Uutta kasvua on kyllä tulossa
Lähempi tarkastelu löysi sit tämmösiä
Tummu, Dendrobiumisi on varmaankin sen tyyppinen hybridi joka ei tarvitse viileää talvella vaan vähän pidemmät kasteluvälit kun pitää joulu-helmikuun välisenä aikana niin riittää. Minulla kaikki dendrot on normaalissa huoneenlämmössä ja ainoastaan muutama käy ulkona heinä-elokuussa hyvin silti kasvavat ja kukkivat.
Leikkaa vaan pois rumat oksat. Ne voi sitten laittaa sammalpedille, ja pian on vielä enemmän kasvatettavia:) Vanhat versot kuihtuvat pois ennemmin tai myöhemmin. Itse ainakin poistan kuivuneet versot.
Kiitos. En kyllä taida lähtee tota sammalhommaa kokeilee nyt ainakaan tähän palaan. Ehkä joskus sit.
Tummu, kopioin tähän toisaalla jo antamani hoito-ohjeet:
Kukkasi on nobile-tyypin dendrobiumristeymä. Se tarvitsee periaatteessa kuivan levon kasvukausien välillä ja kukkii lepokauden päätteeksi ennen kasvukauden alkua, mutta tällaiset risteymät kyllä helposti kasvavat ja kukkivat villisti ihan oman logiikkansa mukaan. Kasvattaja ei voi kuin seurata hoidokkinsa edesottamuksia: kun se on kasvussa, pitää valoa, vettä ja ravinteita antaa runsaasti. Orkideoiden kohdalla "runsas" lannoitus tarkoittaa kuitenkin aina murto-osaa siitä, mitä ns. "tavalliset" kasvit tarvitsevat: lannoiteliuoksen pitää olla hyvin mietoa, 1/4 tai 1/8 suositellusta annostuksesta, jos käytät yleislannoitetta.
Nyt kun dendrosi on kukassa, pidetään kasvualusta maltillisen kosteana lannoittamattomalla vedellä. Sitten kun uusien versojen aiheita alkaa ilmestyä, aloitetaan pikku hiljaa runsaampi kastelu ja lannoittaminen. Valoa pitää olla niin paljon kuin suinkin, ja jos vain mahdollista, kesäksi ilman muuta ulos, ihan reilusti aurinkoiseen paikkaan, kunhan ilma liikkuu. Minä olen pitänyt dendrojani ulkona n. 5 asteen yölämpötiloihin asti.
Jos kasvisi kasvukierrossa on selkeästi vaihe, missä uutta kasvua ei ole näkyvissä ja kasvussa olleet puikot ovat valmistuneet, aloitetaan lepo. Puikkojen valmistumisen näkee siitä, että versoon ilmaantuu ns. päätelehti: yksinäinen lehti latvaan. Kasvussa ollessaanhan lehtiä ilmaantuu aina pareittain. Kasvi pidetään edelleen mahdollisimman valoisassa paikassa, mutta sen voi laittaa viileämpään tilaan, jos sellainen on käytettävissä. Sitten kasvi vain pidetään kuivana, kunnes puikkoihin ilmestyy kukkasilmut, jolloin kastelu aloitetaan vähitellen uudelleen. Lepokausi saattaa kestää parisen kuukautta tai enemmänkin. Jos puikot kovasti ruttaantuvat, voi kasvualustaa vähän suihkutella tai dipata purkin nopeasti veteen.
Nobile-tyypin dendrobiumristeymät ovat helppoja kasvatettavia ja kiitollisia kukkijoita. Yleisin syy kukkimattomuuteen on taatusti liian vähäinen valo. Kuiva lepokausi on kukinnan ehdoton edellytys monilla luonnonlajeilla, mutta risteymät eivät sellaisesta välttämättä tiedä.
Veronica ja Ruukkutarhuri,suurkiitos vastauksistanne. Tämä kukinnan aikainen kastelu oli just suurin huolenaiheeni. Kukkii mahtavasti,yksi uusi puikko on kasvanut lähes kymmensenttiseksi,kaksi pientä alkua myös näkyvissä. Kastelen maltilla ja ehkä hiukan myös lannoitan. Valoa tuleee kolmelta suunnalta. Aurinkoakin saa iltapäivästä iltaan asti(jos paistaa).Toivotaan,että osaan ohjeitanne noudattaa kukkani menestykseksi. Ihanaa kevättä kaikille.
Dendrobium nobile 'Nikkou' ilahdutti 5 kukalla, joista enää 2 on jäljellä.
Kovasti orkideaostosten kanssa tulee yllätyksiä. Aikanaan Dendrobium wardianumina ostettu kasvi on nyt paljastunut Dendrobium crystallinumiksi. No, nätti tämäkin.
