Hankalimman savipeltohistoriikki (II)

kuva

Sinkkiastioita oli useampiakin, kaikissa ihanasti pohjareiät valmiina. Pienin sai asukkaakseen piparmintun.

kuva

Tämä lintu valloitti heti sydämeni.

kuva

Tällä kiisulla on siihen vielä matkaa ja voi olla ettei ole pitkäikäinenkään; meillä kestävät lähinnä rautakoristeet.

kuva

Köynnöskartiot loppuivatkin kesken kun tulin ripotelleeksi tuoksuherneitä ympäri puutarhaa. Tämä elämää nähnyt pajuhässäkkä tuli siis tarpeeseen.

kuva

Myös kansituoli pääsi heti käyttöön. Kasvihuone on yhä paketissa, mutta onpahan meillä nyt hyvin perustettu istuskelupaikka. Julkaisen muita ostoksia sitä mukaa kun löytävät paikkansa.

kuva

Etupihan kivat naapurukset, kuunlilja ja valkokartiokuusi. Punertavalehtinen maksaruoho sopii hyvin porukkaan. Talviota on jo pitänyt ruveta hillitsemään, se peittää muuten alleen kaiken.

kuva

Nämä kaverukset vetävät takapihalla katseen puoleensa. Purppurakeijunkukka ja loistotädyke, taustalla isorikon valkoiset kukinnot.

kuva

Raunioyrtti yrittää livahtaa aidanraosta kylille. Sade painoi sen lyttyyn, samoin kävi tarhakurjenpolville. Puolison tähtitornityömaa ei ole edistynyt jatkuvien sateiden vuoksi. Olen alkanut taivutella häntä siihen että rakennelma ei oikeastaan tarvitsisi minkäänlaista kattoa, minusta se on hyvä noin. Köynnösristikot toivottavasti jonain päivänä ilmestyvät pylväiden väleihin.

Upea piha ja osaat ottaa hyviä kuvia. Täällä oli mukava lepuuttaa silmiä työpäivän päätteeksi.

Kävin ensimmäisen (muttei varmaankaan viimeisen!) kerran Vakka-Taimessa. Oi mikä paikka ja mikä palvelu! heart Kertakaikkiaan ihanaa. Ja mikä mahtavinta, pojille löytyi talon puolesta niin mieleinen seuralainen, etteivät huomanneet pitkästyä kolmen ja puolen tunnin puutarhalla kuppelehtimisestamme lainkaan. Sain melkein hyperventilaation ja menin toimintakyvyttömäksi kaikkien niiden ihanuuksien keskellä. Jotain kuitenkin kykenin keräämään kyytiin:

kuva

Pionit Bowl of beauty ja Duchesse de Nemours

Idänmiekkalilja, Gladiolus imbricatus & tähkämunkkeihin kuuluva Phyteuma zahlbrueckneri

Valkosulkaneilikka, Dianthus plumarius f. almus

Punapähkinä, (puolison kauan haaveilema) Corylus avellana f. fuscorubra

Siperianlaukka, Allium obliquum

Aster sikkimensis, ehdin jo unohtaa suomenkielisen nimen, kivikkokasvi

Kesälevisia, Lewisia cotyledon

Pipo ("aito"), Penstemon whippleanus

Maltsa, yksivuotinen mutta siementää ja ylimääräiset voi syödä

Kuvasta puuttuvat kääpiöängelmä Thalictrum kiusianum, akeena Acaena magellanica, kertovalkovuokko Anemone nemorosa 'Vestal', kanadanliljat Lilium canadense sekä varjohiippa Epimedium, koko nimeään en muista.

Yöksi ajeltiin Yyteriin (kiitos Viippu vinkistä!) ja sunnuntaina kierrettiin kolmen avoimen puutarhan kautta kotiin. Tavattiin ainakin yksi penttiläinen. Jokaisesta puutarhasta tarttui mukaan jokunen idea.

Ania ja peukuttajat, kiitos kannustuksesta!

Kauniiksi lopuksi Blue Angel, joka ei liity mitenkään Vakka-Taimeen vaan vilkuttelee iloisesti Rayalle.

kuva

Kaunista,kaikkea kaunista on pihassasi, mikä tumma ihanuus on kuvassa vasemmalla… torstai, 26. kesäkuuta 2014 - klo 23. 30 ?

Kiitos, satues! :slight_smile: Se on punapeikonpähkinä. Ei aivan kukoista, mutta selviytyy kumminkin.

kuva

Kesäasuntoni on valmis. Kesä vain puuttuu. Eipä silti, tosi mukava tuossa on sateen ropistessakin loikoilla, koira vieressä vahdissa ja kissa mahan päällä. Helteitä en kaipaa missään nimessä. Mutta jos sen verran lämpöä saisi että köynnökset alkaisivat kasvaa ja kukkia?

