kuinka suojautua? mitkä ehdottomasti suojausta kaipaavat? mitkä ovat ns sitkeitä sissejä? tiedän, eilen iltasella kerrottiin montakin hyvää suojauskeinoa. kertokaa te puolestaan toinen toisillenne, minkäläisten otsikoiden alta neuvot löytyvät. - sääennusteista päätellen kaikki mahdolliset ohjeet tarvitaan edelleen myös tulevina öinä.
jouduin soittamaan kiltille naapurin herralle, jolta eilen sain avun nostaakseni ison mirabilis ruukun paikoilleen patiolle. olin laittanut versojen päälle ämpärin suojaksi päivän paahteelta ja luvatulta yöpakkaselta mutta tietenkin unohdin laittaa kiven päälle painoksi. vanha herra lupasi iltakävelyllään käydä “kivittämässä” suojani. lupasin, ettei tarvitse ämpäriä lähteä hakemaan, jos tuuli oli vienyt sen jo pois tontiltani.
juhannusperunat on suojattu. pelakuut pärjäävät kuistilla, uskoisin. zilgan versot ovat vaarassa mutta kokemuksesta tiedän, että ne ehtivät vielä hyvinkin kasvaa uusiksi.
Itse en suojaa mitään perusvarmoja perennoja, mutta jos joku on ehtinyt jo taimia istuttaa, niin ne kyllä minusta pitää nyt aivan tällä minuutilla suojata aivan etelää myöten. Esim jokin kori tai laatikko nurinpäin taimien päälle ja sen päälle vielä tarvittaessa vaikka sanomalehden sivuja ja kiviä painoksi.
Kerran minun piti suojata pitkä kokonainen kukkapenkillinen taimia ja panin niiden päälle nurinpäin tyhjiä kukkaruukkuja ja painoksi aina kivet.
Jos ei ole kiviä painoksi, niin ehkä kattiloita ja pannuja painoksi
Nyt on siis käytettävä tuulenkestäviä tekniikoita. Toki voi myös painaa keppejä kukkapenkkiin, niiden päälle pussilakana tai ikkunaverho ja rautalangalla tai pyykkipojilla keppeihin se suojakangas tukevasti kiinni.
kävin juuri vilkaisemassa kasvimaata ja tietenkin oli retiiisi itänyt. Sisältä hain ohuen kankaan ja heitin päälle ja kivet kulmiin painoiksi. Pitäisköhän sunnuntaina istutetut kärhöt vielä suojata?
Pitäiskö mun Pionikin suojata?? on jo kyllä n. 40cm korkeaa? Kaikki kasvaa niin kovaa vauhtia, että kohta on lakanaa koko piha täynnä:) Voi naapuri aamulla ihmetellä.
Kietaisin paksun sanomalehtitötterön sunnuntaina istutetuille Jackmanniin Niobleille. Eivät ole varmaan vielä ulkoilmaan kunnolla tottuneet, saatikka lähes nollakeliin.
koko maahan luvattiin. meidän alavalla joenrantamaalla mennään varmasti pakkaselle:-( - onni oli onnettumuudessa taas. meillä yritettiin laittaa kasteluvesi päälle vappuaattona, mutta taas kävi niin, että joku yli kaksikymmentävuotiaan järjestelmän vimpaimista meni särki, kun vesi paineella tuli joesta. eihän pyhää/viikonloppua vasten mistään varaosaa ja ehjääjää saatu. tänään vasta oli käynyt. koska olin laiska enkä viitsinyt kärräämällä hakea vettä saunan seinältä, en voinut istuttaa vasta ostettua pensakärhöä ja itse kasvattamiani kesäkukkia paikoilleen. ovat edelleen turvassa kuistin taimikaapissa kaksinkertaisen harson suojissa.
Annabella, samaa ihmettelin minäkin. Ilmatieteenlaitoksen mukaan ensi yöksi on luvattu 3 astetta lämmintä.
Sinne jäi nyt särkynytsydän ihmettelemään ilmastonmuutosta. Ei löytynyt tarpeeksi isoa saavia, enkä viitsi ruveta tekemään mitään virityksiä enää. Kai se 3 astetta kestää!? Toivottavasti, kun nuput ovat juuri aukeamaisillaan.
kävin sitten kärhöt suojaamassa punaisilla vilteillä… kaikki loput saa jäädä suojaamatta. kolme astetta luvattu lämpöä ja toivottavasti ei nyt sitten pakkaselle mene… Marjapensaat, omenapuu ja luumupuu on jo nupuilla. Hiukkasen voi harmittaa, jos menee pakkaselle.
Luumu kukkii, Mantelipuu on avaamassa kukkiaan, samoin kirsiukka- Liljat ja pionit ovat jo aika korkeita ja niitä on niin paljon, ettei pysty peittelemään. Hirvittää! Riittäisiköhän jättimäisen sinisarjan peittäminen harsolla? Brugmansiat pitänee nostaa kellariin, kaksi niistä on istutettu kukkapenkkiin ja saa jäädä ulos.
Meillä tällä hetkellä +1.6. Yöksi luvattu -4. Minikasvarissa kolme kynttilää ja muutama viltti kasvarin päällä. Siellä olevat eivät pärjää pakkasen kanssa. Pitkin pihaa vaikka minkänäköistä riepua kärhöjen, pionien ja särkyneiden sydämien päällä. Huomenaamulla pakollinen tarkistus ennen töihin lähtöä…
Mietin kovasti noita talvivalkkareiden piippoja jotka vihdoin ovat ylös nousseet. Päätin jättää suojaamatta ne, kuten kaikki muutkin maasta nousevat jotka on sinne aiemmin kuin tänä keväänä laitettu. Uskoisin että ne jotka ovat kasvussa näin varhain, myös selviävät pikku takaiskuista.
Mulla on Pionit suojaamatta, täällä yöksi luvattu +1, pikkuisen hirvittää, mutta ei niitä pysty kaikkia kuitenkaan peittämään. Tulppaanit eivät kovin helposti palellu, mutta kuistilla ollut basilika taisi saada jo kylmää..
Suojasin kylvämäni siemenet harsoilla ja painoksi kiviä. En tiedä miten ne pakkasia kestää,mutta kun itämään eivät ole vielä ehtineet ja syksyllähän ne itsestään kylvää mitä laitoin niin luulisin ettei ole mitään ongelmaa.