Hei olen uusi täällä ja olen olen kiinnostunut orkidea kasveista haluaisin tietää että onko turvallista käyttää keiki pastea koska en tiedä onko siinä mitään sivuvaikutuksia ajattelin hankkia puikko kämmekän koska löysin sen yllättävän halvalla hinnalla kaupasta vain 7 euroa. ja olisiko kenelläkään neuvoja millaisia orkideitä pitäisi hankkia seuraavaksi olen kiinnostunut cambria lajista siitä punaisesta nimellä nelly isler olisi kiva jos tulisi selvä vastaus
Tervetuloa voorumeille, Kasvipoika! Enpä tiedä, mihin keikipastaa tarvitset, itse en ole tarvinnut sitä mihinkään yli kymmeneen vuoteen. Keikejä tulee ihan provosoimatta enemmän kuin kasvattaja välttämättä mitenkään kaipaa. Sivuvaikutuksia on joka tapauksessa turha pelätä, pastahan perustuu kasvuhormonien vaikutukseen. Mutta kaikkeahan voi kokeilla, jos haluaa taimituotannon käyntiin. Aiheesta löytyi videoitakin, esim. www.youtube.com/watch?v=GW4DPkNbVF0, selvän saa vaikkei enklantia ymmärtäiskään. (Linkkien luominen ei täällä näköjään edelleenkään rulaa.)
Nelly Isler ei välttämättä ole kaikkein fiksuin valinta vasta-alkajalle, voi tulla masentavia ensikokemuksia. Nelly Isler ja muut saman tyypin risteymät ovat nimittäin kinkkisiä hengissäpidettäviä. Itsekin pääsin siitä nopeasti eroon.
Puikkokammekköjä eli Dendrobiumeja voi jo suositella, niistä löytyy aloittelijalle enemmän kuin tarpeeksi valinnanvaraa, vaikkei välttämättä ihan joka kukkakaupasta. Perhosorkideat ovat myös helppoja uudelleenkukitettavia ja sopivat siihen keikituotannon testaamiseenkin hyvin.
Hei, voiko/kannattaako D. ‘Berry Oda’ viedä kesäksi ulos? D. Nobile on ollut jo kahtena kesänä ulkona, mutta en tiedä, mitä tekisin Berry Odan kanssa…???
Eikös tämä Berry Oda ole kingianum. Ehdottomasti ulos vaikka varjoon sateelta suojaan ja sisälle vasta kun pakkaset uhkaa lokakuussa.
Kiitos vastauksesta aion varmasti kasvattaa nelly islerin vasta kun olen onnistunut kasvattaamaan muita lajeja itse en ostanut sitä mikä maksoi 7 euroa koska löysin puikkokämmekän joka maksoi 2 euroa mutta en tiedä minkä värinen sen kukinta on
Yllä kuva Dendribium Nobilestani, en osannut lisätä tekstiä kuvan yhteyteen, joten: Apua! Dendrobium Nobileni on täynnä keikkejä. Uskallanko irottaa ja minkälainen kasvualustan pitäisi olla? Ostin Biolanin orkidea kasvualustaa ja ohjeissa sanotaan että 25% kaarnaa, 25 %turvetta ja 50 % perliittiä. Jostain täältä ketjusta luin että pelkkää lekasoraa ja kaarnaa???
Aika paljon riippuu myös kastelusta. Erilaiset alustat pidättävät kosteutta eri tavoin. Keikejä näyttäisi olevan useampaankin ruukkuun, joten kannattaisi kokeilla mikä sopii omiin olosuhteisiin. Näin olen itse tehnyt. Minulla kasvaa D. nobileita kaarna/hiili/sammal alustassa. Muovi sekä savi ruukussa ja myös puukorissa. Myös pelkässä sorassa vesiviljelyssä kasvaa ainakin yksi. Eli kannattaa löytää se yksi ja ainoa tapa, niin pääsee paljon helpommalla:)
Keikit on helppo irroittaa. Otat kiinni keikistä ja väännät sen irti. Koeta varoa etteivät juuret vahingoitu.
Kiitos aLycaste! Olen aina saanut kukkani hengiltä, ehkä kastelen liikaa. Minulla on nyt 4 orkkideaa ja epäilen, että kohta niitä on 40.
Dendrobium nobile "Nikkou"
Tänään vaihdeltiin tytön avustuksella muutamalle orkidealle kasvualustoja ja isompia purkkeja.
Dendrobium johnsoniae kuvassa vasemmalla ja Dendrobium speciosum oikealla. (Pahoittelut kuvan laadusta, ilkeästi osuikin tuo valo).
Tuo D.speciosum kasvaa kyllä hurjalla volyymilla ja tänäkeväänä D.johnsoniae aloitti kasvun neljällä uudella alulla. :)