Ihana valoisa kesäasunto! Ilmakin kiertää hyvin ja on aina raikasta :wink:

Voi miten sievä kesäasunto. Toivottavasti saadaan vähän lämpimämpää sinne teillepäin kuin myös meillekin.

Kiitos Tuomipihlaja, Tönönvahti ja peukuttajat. Kyllä me Pikin kanssa tuolla terassilla nukuttiin kesäkuussakin kahta vaille kaikki yöt. Otetaan kesästä kaikki ihanuus irti, vaikka sitten pipo päässä.

kuva

Tällä työmaalla olen huseerannut viime aikoina. Aika monta sorttia siellä nyt kasvaa, peukut pystyyn vaan heille että jatkossakin kasvaisivat ja kukoistaisivat.

kuva

Olen koristellut kivikkoa metallisilla liskoilla ja sammakoilla, mutta enpä muista tämmöistä muovihirveä sinne laittaneeni. Lisäkoristeena siellä juoksi tänään ihka elävä lililikso.

kuva

Hurmesilkkiheinä selviytyi talvesta yllättävän hyvin. Sen sijaan kultatesma on heikos hapes ja elefanttiheinä taitaa olla vallan vainaa.

kuva

Minä sitten tykkään tästä ketoneilikasta kuin hullu puurosta. Koetan kovasti saada sitä leviämään.

kuva

Toissatalven hankikylvöksen kukinta tuli ihan puskasta. Miikos äsken tunnisti tämän sarvitähkämunkiksi. Vekkuli kukka!

kuva

Ei maha kellään olla näin komeita voikukkia?

kuva

Voi miten olen onnellinen valkoisesta varjoliljastani! Tämän ihanuuden takia verkotettiin koko iso etupihan istutusalue. Muuten Piki olisi katkonut varjoliljan taimet.

Tuo hurmesilkkiheinä on ihana, mulla kuoli. En taida enää laittaa, eipä taida menestyä täällä. Koko elämäni olen kitissyt, että miksen asu etelämpänä, aina kun jotain haluan, on vyöhyke joko 1 tai 2.

Voikukat täällä kyllä menestyy, mutta ei noin hulvattomia ole.

Ihana varjolilja, täällä ei vielä kuki! Tosi paljon lajikkeita on sun pihalla ja hienosti hoidettu!

Ehkäpä täytyy uskaltautua tuota hurmesilkkiheinää kokeilla, on se niin ihana. Kultatesmat eivät kauhean innokkaita ole täälläkään. Elefanttiheinäntaimi mulla on ruukussa, mutta ei ole kasvanut yhtään.

Täälläkin hurmesilkkiheinä selvisi talvesta,luulin keväällä sen jo kuolleen ja ehdinkin ostaa uuden tilalle.Sieltä sitä vihertävänpunaista alkua sitten alkoi pukata esiin,kun tarkemmin tutkaili :slight_smile:

Kiitokset galleriavierailijoille! Tänään siirtelin kasveja. Olen jo pitkään ollut sitä mieltä että tuo suesica kaipaa vasemmallekin puolelleen jotain ikivihreää. Keväällä laitoin siihen pari pientä pallotuijaa. No nehän hukkuivat kuunliljojen ja kaihonkukkien alle. Ei muutaku lapio käteen.

kuva

Kaivoin takapihalta rohtokatajan ja sinilaakakatajan (tai jotain sinne päin) ja siirsin ne tuohon. Just samanlainen pari kuin oikealla puolellakin. Vähän liian symmetrinen tuo kokonaisuus siis ehkä on, mutta parempi kumminkin kuin koskaan tähän mennessä.

kuva

No ne pienet tuijat piti johonkin siirtää. Laitoin ne tuonne nurkkaukseen. Alta piti tietysti siirtää pari perennaa. Kaiken huippu on että siirsin variegata-rotkolemmikin samaan paikkaan mistä just viime kesänä siirsin sen tähän!

kuva

Katajilta vapautuneeseen kulmaan siirsin pari kallionauhusta, jotta sain siirtää niiden paikalle älyttömän pitkäksi pilvikirsikan latvuksen sisään kasvaneen jaloritarinkannuksen. Tietenkin kaikki siirrot kannattaa tehdä helteisenä heinäkuun päivänä jolloin perennat ovat lähes suurimmillaan, ehheh.