Ermelin pihalta (III)

Tästä on laitettava ihan kuva. Perjantaina isäntä kysyi, että eikö mulla olisi mitään amppelia autotallin kummallekkin kulmalle. Näyttäisi tiellepäin kivemmalta. Kyhäsin viimeisistä kukista amppelit ja uudet amppelikoukutkin pääsi käyttöön. Aattelin, että jos isäntä ihan pyytää, niin kaivan kukat vaikka toisista asetelmista.

Tässä nähtävästi yökiitäjä varjoliljassa. Luulin ensin sudenkorennoksi.

Todella upea kuva kiitäjästä!

Vai että oikein isäntä pyysiihmetys, voi ku lutustasydän

Sittenhän se oli tehtävä niin kuin aioitkin, vaikka viimeiset.......

Kyllä isäntä oikein pyysi. Se on yllättänyt mut jo monta kertaa näissä puutarha asioissa. Nykyään kyselee jo autoajelulla et mikä toi oranssi kukka on ym. Välillä on jopa sanonut että hän tykkäis että olis isoja pensaita tai jotain, et olis oikein rehevän näköistä. Ja minähän lupaan, että kultaseni tulet saamaan… oikein mielelläni hommaan kasveja antamaan rehevyyttä :smiley:

Poppius, minustakin tuo oli hyvin onnistunut kuva. Tänä iltanakin seurasin kiitäjän lentelyä.

saat olla kyllä ylpeä yökiitäjästä ottamastasi kuvasta. Kerrassaan loistolaukaisu.

Miks muuten teillä kaikilla muilla nuo mun petuniat kukkii. Omani hevosen peellä lannoitettuna ovat jo puolimetrisiä eikä niitä kukaan enää edes petuniaksi tunnista. Ihmettelevät vain, että mikä sulla kasvaa näin valtavan rehevänä. Mutta kun sen kehenot eivät suostu kukkimaan. No näenpähän edes teidän kuvistanne niitä kukkivanakin. Että todistettavasti ovat petunioita.

Voisiko olla peräti liikalannoitusta petunioillasi?

Toissa iltana oli näin komea auringonlasku.

Muistaakseni punavaula aloittelee kukintaa.

Aika näyttävän näköinen minusta.

Komea taivas! Ai punavaula on noin roteva, luulin hentoisemmaksi. Onkin näyttävä!

Pyöreä kukkapenkki tänään. Ritarinkannukset aukeavat kovin eri aikaan. Astolat ritareita on tulossa ainakin kahta eri väriä.

Ja tässäpä tämä itse tuunaamani halpis kaariportti nyt on. Kovin meni tekeminen vaikeaksi ja venyi minusta johtumattomista syistä pitkäksi. Nyt se kuitenkin seistä jököttää paikallaan, ja olis parempi kestää ainakin muutaman vuoden. Ihan itse pikku kätösin taittelin koukerot kolme millisestä sinkitystä langasta (lankaa kului n. 23 m). Ja MINÄ myös hitsasin ja rälläköin. Ei jälki tosin kestä tarkkaa tutkimista, mutta riittää kun itse olen oikein tyytyväinen. Ensimmäinen hitsaus, mutta ei varmasti viimeinen.

ERMELI, minä sanoin puoliääneen, että ei he…, tuoko nyt on se ensimmäinen työ! Ei muuta kuin sarjatuotantoon ja lyöt rahoiksi! Soon HIENO!

Tässä taimenvaihdosta tullut kukka. Nyt ei ole oikein tietoa, että oisko tuoksukurjenpolvi tai nepalinhanhikki. Oli nuo muistiinpanot vähän kehnonlaiset. Istuttaessani ajattelin, että muistan mihin mitäkin laitan. Niinpä vain... auttakaa toki joku, ken tietää.

Tässä vielä ukonkelloa, vähän alkaa jo kuihtumaan. Jotenkin tämä on musta aivan ihana. Käyn päivittäin moneen kertaan ihastelemassa tätä. Toivottavasti leviää ihan hirveesti, vaikka riesaksi asti.

Perhoskukat komistuu päivä päivältä. Ihania värisävyjä ja hienot kukat, kun tutkii läheltä. Tätä kylvän ensi keväänäkin. Tökkäsin nämä pasuunakukan juurelle keväällä.

Ethän vaan aio peittää tuota köynnöksillä?

Yhdyn edelliseen ihastelijaan - todella kaunis ja tasapainoinen ja tarkkaa työtä!

Minäkin tykkäsin ihan tosta kaaresta. Tuo valmis kaari on vaa nii ohutta putkea et tuppas palamaan reikiä. Koitan, kuhan on aikaa, tehä paksummasta uuden kaaren… sitten joskus.

Kiitos! Siinä on kolme kärhöä kummallakin laidalla kasvamassa. Katotaan rehevöityykö ne koskaan. Yks tais kyllä jo kuolla, mut ootellaan vielä ens kevääseen, ennen ku kaivan pois.

Aivan ihana tuo kaari ja muutenkin sinulla on upean näköistä!

Näin se sit vaan rehevöityi meidänkin piha, vaikka vappuna myllättiin kaikki mullalle. Nurmikkokin ajettiin ensimmäisen kerran viikko sitten. Tuonne vasempaan laitaan leikkimökin paikalle on haaveena Villa Adalia. Minulle tuttuun ja turvalliseen tyyliin vanhoista, kulahtaneista ikkkunoista tehty lasihuone, jossa olis ruosteisia tavaroita ym. vanhaa roinaa. Mökin edessä oleva vanhan hiekkalaatikon paikka toimii nyt väliaikaisena kukkapenkkinä. Siihen työnnän kasveja, joille ei oo ihan vielä paikkaa.

Hienon kaaren Ermeli teit! Ajattele mitä kaikkea voitkaan tehdä kun välineet löytyy kotoa, eikä rajana ole kuin mielikuvitus :slight_smile:

Millä maalilla maalasit kaaren? (Ei sais mainostaa, mutta siellä teidän kulmilla on jauhemaalamo, johon meiltä koulusta usein viedään kalusteita yms. maalattavaksi. Eli jos hitsaat joku pv. vaikka koko puutarhakaluston, niin suosittelen. Tekevät kestävää pintaa.)

Se sinun pienikukkainen mansikkamainen kukka on nepalinhanhikki :slight_smile: