Hyvä Nuu
Minä löysin viikonloppuna kaksi kappaletta ja ne on nyt puolitettu ja pakkasessa.
Herkkua grilliin!
Noniin, en tietty tajunnut puolittaa niitä. Liian iso kertagrillauksena kahdelle, puolikas menis. Tyhmä minä !
Nuu, älä hätäile. Siinä kun grillaat sen niin on ruoka tai kaksi ja sitten ihanan herkullista leikkelettä (kylmänä , ohueksi siivutettuna).
Pyttipannukin on herkullinen kun kuutioi jonkun siivun tai omeletti (kananmunaa, keitettyjä perunoita pieniksi, grillattua lankkua pieneksi, yrttejä, sieniä……)
Kannattaa muuten puolittaa ennen kuin laitat grilliin, on helpompi hallita. Noin 5 min./puoli ”direct” lämmöllä.
Aahhh, nyt alkoi tekemään mieli grillilankkua.
Nuu, kysyin mieheltäni ja hän vastasi näin: kohtalaisen korkea lämpötila.
Hänen mielestä sinun kannattaa ehdottomasti leikata n. 10cm ”koepala” ja grillata ensin sitä.
Jokaisen grilli on erilainen ja hiilet / briketit on erilaisia. Saat sillä koepalalla paljon tietoa onko liian kuumalla tai viileällä ja grillausaika. Lankku grillataan aika nopsaan muuten kuivuu.
Mieheni myös sanoi että kun lankku on sulanut, pyyhi ylimääräinen marinadi pois, sivele pintaan originaalia oliiviöljyä (kestää grillissä) ja mausta rubilla (esim. Poppamiehen Burger and Ribbs) molemmin puolin. Anna lankun levätä noin tunti maustettuna.
Kun olet grillannut lankun, tee piikillä pistotesti paksumpaan kohtaan. Nesteen tulisi olla kirkas. Kääri folioon vetäytymään n.15 minuuttia. Grillipinta on kauniin ruskea.
Varmasti herkullista. Harmillisesti tahtoo lihatiskillä valmiiksi maustettua lähes kaikki, kaikki maistuu samalle eikä maistu minulle. Poppamiehen Burger ja Rips on hyvä mausteseos samoin Wings Meillä ostetaan kaksi viipaletta kasleria tai n 400 g pala ja leikataan itse. Siitä syö kahteen kertaan. Syön aina vain puolikkaan broilerinfileen, 3 kpl maustamatonta pakkaus on hyvänkokoinen.
On mennyt meilläkin grillaus puilla grillaukseksi. Hiilillä, kun oli vielä enemmän porukkaa, mutta nyt puilla. Jotain risua löytyy tontilta aina että pystyy ruuan tekemään.
Jos lihassa on luu niin sitä on turha edes yrittää grillata. Kun broilerin koipia grillaan, niin poistan ensin luut. Mitään lihaa ei oikeastaan voi grillata juuri 10 minuuttia kauempaa. Joutopuulla saa riittävän hiilloksen parin ihmisen ruuan tekoon. Se innostaakin osin grillaukseen/makkaran paistoon kun pääsee noista risuista eroon.
Kesän ekat pekoni-juusto-tuoreherkkusienet on maiskuteltu ja jälkkäriksi grillissä banskua vanilijan kera…viel on lättygeimit pitämättä mut ne ei ookkaa grilli juttua.
Makea suippopaprika ja omat Jamaican Bellit, öljyä, soijaa ja ruokosokeria on päässyt listoille. Omaa salaattia kaupan ruukkusalaatin alusta ja omat yrtit kylmään kastikkeeseen löytyy jo mökiltä.