Grillikatos, kesäkeittiö, nuotiopaikka

Jos on tilaa, niin mielestäni tämä oli aika hauska nuotiopaikka. ja antaa jonkin verran suojaa naapureilta. Penkinhän ei välttämättä tarvitse olla koko ympyrän mittainen ja välillähän voi olla semmoisia kulkuaukkoja. Tuommoinen kaareva penkki voi olla aika työläs totetuttaa... mutta voihan sitä tehdä 6- tai 8- kulmaisenkin samalla ajatuksella

Jo on siistin näköinen nuotiopaikka ja varmaan ulkopuolelta katsottunakin tyylikäs rakennelma, jos vaikka laittaisi vielä istutuksia ympärille. Toimisi myös seurustelupaikkana muulloinkin kuin grillattaessa, jos grillin päälle suunnittelisi irrotettavan pöytälevyn.

Ei taida olla yksityispihassa kuitenkaan?

itseasiassa kuva on eräältä "mökkipihalta"... (Loma-asuntomessut 2008)

On sitten varmaan mökkikin viimeisen päälle :slight_smile:

Mistähän saisi tuollaisen grillaustelineen nuotioon? Siis tuollaisen kuin Nabian kuvassa on. Tietääkö kukaan?

Meillä on suuri laattakivialue, jonka keskellä on nuotiokuoppa. Näkö- ja tuulisuojana siinä on yhdellä reunalla vapaasti kasvava laikkukirjokanukka-aidanne. Väliä nuotiosta aidan reunaan on yli kaksi metriä, eikä se ole liikaa. Käytämme tosin penkkien sijasta ihan puisia puutarha-nojatuoleja, mutta kyllä sille kuumuuden, savun ja toisten ihmisten väistämiselle on oltavakin tilaa. Käytämme nuotiopaikkaamme tosi paljon.

Nobile

Viimme viikolla näin tuollaisen nuotio paistotelineen paikallisessa rautakaupassa. Siellä oli myös muita kesäkeittiön paistamis kaminoita, vai miksi niitä sanotaan. Luulisi olevan muuallakin rautakaupoissa.

Jos on hitsivehkeet ja “taitoa” niin pystyy aikas helposti itse tekemään kunhan hankkii tarvikkeet.

Hei, kiitos ohjeista. Tilaa kyllä on, eli voin jättää sen 2 m puolelleen nuotiopaikan ja aidan väliin.

Taikinamarjaa minulle ehdotettiin viime vuonna Särkän perennataimistolta - pärjää kuulemma Oulun seudulla savimaassa, joka ainakin juuri nyt on kovin kosteaa :slight_smile:

Nuo mökkimessujen penkit ja aita näyttävät kivoilta, mutta ehkä kumminkinhaluan elävän aidan. Kaarevat penkithän voisi nosta talveksi varastoon ja korvata sellaisilla tukinpätkillä…

Pohjaksi meinasin viiraa, hiekkaa ja soraa. Olen jo varannut kivenmurikoita, joilla voin “reunustaa” itse nuotio"kulhon". Ehkä joskus teemme myös kestopuukannen…

Taikinamarja on varmaan hyvä pensas tuohon paikkaan, se vaan tuuhettuu kun leikkaa. Ja tilaa kannattaa tosiaan nuotion ympärille jättää, että pääsee pakenemaan tuulen kuljettamia savuja ja kuumuutta. Riippuu tietysti vähän onko tarkoitus vain hiiliä käyttää vai oikein nuotiota poltella - meillä joskus pojat sytytti kunnon roihun ja liian lähellä olevasta koivusta kärvähti lehdet8)

Tästä se nuotiopaikka komistuu :-). Kuva näyttää, että märkää ja ankeata on...

Mutta talvella jo paistoimme makkaraa monta kertaa, kun tuo "kulho" syksyllä tuohon kipattiin. Naapurin projektista yli jäänyt kivikasakin odottaa pääsyään maan rajaan.

Talven kulhon alla ollut maapläntti onneksi jää taikinamarja-aidan tai hiekan/kestopuulavan alle. Taidan nääs siirtää koko komeutta pari metriä oikealle, niin ei näy sitten talon sivusta tiellä kulkijoille. Vielä näyttää kovin märälta ja kuoppaiselta tuo edellisten asukkaiden ilman perustamista "tekemä" nurmikko. Viime kesänä olen siihen jo kärrännyt n. 3 peräkärrillistä multaa, tasoittanut ja paikkakylvänyt allapäin

Niin muuten, taka-alalla näkyvästä kunnan risukosta ei saa pahastua,kyllä sekin siistitään jahka tässä ehditään :-) Kunnasta on jo lupa kysytty - saa kuulemma hoitaa kuin omaansa.

Tilannekatsaus hymyä

Jonkin aikaa näytti siltä kuin ufo olisi laskeutunut meidän takapihallemme - siellä kun oli 40 cm leveä oja täydellisen ympyrän kehällä.

Alimmaksi viskoin kaivumaat rikottuani paakut. Taimien tyvelle heittelin uutta multaa. Sitten meni lannoite+kalkki, ja taas vanhaa multaa, ja päällimmäiseksi uutta multaa. Mutta nyt pitää enää malttaa odottaa että taikinamarjat lähtevät kasvuun! Ja eikun makkaranpaistoon, nam.

Mitä mieltä olette, jos kastelen ja kitken noita huiskaleita paljasjuuritaimia n. juhannukseen saakka, ja vasta sitten peitelen kuorikatteella?

