Dendrobium, puikkokämmekkä

Kilpukka kirjoitti 10 kuukautta sitten Milttonian kukkimisesta. Sitä tosiaan pidetään vaikeana, mutta minullakin Milttonia kukkii taas viidellä hienolla kukalla. Se on jo ainakin kolmas kerta kun se kukkii näin joulun alla. Siitä on kaiketi viisi vuotta kun sain sen. Dendrobium Apollo kukkii kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Silläkin on ikää jo vuosia.

Vajaa vuosi sitten (9 kk sitten tietää penttipalsta :slight_smile: ) ostin orkidean ja täällä pentissä se tunnistettiin Denrobium bigibbum risteymäksi. Kukat kestivät pitkään, kunnes kuihtuivat. Hoitona minulla on ollut vain kastelu aluskippoon silloin tällöin. Ja kas kummaa: se alkoi kasvaa!

Seka oikean että vasemmanpuoleinen verso ovat tulleen siihen kesän aikana. Samoin kaikki kuvassa näkyvät valkoiset juuret (?). Mutta mikä ihme pilkottaa vasemman puoleisen verson päästä?

Onko se… onko… se nuppu??? :w00t:

Kyllä se on nuppu. Kirjoitin viime vuonna Miltoniasta, että se kukkii viidellä kukalla. Nyt siinä on taas viisi kukkaa auki ja toisessa kukkavarressa yksi nuppu availee. Minun Miltonia on kukkinut useampana vuonna näin joulun alla. Denrobium Apollo kukkii myös nyt.

Kiitos sofi! Tämä iloinen perhetapahtuma on kyllä itselleni yllätys. Mitään lannoitetta en ole käyttänyt. Vettä tosiaan vain antanut. Mutta kiva näin! 

Tämä on varmaankin jokin nobile. Vaan onko sellainen talvikalju, joka huilaa hiukan viileämmässä kuiviltaan? Tällaista ei o koskaan ollu, mutta tuo tarra innoitti kokeilemaan :) 

Osaako joku sanoa, onko puikkokämmekkä myrkyllinen koiralle?

Tämä salaa punnertannu kaks kukkaa.

Nyt annoin tälle lähtöpassit autotalliin marraskuulla.Vein vierashuoneeseen pimiään möyröttämään ja oottamaan siirtoa,kas ku8nka ollakkaan teki kukkia ja nuppuja.Tätä voi poiskaan nakata :roll_eyes:

Sa-nook kukkii taas. Kaksi kukkavartta on jaksanut tehdä.
Olen havainnut, että vaaleanpunainen jauhe toimii parhaiten. Siinä on jotain, mistä nämä tykkää. Aiemmin käyttämäni orkidealannoite oli ihan yhtä tyhjän kanssa.

4 tykkäystä

Hennon pinkki dendrobium nobile innostui kasvivalosta ja alkoi vääntämään nuppuja.

3 tykkäystä