Härkäpapu, Vicia faba

Laittakaas nyt kunnon ohjeet sadon hyödyntämiseen, missä vaiheessa pavut ovat sopivia kuivaamiseen, käytättekö kasvikuivuria ja keittoaika tuoreille ja kuivatuille sun muut asiat olisivat myös tarpeen tietää. En ole ikinä nähnytkään papuja paloissa, joten vähän on nyt avuton olo. Marketissa on papupaketissa ohjeet, mutta noissa omissa ei taida palon kyljessä mitään lukea.

No härkäpapujen suhteen mun kirjottamat ohjeet on sivulla 14.

Kiitos, olikin sitten vajaa 20 sivuakin liian pitkä, että olisin tarpeeksi tarkkaan lukenut. 

Härkäpapua tulossa, nam

Rivien ja rivivälien kattaminen on vielä tekemättä, odottaa vuoroaan. Rivit saavat katteeksi olkea jossa mukana hevonpeetä (olkea suurimmaksi osaksi se tavara kuitenkin), ja rivivälit katan pelkällä oljella kuten muuallakin kasvimaalla. 

Jopas on paljon härkäpapua! Minulla on nyt toista kesää kymmenisen tainta. Joku ötökkä kävi heti kimppuun. Tuhkaa olen ripotellut, jospa auttaisi.

Berino, eikä siinä vielä kaikki   Toisella puolen kasvimaata on vastaavankokoinen alue joka meinasi jäädä tyhjilleen joten siihenkin kylvin joku aika sitten härkäpapua.  Onneksi tykkään siitä

Sanoisin, että taidat olla jopa perso sille.      Ja taitaa olla niille hyvät reseptitkin.     

Hiano, kunnon papumaa Nuulla, tommonen mullekin, mulla taitaa olla vasta puolet tuosta. Ovat muuten useammat viljelijät täällä päin laittaneet härkäpapua maahan, joten toivoa voi, ettei loppuisi kaupasta kesken ennen joulua, elleivät sitten vaan maanparannukseksi ole sitä laittaneet.

Vaude,Nuu, kylläpäs sinulla kasvaakin tuota papua. Pysyvätkö pystyssä ilman tukea?

Tuossa edelisellä sivulla just asiasta kirjottelin. Saattaa olla lajikekohtainen asia tuo tukemisen tarve, mutta itse en ole joutunut tukemaan koskaan.

Eikös härkäpapua nimenomaan saa syödä raakana? Minä ainakin söin viime kesän sadon suoraan maalta…

Tässä jotain linkkejä. Näiden luotettavuudeta minulla ei ole varmuutta, joissakin lähteissä mainitaan myös härkäpavun sisältävän lektiini-nimistä myrkkyä:
"Härkäpapu on virnakasvi, ei se myöskään ole myrkyllinen. Sitä ei tarvitse keittää tuoreena eikä kuivattuna sen takia, että "myrkky" pitäisi poistaa."
"Tuoreet palot, joissa palon sisällä ei vielä ole "karvaa" voidaan syödä sellaisenaan raakana. "

Ihan uutta tietoa tuo oli minulle, tervetullutta tietoa :slight_smile: Pitääkin maistaa tuoreena tänä kesänä! Tosin itse annan niiden kasvaa kookkaiksi eli kun palon avaan niin se on pehmeän “karvan” peittämä sisältä. Olen keittänyt pavut kevyesti. koosta riippuen max. 10 minuuttia. Ennen pakastamista olen ryöpännyt pavut, n. 1 min. keittoajalla.

Mun muinaiskirja sanoo seuraavaa: Siemeniä käytetään samaan tapaan kuin herneitäkin. Nuoria palkoja kokonaisia, tosin varvoin.

Eihän ne härkäpavut herneiden veroisia ole tuoreena, mutta menettelee ja niitä tulee napsittua pieninä kasvimaalla liikkuessa. (Mulla menee korvat lukkoon tuoreiden herneiden syömisestä, mutta härkäpavut ovat kelpo korviketta. )

Härkäpavut valmistuivat ainakin viime kesänä hieman myöhemmin kuin herneet. Söin niitä sitten “paremman puutteessa” herneiden korvikkeena, ja ne maistuivat ihan mukavilta. Kohtalaisen suuria ne olivat jo silloin, palot vihreitä ja nukkaisia.

Seuraa lainaus englanninkielisestä Wikipediasta:

“Raw broad beans contain vicine, isouramil and convicine, which can induce hemolytic anemia in patients with the hereditary condition glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency (G6PD). This potentially fatal condition is called “favism” after the fava bean.[1][2]”

Vapaasti suomennettuna:

Raaat härkäpavut sisältävät vicineä, isouramila ja convicineä, jotka voivat aiheuttaa hemolyyttistä anemiaa potilaissa joilla on G6PD. Tämä jopa kuolettava tila on nimeltään Favaismi.

Kaikki ihmiset eivät siis sairastu. Välimeren maissa tämä on melko yleinen sairaus ja se on tunnettu kauan. Kun en tiedä olenko tuon G6PD:n kantaja niin en viitsi ottaa riskiä.

Ja tuon tiedon takana nämä sivut resepteineen: Linkki ja Linkki

Mielenkiintoista. Ja toisaalla mainitaan lektiini-myrkky, noita Weikon vinkkaamia ei ollenkaan.

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/10799/Hietanen_Vesa.pdf?sequence=1

Härkäpavun viljelystä tehty tänä vuonna opinnäytetyö…