Kyllä se on komea. Hyvänkokoiset taimet kasvoivat omistani, ovat 1½ litran ruukuissa (yhä) en raaskinut alkukesän paahteeseen heitä mökillä vielä istuttaa ja hyvä niin. Nyt on kohta kesä kasteltu ja lannoitettukin ja paahteet jatkuvat.
Eka dorianvillakko availi mökillä nuppuaan, keltaista pilkotti jo, pitää syyslomalla päästä saareen sitä katsomaan.
Minunkin täytyy kommentoida tätä kasvia. Meillä kasvaa huonossa (kovassa ja lannoittamattomassa) maassa pähkinäpensaan alla ja jaksaa siellä kukkia ja tehdä siemenensä. Olin eilen ulkona ja ihmettelin että miten kasvi voikin tuoksua niin hyvältä vielä usean metrin päässä vaikkei edes kuki??? Sen SIEMENHAHTUVATKIN tuoksuvat hyvältä. Ihan mieletöntä. Ja minä kun tuumasin hänestä ostaessani että onpahan vähän mitätön koko kasvi (sitä suositeltiin paikkaan missä mikään ei oikein kunnolla viihdy)…hö, oppia ikä kaikki. Ihana tuoksu!
On se hyvä, että muutkin huomaavat tuon ihanan tuoksun Tuulen mukana leviää useammankin metrin päähän. Ihana kasvi =)
Ai tuoksuuko se?? Meillä kasvaa sen siementaimia joka kivenkolossa, mutten ole ikinä älynnyt nuuskutella.
Minä nuuskuttelin moneen kertaan, kun olen täällä saanut tietää, että se tuoksuu, mutta en ole haistanut mitään. Onko sitten nenässä vikaa vai jossain kasvin olosuhteissa, kun on tuoksuvaa kantaa ainakin, Miikokselta saatu.
Kävin testinuuskutuksella ja lehdistö & siemenhahtuvat tuoksuvat edelleen voimakkaasti. Kun olen tuota keväällä jakanut niin silloin tulee tuo sama tuoksu
Muutenkin aina haistelen kaikki kasvit, lehdistön ja kukat =D
Pakkohan minunkin oli käydä testinuuskutuksilla. Kun rikoin lehtiä, löysin ihan ok tuoksun, mutta ei minun hajuaistillani siitä muuten mitään tuoksuja tule.
Niin nuuskuttelen nykyään minäkin kun huomasin että odottamattomat kasvit tuoksuvat mielettömän hyviltä, niinkuin nyt tämäkin.
Doriasta vielä…
Dorianvillakko on suosikki meilläkin…! Ihana loppukesänkukkija.
Mutta että tuoksuvat - oli mullekin uutta… pitää tutkia ens vuonna…
Tämä kuva on elokuulta…
Terkkuja Korpikellolle!
Jos et oo leikannut alas niin ehtii vieläkin nuuhkimaan
Miikos… ei ole leikattu alas…
mutta on epävarma - pääsenkö sinne mökille nuuhkimaan enää tänä vuonna…
Olen ostanut tämän aikoinaan pelkkänä villakkona, onko tämä Dorianvillakko?
Dorianvillakolta näyttää
Katselin tuota Teten kuvaa ja vertasin lehtien muotoa. Tuossa minun villakossa näyttää olevan sahalaitaisempi tuo reuna. Teten kuvassa mielestäni ovat lehtien reunat "ehjät". Onko sama kasvi?
teemaa… tässä näkyy mun dorian lehdet ja kukat selvimmin…
Sinun doria on erilainen…
Tässä miun doorianvillakko.
Teemaa, ettei siun olisi vaan suvivuohenjuuri?
Teemaa ei ole suvivuohenjuuri ( Doronicum pardalianches ) sillän pyöreämmät, reunoiltaan tasa laitaiset ja nukkakarvaiset lehdet!
Voiskos teemaalla olla joku muu vuohenjuuri kuin Kurpan mainitsema? Vaiko joku muu villakko? Niitä ainakin on ihan huikeat määrät…
Juu, ei tuo kyllä minulla ole Dorianvillakko. Ostin alun vuonna miekka ja kirves nimellä Villakko.
Tetellä ja Kurpalla on paljon tukevampikasvuinen. Minulla on rentokasvuinen ja lakoaa helposti sekä leviää tuhottomasti.
Vikipedian mukaan kuuluu asterikasveihin tuhannella lajillaan, joten lienee vaikea tunnistaa. Mutta sen tiedän kuitenkin nyt varmasti ettei ole Dorianvillakko.
Kiitokset kaikille tunnistusapua antaneille.