Hanhikki: Nepalinhanhikki, Potentilla nepalensis

Lohduttavaa;)

Tämä on kai enempi kirjohanhikki, mutta samanlainen roikko kuitenkin. Taakse on taktisesti istutettu ruusuangervo ja sitten olen työntänyt varret kasaan daaliapyttyä vasten....

Välkkeen laittaman kuvan perusteella tunnistin itäneet taimet nepalinhanhikiksi, ihanaa! Yksi kylvös tunnistetttu, parikymmentä jäljellä silmän isku. Täytynee keksiä syksyksi tehokkaampi purkkien merkintätapa kun yhdessäkään ei ollut talven jäljiltä lappua jäljellä.

Nepalinhanhikki ‘‘Melton Fire’’ , luonnossa kukassa useampaa punaisen sävyä…

Oiskos tää "Miss Willmott"?

Hmm, vastaan itse… taitaapi olla. Kun viitsii kurkata, niin saattaa jopa löytyä lappu ihan vierestä!!

Mulla on Nepalinhanhikin siemeniä ja tarkoitus olisi niitä kylvää ja laittaa sitten kesällä maahan. Löysin ohjeet netistä, mutta eräällä sivuilla luki itämisajan olevan 30-180 vrk. Tuo haarukka on aika iso, joten nyt mietin, kylvänkö heti siemenet, jotta saattaisin saada ne kesällä maahan vai onko mahdollista niiden itävän jo 30 vrk kuluessa jolloin kesän tullen taimet ovat jo liian honkkeleita ja mahdollisesti pilalla.

Esitin myös kysymyksen koskien verihanhikkia, joten jos jollain on myös siitä kylvökokemusta, katso kysymykseni joka koskeen kylväohjeita verihanhikin otsikon alta.

Samalailla suosittelen ulos kylvöä kun verihanhikilla

Siemenkirjeestä kasvatettu kirjava nepalinhanhikki on nätti, tässä vielä sulassa sovussa keltaisen pystyhanhikin kanssa.

Mulla on tehnyt nepalin hanhikki vauvoja juurelleen varmaan toista kymmentä, ihan itsekseen. Aika ahkera tyttö tää MRS Willmot! tai laiska kitkijä, kun varret jäivät viime kesänä tukematta.