Peukaloiselle suurkiitokset daalian siemenistä!
Firewoksista kukkii nyt ensimmäisenä tällaiset
Olen etsiskellyt tiettyä daaliaa. Kukka iso, kerrottu ja vaaleanpunainen. Mikähän lajike mahtaa olla ? Meillä oli muinoin, mutta aikojen saatossa katosi ja nyt haluaisin löytää samanlaisen. Ilmeisesti joku vanha laji, koska on meille saatu n. 20 vuotta sitten vanhasta puutarhasta. Olen muutenkin koittanut tuohon paraatipenkkiin ja julkisivulle yrittänyt kerätä vanhanajan perennoja ja nyt olisi hakusessa tämä daalia. Voi olla että ketjussa olisi juttuakin, mutten millään viitsi ihan alusta asti alkaa kahlata läpi. Olisin kyllä valmis ostamaankin, jos joku haluaisi myydä.
Onko se lähelläkään sivulla 8 olevaa minun laittamaa kuvaa? Sen kantaäiti on 60-luvulta, ellei vanhempikin (kertoi naapurin rouva). Jakamisesta en tiedä mitään, kun sen juuri sain valtavana ja kukkivana.
Tarleena; Kyllä se taitaa olla aikalailla sama jöriini, mitä etsin. Kukka on sellainen lautasen kokoinen, iso...eikö?
Varmaankin oli ainakin 60-luvulta meidänkin kanta. Mielestäni nuo vanhat jöriinit ovat kyllä kauniita. Harmittaa kyllä, kun vaan ei enää jaksanut jostain syystä talvehtia vuosia sitten. No, toivottavasti vielä joskus saan sen uudelleen kasvatettavaksi.
Mulla on eka oma juurenpala siitä vanhasta, ja kun sen syksyllä kaivan esiin, katsotaan mitä siinä on. Tiedä vaikka...
Oi että, mitä luulen aavistelevani....siis jos, niin.....olis kyl kiva, mutta katsellaan ja pidetään asia mielessä. Tai siis sä katselet, mikä tilanne. Mä olen kyllä valmis korvaamaan kaiken ruhtinaallisesti, jos....toisaalta hyvää kannattaa odottaa, eli voipi tietysti olla, että sinunkin täytyy vielä vähän kasvatella....
Nuo isot jöriinit on sellaisia, että kaikki ei vaan niistä pidä, mutta kyllä minun mielestä ne vasta on oikein daalioiden kuningattaria. Äärimmäisen kauniita, vaikkakin hankalia talvetuksen kannalta, mutta kauniin kukan puolesta täytyykin nähdä vähän vaivaa...sehän juuri on se palkkio kaikesta työstä.
Mutta kiitos jo toivon pilkahduksesta
Yksi daalia on avannut kukkansa, muut vielä antavat odotuttaa itseään.
Lidlistä ostetut puna-valkoraidalliset joriinit kukkivat
Minulla ensimmäinen kukka auennut "Mummin daaliassa" . Vähän on pieni aiempiin vuosii nverrattuna, mutta jaoin juurakon keväällä kolmeen osaan. Kyllä se siitä taas
Arabian Night
Upea daalia!
Arabian Night on samankaltainen kuin daaliani, jonka pitäisi olla jotakin tosi vanhaa tuttavantuttavanisomummun kantaa. Kukkii hurjasti ja huomenna vertaan tähän kuvaan. Onko noin tummaa kasvatettu muka kauan sitten Suomessa???
Meillä sama peli. Katselin tuota arabian nightia, ja samanlainen on tuolla pihalla. Ja kanta on vanhaa....korkea puska ja aivan tismalleen samanlaiset kukat.
Tämmöinenkin kaunokainen aukesi Fireworksista
Taas vähän erinäköistä auki
On sulla leija kauniita daalioita. Meidän Claudette on hyvin matala, alle 30 cm.
Le Baron taas sitten lähentelee metriä
Kiitos Jutita! Eipä nuo omaskaan rumia ole
Mie oon nyt niin ihastunut noihin daalioihin, että niitä tulee miun ryytimaalle jatkossakin...
Tämä oikeastaan kuuluisi tuonne tyhmien kysymysten puolelle, mutta tyhmä kun itse olen niin tulkoon. Olen huomenna kieputtamassa sitä Paulastiinan ja armaani kieputtamaa kaivonrengasta keskelle pihaa (piilottamaan yhtä lievästi törröttävää kannon jäännettä). Jos vuoraisin sen sisäpuolen routaharsolla, tunkisin täyteen multa - hevonkakkaseosta ja laitaisin sinne kaikki ruukuissa nököttävät metriset daaliat joita on neljä, ja laittaisin keskelle vanhan seipään jota käyttäisin tukikeppinä. reunoille kaikki vielä kodittomat yksivuotiset ja (herttileijaa Paulastiina mikä se ruukussa roikkuva peippi (?) oli) ja ulkopuolen vuoraisin sillä matalalla pajuaidakkeella jota myydään myös alle puoli metriä korkeana. Kaikki vain siksi että joka tuuli kaataa joko daalian oksia tai koko ruukun ja siinä ei auta edes isot kivet. Toisekseen kasteluletku riittää hyvin sinne asti. Tulisi tunne että olisi tehnyt edes jotain. Nyt käytävä on täynnä ruukkuja ja saa aina pelätä että koirat kaataa kaikki.
Ensi vuonna sinne voisin istuttaa kaikki 16 daaliaani jos selviävät talven yli kellarissa. (Puolet on noin 20-senttisiä.)