Viinirypäleitä tulee tänä syksynä paljon.

Ihanan näköistä.

Mulla oli tuollainen puuhella edellisessä talossa;-)

Puuhella on mitä mainioin kesäkeittiön keskipiste, keittää paistaa ja uunissa pysyy kypsänä, saa lämmintä vettä ym. kylmävesi tulee kesällä kraanasta ja menee viinirypäleen juurelle pois, helppo puhdistaa esim. kädet. Hella maksoi huutokaupassa vain 20 euroa, sen siirtäminen katoksen alle olikin toinen juttu…

Katos on ilmava ja siinä voi kesäkuumallakin grillata ei tule liian kuuma. Talvella keitellään nokipannukahvia ja paistetaan pullia uunissa samalla kun odotellaan kevättä… ja odotellaan että lumi sulaa pois, eli hella on käytössä myös joitain kertoja talvellakin jopa Glögiä on lämmitetty ja nautiskeltu katoksen alla…

Inkillä kävin kyläilemässä tässä viikolla ja aina näistä pihavierailuista tulle joku kipinä, jonka sammuttaminen vaatii toimenpiteitä. Inkin kesäkeittiöstä on tuolla aiemmin kuva ja nyt mulla on tekeillä samantyyppinen kolmion mallinen katos. Kattoa varten ostin kokonaisen 6,5 mm paksun vanerin, jonka sahaan nurkittain kahtia ja saan siitä 13 mm paksuisen katon, jonka päälle tulee muovi, kattohuopa ja metsänpohjaa ynnä hiukan multaa. Nurkkapaaluja varten on metsälössäni sopivasti pari tuulenkaatoa ja laudan- ja lankunpätkää pyörinee nurkissa likimain riittävästi. Eikun hommiin!

Toivotaan, etten nyt aloita turhaan uutta keskustelua, jos täällä tälläinen jo on. Ja vaikka aloittaisinkin niin annettakoon se minulle anteeksi, koska kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa ja on vielä vähän hakusessa tämän keskustelupalstan toiminnot

Asiaan siis!

Olemme mieheni kanssa suunnitelleet tuohon tontin nurkalle grillikatosta jossa olisi myös pieni pihavaja noille minun puutarhanhoito vehkeilleni, mies alkaa puolustamaan omaa reviiriään autotallissaan, missä minä olen tavaroineni joutunut majailemaan tähän asti

Tilaa olisi n. 4m. x 6m ja pohjana tällähetkellä vielä melkoisesti juurakkoa kun siinä vielä viimekesänä oli melkoinen viidakko kaikenlaista puskaa ja risua ja pari pientä puutakin. Niiden poisto olisi siis ensimmäinen askare.

Lähinnä sitä lähtisinkin nyt kyselemään, että tarviiko sellaisen avoimen grillikatoksen rakentamiseen hakea rakennuslupaa? tarviiko pohja salaojittaa ja mitä muita asioita pohjustukseen tarvitsee tehdä?

Mikä olisi paras tapa tappaa ja poistaa juuret?

Kiitos kovasti jo valmiiksi teille kaikille jotka jaksatte minua auttaa!

Jos vain kaivinkoneella mahtuu töitä tekemään, niin sillä ne juuret pois ja samalla voi kaivaa kunnon perustukset. Riippuu maalajista ja paikasta ja katoksen tyylistä, millaisia toimenpiteitä perustukset vaativat. Meillä pahasti routivalla tasaisella savikolla piti kaivaa kunnon monttu ja laittaa paksulti soraa, ja syvempi sorasilmäke, että pysyy pergolan laatat ja tolpat paikoillaan. Lupa-asiat taitavat olla paikkakunta ja aluekohtaisia.

Nyt pitäisi meille saada grilli tai pihakeittiö tai jotain sellaista, mikä toimisi kaasulla, siinä olisi tilaa vähintään kuuden hengen eväille, keittomahdollisuus ja jotenkin vielä pitäisi muurinpohjapannu saada mukaan.
Tuo viimeinen vaatimus ilmeisesti pakottaa tekemään itse jonkun harkkovirityksen, jos haluaa kaikki samaan. Muuten pitää olla sellainen valtaisa vaunu ja kaasupoltin erikseen pannulle. Meillä ei ole katosta, joten sellaisen vaunun pitäisi sitten pysyä pelkän hupun alla kunnossa. Vaikka kuinka hain, en löytänyt laiskalle sopivaa valmiselementtiratkaisua, hakusanat oli varmaan vääriä. Joku viritys muurinpohjapannulle kaasugrilliin oli olemassa, mutta esim. koosta ei ollut mitään tietoa, onko jollain kokemusta sellaisesta.
Ja jos on sellainen muurikan poltin jaloilla, niin toimiiko se tuulisessa paikassa, kun on niin heppoiset suojat.

Josko jotain vinkkiä asian ratkaisemiseen saisin, kun alkaa nuo isännän synttärit lähestymään .

Kreeta-Eulaalia, meillä on aika tuulinen grillikatos, jossa paistelen muurikalla lettuja ym. Pannun alla on rengaspoltin, joka on just sopiva siihen hommaan. Pannu lepää polttimon päällä. Pöydällä polttimon alla on palanen gyproc-levyä.
Tuuli kyllä hankaloittaa paistohommaa, kun liekki siellä alla menee enemmän toiseen laitaan. Muutoin systeemi on minusta tosi hyvä.