Daalia, Dahlia

Keväällä ostin Dahlia 'Paso Doblen' juurakon. Aloitti kukinnan kesäkuussa ja korkeutta tällä daalialla on hieman yli metri.

Paso Doblen takana kasvaa pari tummalehtistä daaliaa. Kukka on puhtaan punainen niissä ja lajike on Bishop of Llandaff. Tämä on ollut ainakin viisi vuotta minulla ja jaoin keväällä juurakon ainakin neljään osaan ja itselleni jätin niistä pari ja loput annoin tuttaville. Korkeutta tällä daalialla on noin 1,5 metriä. Tumma lehdistö korostuu, kun edessä kasvaa valkokeltainen daalia.

Daalian talvettaminen juurakoissa onkin tuttua, mutta tuo siemenstä kasvattaminen kieli ulkoa. Täytyy varmaankin ensi keväänä koittaa....

Kiitos Sinitalvikki vinkistä... hymy kieli ulkoa

ämmöisen ostin valmiina taimena. Onko erikseen kesädaalia ja se talvetettava, vai ovatko kaikki talvetettavia ? "Tavallista" daaliaa olen kyllä talvettanut juurakkona, mutta nyt tuli epävarmuus.

Keväällä puutarhoilla ja toreilla myytävät daaliat ovat yleensä siemenistä kasvatettuja. Kesän aikana ne kuitenkin tekevät pienen mukulamaisen juurakon, jonka voi säilyttää viileässä talven ylitse. Erikseen on keväällä myytävänä myös valmiita juurakoita, jotka ovat isompia kooltaan kuin 1-vuotisten daalioiden. Ne laitetaan keväällä multaan ja niistä saa myös daalioita. Siemenistä kasvatettavat daaliat ovat yleensä matalia ja sopivat siten ruukkuihin ja astioihin. Myöskin eri värisiä, korkeita ja kerrottuja on niissäkin. T&M:lla on aika paljon erilaisia. Siemenistä ei kuitenkaan ole mitenkään hankala kasvattaa daalioita. Kerran voi taimen latvoa ja siten siitä saa tuuhean. Toisen kesän jälkeen juurakko alkaa olemaan yhtä iso kuin keväällä myynnissä olevat juurakot. Siemenet ovat yleensä sekoituksia eri värejä, koska risteytyvät helposti. Fireworksin siemenistä kasvatetuista daalioista osa oli lähes punaisia kokonaan ja osa keltaisia. Työkaverille antamastani taimista oli tullut lähes kokonaan valkoinen daalia. Tässä viime kesältä kuva, joka on hieman erimuotoinen terälehdiltään.

Voih, paso doble, ihana! Samoin kyllä muajussinkin daalia. Kuten kaikki. Olen aivan parantumaton daaliafani... Kyllä muajussi minusta kaikki daaliat ovat sellaisia, joita voi talvettaa juurakkona, Erillisiä "kesädaalioita" ei mielestäni ole. Kaipa niistä siksi kesäkukkina myydään, kun eivät yleensä selviä ulkona penkissä talvea. Talvetettuna menevät kyllä

Ihania daalioita! Minäkin olen ollut siinä uskossa, että on siemenistä kasvatettavia kesädaalioita ja daalioita joiden mukulan voi talvettaa. Viimekesänä kasvattelin ensimmäistä mukulaani, joten olen ihan ummikko näissä asioissa. Torilla sitten ihmettelin kesädaalioita ja myyjä tyttö minua neuvoi ja sanoi, että nämä siemenestä kasvatetut ei tee talvetettavaa mukulaa ollenkaan? Olisko niin, että puutarhan edustaja mielummin kauppaa niitä yksivuotisina, että daalioita ostavia asiakkaita olisi myöskin ensikesänä?

No, joka tapauksessa, ensi keväänä minä ainakin kokeilen daalioiden siemenkasvatusta ja varmasti kaivelen penkkiä tai ruukkua syksyllä mukuloiden (mukula vai juurakko?) toivossa.

Tuo peukaloisen kukka on kyllä uskomattoman upea!

meillä kukkii vasta kaksi daaliaa

Kaksi meilläkin vasta...

Osaisiko joku sanoa mikä daaliaani vaivaa?
Se kasvaa niin vauhdikkaasti että kukat peittyvät lehtien taakse. Kukkia on muutama ja uusiakin on tulossa toistakymmentä.

Olenko lannoittanut liikaa? Istuttaessa sekoitin mullan joukkoon kanankakkaa kourallisen ja nyt olen kasteluveteen lisännyt välillä sitä punaista lannitetta.

Entä pahentaako kasvin leikkaaminen vaan tilannetta?

Alussa daaliani kukki todella runsaasti. Kukkia saattoi olla yhtäaikaa reilusti yli kymmenen.
Millaista hoitoa kukka vatii runsaan kastelun ja haalistuneiden kukkien pois leikkaamisen lisäksi?

Olisiko se punainen lannoite sittenkin liian typekästä kun minä olen sillä lannoittanut brugmansioita oikein olan takaa ja ne kasvattavat vain lehtiä.

Typpi kun kasvattaa lehtiä kukkien kustannuksella, jos menee överiksi.

Kyllä minun klasvini ovat kukkineet tuolla "punaisella" oikein hyvin. Välillä laitan hevosvoimiakin lisäksi sekä daalioille, että Brugeille. Grugit voivat olla vielä nuoria,joten kukkivat vasta syksymmällä.

Leeku, minulla on samanlainen punainen daalia ja se todellakin aloittaa kukintansa tuolta alakerrasta ja sitten myöhemmin alkaa kasvattamaan kukkiaan tuonne ylemmäksi. Ole vaan kärsivällinen ja jatka samaan malliin. Ruukkusi näyttää oikein hyvältä ja tietenkin vielä parenee, kun kukat ilmestyvät tuonne ylemmäksikin. Eräs tuttu puutarhuri sanoi myös, että daalia kukkii entistä enemmän, kun ottaa kukkia maljakkoonkin.

Minä kastelen vuoroin punaisella lannoitteella ja vuoroin liotan vielä kanankikkareita veteen ja hyvin nuo näyttävät kaikki kukkivan -

eikä edes haju häiritse, niin kuin Espalla. ;)

En ole Espalla liikkunutkaan tänä kesän aikana. Tarkoitatko, Raakki, että ovat onnettomat menneet laittamaan kanankakkaa siellä kukille. Mitähän mahtavat ulkolaiset turistit miettivän moisesta hajusta? Tuo kyllä antaa Helsingistä varsin "maalaismaisen" kaupungin leimannaurua. Minulla ei ole mitään kanankakkaa vastaan-hyvä lannoite. Pitäisi vaan hieman miettiä ennakkoon, minne sitä käyttää.

Tämän päivän Hesarissa hajun aiheuttajaksi ilmoitettiin sittenkin kirvojen ulosteet no-jaa

Tuo on muuten uskomattomin selitys, mitä olen kuullut. Taitavat Espan kirvat olla kanan kokoisia ja NIITÄ ON PALJON!

Ovatko kirvat kulkeutuneet Texasista kenties? Siellähän kaikki on niin suurta. naurua

Juttua kirvoista

Meillä kukkii nyt tällainen