D. unicum kukkii vain yhdellä kukalla, kun kuivatti muut pois kun oli kukkavarsia tekemässä. Sain sentään tämän yhden kukan loistamaan.
D. unicum kukkii vain yhdellä kukalla, kun kuivatti muut pois kun oli kukkavarsia tekemässä. Sain sentään tämän yhden kukan loistamaan.
Voiko Dendrobium nobilen kasvualustastaan irrotettua uutta alkua (jossa vähän juuria) pitää vedessä? Oikeaa kasvualustaa ei ole heti saatavilla.
Voi laittaa, mutta vain juurenkärjet. Verso mätänee, jos on vedessä. Dendrobium nobilet kasvaa hyvin pelkässa vesiviljelyssä.
D. nobilet kukkivat tipottain. Useassa yksilössä on tulossa 3 - 5 kukkaa.
Tämä Dendrobium nobile "Oriental smile" tuli v. 2012 yhteistilauksessa ja näyttää nyt ensi kerran, millaisia kukkia siinä on. Yksittäisen kukan koko 7,5 cm.
Moikka, Löytyykö Dendrobium porukasta sellainen muoto jolla on äärimmäisen voimakas tuoksu???
Dendrobium Berry Oda tuoksuu melko voimakkaasti. Annoin pois omani, kun se tuoksui niin, että en voinut olla samassa huoneeessa.
Fragrant Dendrobiums haku mainitsi useita, mutta Dendrobium anosmum (superbum) erikoisesti vaikutti tuoksuvan. Outoa sinänsä koska ‘anosmum’ on kuulemma latinaa ja tarkoittaa without scent eli ilman tuoksua. Ota tuosta nyt selvä.
Moikka
Kiitos vastauksistanne Zygo ja aLycaste. Erittäin paljon kiinnostuin nyt ja tämä oli se helpompi asia, mutta nyt tulee se vaikeampi versio eli mistä voin hankkia nämä ?
D. Phok Bong x Little Princess, viime syksyn näyttelyn peruja, kasvatti kolme suurta nuppua, jotka kuitenkin harmillisesti kuihtuivat pois. Kenties kasvi ei ole tarpeeksi vahva kukkimaan, siinä on vain yksi kunnollinen verso. Valon puutteesta ei nyt pitäisi olla kyse, ja muille dendroille samat kasvuolot ovat kelvanneet hyvin.
Kuinka osaisin hoitaa tätä ihanuutta. Ostaessani oli nupulla ja nyt nuput ovat avautuneet.
Millaista hoitoa eteenpäin.
@Botacus, Schwerterin tarhalla on D. anosmum listalla. Hiukan kesti tämä vastaus.
@Teenjuoja, onko tuo alusta märkä vai näyttääkö vain kuvassa siltä?
@rea, keväällä viileän ja kuivan talven jälkeen kasvatat samanlaisen puikon ja odottelet kukintaa. Miten siitä oikeasti saadaan tuollainen kukkiva tanko, on vaikeampi kysymys. Epäilen, että jotain kasvuhormoneita käyttävät noilla massaviljelmillä. Minulla on ollut tuollainen pari vuotta. Ostin ohikukkineena. Kukkii joka vuosi, mutta ei noin vaan, niinkuin "luonnollisemmin".
aLycaste, kasvi on kuvassani juuri kasteltuna pesukoneen kannella. Ei se mielestäni liian märkänä pysy, kastelen kerran viikossa ja valutan veden tarkkaan pois. Yksi mahdollisuus kyllä on punkit. Juuri tänä aamuna huomasin niitä siinä lähellä seinällä olleessa posliinikukassa, muutamaa muuta kasvia olen myrkyttänyt jo aiemmin. Tuonkin ruiskutin nyt varmuuden vuoksi ja poistin nuput - siinä ei näkynyt elämää, mutta lienee mahdollista, että punkit olisivat kaivautuneet nuppuihin. Posliinikukka on ainoa, jossa oli selvää vioitusta (nuoret lehdet kuihtuneet) ja se lienee tartunnan lähde.
aLycaste, kiitos neuvosta. En muistanut ekana kuinka tätä hoijella. Pitääkö nuo vanhat tangot leikata pois? Tuossa kukassa on yksi uusi tangon alku. Saako hänelle antaa vettä koko talvena?
Älä leikkaa, vasta sitten kun verso on ihan kuiva ja kuihtunut. Jos kasvaa niin kannattaa jatkaa kastelua ja lisävalolla yrittää saada tekemään kunnollinen verso, muuten antaisin talvehtia kuivempana viileässä.
Sain tämmösen ku oon ollu kiltti tyttö :)
Onko pierardii/aphyllum/cucullatum-kasvattajia kuulolla? Vieläkö teillä kasvukausi jatkuu? Ihmettelen tässä vaan, että onko asiaankuuluvaa, että mun rehuni alkoivat työntää uutta kasvua juuri, kun olin jo laittanut ne lepoon, vai mokasinko jatkamalla kastelua liian pitkään niin, että rehut aloittivat jo uuden "sesongin"? Olen nimittäin jo huomannut, että kyseinen laji on yliherkkä kosteudelle!
Meidän cucullatumit aloittivat kasvun aiemmin syksyllä nyt uudet versot on 30-40 senttisiä. Jos kastelisi vielä pari kertaa ja joululta aloittaisi kuivan kauden niinkuin Filippiineillä.
Noo määkin olin sitä mieltä et vielä ollaan heidän kasvukautensa raameissa, jos nyt ehtivät saada noi myöhäispuikkonsa vuodenvaihteeseen mennessä valmiiksi. Olivat vaan jo niin pitkään näyttäneet hommansa päättäneiltä, et sen puoleen hämmensi tämä “uusi aloitus”.
Niin ja sit siirrytään täältäkin yhdistyksen omalle voorumille, on käyttöliittymältäänkin lähempänä tätä vuosituhatta. ;oD
Minun Berry Oda ei minun mielestäni tuoksunut juuri ollenkaan. Ostin sen nimellisenä Kannelmäen prismasta n. puolitoista vuotta takaperin, tiiviisti istutettu ja runsasversoinen puska. Ei ole hoidossani kukkinut uudelleen, vaan on tehnyt 4 isoa keikiä samperi…
Minun puikkokämmekässä on kolme pientä uutta alkua. Onko mahollista että niistä kasvaisi tuollainen pitkä kukkapötkö?