat paremmin kuin isot puskat (alaskeikattunakaan).
Mä en ainakaan raatsi nyppiä nuppuja vaan annan niiden kehittyä eteläikkunalla paahteessa! Aiempina vuosina satoa on alkanut niin myöhään, että nyt kun aloittavat ajoissaolen pelkästään tyytyväinen!
Liisukka, kiitos vinkistä.Juuri sitä itsekkin pelkään, että puska tulee "liian" isoksi kesän mittaan - ajatellen sisälle siirtoa.Sisällä ei ole millekään puulle kuitenkaan tilaa.Mittee luulet, onnistunko, jos katkaisen oksan chilistä ja missä vaiheessa se pitää tehdä? heinä-elo-syyskuu? Ja miten sen juurrutan, vesilasissa vaiko ihan turpeessa?
JIHUUUUUUUUUUUU! Olen hehkuttanut, että niissä chileissäni on paljon nuppuja, ja nyt siinä Hömppikseltä saamassa keltaisessa chilissä(siis mistä en niitä nuppuja nyppinyt puis) on jo kaksi pikkuruista pökälettä näkyvissä!!!Upeaa!
Onkos nämä nuppuja? *jännittynyttä odotusta*
Mitä minä nyt teen? Pitääkö tuota latvoa? Tai tehdä jotakin? Eihän ole edes pörriäisiä vielä? Kasvihuone on vielä perustuksilla! Ja tyhmän asukaskokouksen takia ei olla menossa
mökille viikonloppuna.
Nypi pois, nypi pois *kade*
Ei kun ihan oikeasti jos nuo nyppäsee niin tilalle tulee enemmän. Sitä paitsi kasvu pysähtyy jos se keskittyy noihin kukkien tekemiseen.
Miten ne pois nypitään? Rungon vierestä kiinni ja KRUNTS, niinkö?
Latvomisesta taitaa olla tasan kahta koulukuntaa, saa itse valita latvooko vai ei. Jos latvoo niin jokaisesta lehtihangosta tulee uusi oksa. Toisaalta uusimmassa puutarhalehdessä jonka kirjastossa selasin käskettiin harventamaan liikoja oksia
Mie olen antanut nuppujen jo kasvaa. Itse ne voi pölyttää, niin onhan sitten kasvariin siirtäessä jo raakileita tulossa.
Re - nuppujen poistaminen - jos haluat poistaa, niin nappaa se nuppu ohuen vartensa kanssa kokonaan. Eli kyllä, varren vierestä naps vaan.
Re - pistokkaat - koeta saada juurtumaan ENNEN kuin hävität emokasvin - itsellä ei juurrutus onnistunut, vaikka kokenut guruhemmo antoi pistokkaat valmiiksi juurtumishormonilla käsiteltyinä.
Toinen vaihtoehtohan on alasleikkaus, voi kuulemma kovalla kädellä syksyllä leikellä, Baccatumithan ovat ainakin ihan mahdottomia hörhelöitä joka suuntaan sojottavia, saisi vähän siistimmäksi + kompaktimmaksi, ja olisi siinä valmiina satoamaan ensi keväänä!
Itsellä kukkivat tuossa viime vuoden chilit mukavasti, olen jo syönyt chilejä raakileina ja tujulta maistuvat!
Minä nyhtäsin ensimmäiset nuput pois, pian chilit teki niitä nuppuja niin paljon, etten raaskinut niitä poistaa.
Muutama päivä sitten avautui ensimmäiset kukat ja ne pölyttelin pensselillä.
Jotkut Baccatumit ainakin pölyttää itse itsensä, olen havainnut, kun ne ovat oleet ihan vaan sisällä, että chiliä pukkaa silti!
Olen pölyttämistarkoituksella täristänyt kasvin vartta samoin kuin tomaatilla hyvällä tuloksella.
Jahas, täältähän ne tulennielijät löytyivätkin. Omat chilini ovat olleet jo tovin kasvarissa ja voivat hyvin. Lajikkeiden suhteen on se tilanne, että vasta marjoista näen mitä tulee. Minulla oli näet kymmenkunta lajiketta itämässä, mutta kuukauden odotettuani tuomitsin siemenet vanhoiksi ja itämättömiksi ja kippasin idätysmullan takaisin säkkiin. Pari viikkoa myöhemmin otin multaa pussista ja löysin leegion terhakoita chilintaimia. Kiireesti niitä purkittelin ja taimia on nyt runsaasti, mutta lajikkeista tunnistan taimen ulkonäöstä toistaiseksi vain rocoto rojon.
Minäkin olen saanut muutaman lajikkeen (ei hajuakaan mitä) kasvamaan jo 10senttisiksi :). Honteloitahan nuo ovat, mutta josko niistä edes muutama jaksaisi vahvistua ja jopa satoa antaa kesän mittaan. Kuinkahan paljon kestävät paahdetta? Onko toivoakaan saada etelä-parvekkeelle niitä kesäksi? Siellä on tosiaan kuumat oltavat, varsinkin jos vuoden takaiset helteet nyt toistuvat..
Saiko chilit koulia syvempään? Pari jo koulin ja tulin sitten googlaamaan, mutta en löydä mistään neuvoa... eli siis chilit ovat jo 10-15-senttisiä, voinko istuttaa syvempään kuin mitä ne nyt ovat?
Hyvin chilit paahdettakin kestävät, kunhan on varovasti ja karaisten siirretty ulos ja totutettu aurinkoon. Harsoa peliin jos näyttävät menevän lehdet valkoisiksi.
Itse olen koulinut "kaulaa myöten" eikä tuosta ole ongelmia tullut.