Härkäpapu, Vicia faba

Minä esikasvatin muutamia härkäpapuja viime keväänä, ihan huvikseni vaan. Kyllähän sen voi tehdä jos muilta esikasvatettavilta jää tilaa, mutta ei se sadon kannalta ollut kyllä oleellista :slight_smile: Härkäpavulla on pitkät juuret, joten jos esikasvattaa niin kannattaa ottaa mallia iki-ihanalta Alanilta → kasvatusastiaksi korkea potti, esimerkiksi vessapaperirulla.

Jokohan ne härkäpavut uskaltais kylvää täällä tampereen seudulla? Ehkä vielä kannattaa ainakin ensi viikkoon odottaa, kun viikonlopuksi luvattiin hurjan kylmää. Taidan laittaa vappuna, kun sillon kylvän muutenkin kaikkea jos säät sallii.

Täällä ne ovat jo yli metrin :smiley: Kokeilen härkäpapua sisäkasvatuksessa.

Härkäpapua kylvin pääsiäisvihteäksi ruukkuun, nostin 30 cm korkuiset taimet ruukussaan ulos 8.4. Hyvin näkyivät hengissä olevan, vaikka viimeyönä oli -4.

Mä kävin kanssa tänään mittailemassa vähän mun "tiluksia" ja muokkasin kasvimaalle penkin härkäpapua varten. Savipeltoon sekoittelin joukkoon ihan multaa ja hiekkaa ja vähän tuhkaakin sinne lisäsin. Ja kokeeksi kylvin sinne neljä papuakin. Ovat kyllä ikuisuuden vanhoja siemeniä, että en kyllä yhtään ihmettele vaikka eivät itäisi ollenkaan. Enempää en uskaltanu laitta, kun viikonlopuksi luvattiin huonompia kelejä. Mutta ihan vaan kokeeksi oli pakko laittaa, ollaan sitten taas viisaampia ensi vuonna.

Oli muuten aika moista hommaa kun hieman dementoitunut mummo hoki koko ajan vieressä, että "Nyt on vasta huhutikuu, ei sinne vielä voi mitään laittaa, se maa on niin märkää, että ei sitä vielä voi kääntää, se on vielä niin kovaa ettei sitä vielä voi muokata, nyt on vasta huhtikuu, kuukauden päästä voi vasta kylvää." No minä sitten kiltisti hoin takaisin, että "Tää on härkäpapua ja se kestää -4 pakkasta ja että kyllä mun täytyy itse koittaa ensin ennen kun uskon ettei ne vielä selviä. Ja neljä siementä laitan, ei siinä joudu konkurssiin vaikka meniskin pilalle." Ja sitten aloitettiin samat jutut uudelleen, mummoni ei oo koskaan tainnu kuullakkaan mikä on härkäpapu. Se laittaa joka vuosi saman perunan, porkkanan ja sipulin. :wink:

Muoks. Pitipä vielä lisätä, että oli aivan ihanan pehmeetä savimaata kun ei ollu ehtiny liiaksi kuivaa. Ei tarvittu mitään jyrsimiä. Ihan lyhytpiikkisellä haravalla tasoittelin ja lisäsin mullat  ja hiekat joukkoon. Taidan muutkin penkit muokata tässä piakkoin kun ei ole maa ehtinyt vielä kuivaa kovaksi koppuraksi. On sitten kunnossa kaikki kun kylvöaika tulee. Kerrassaan ihana puutarhapäivä oli tänään.

Nyt täällä näemmä alkoikin sataa sen verta kunnolla, että taas ei varmaan vähään aikaan tarvi sinne pellolle mennäkään mönkimään. Voi olla tän viikonlopun jälkeen sitten oikeesti liian märkää, mutta ehdin ainakin kokeiluni tekemään ennen kun tilanne paheni.

Härkäpapu lykkää vartta mukavasti. Itse en esikasvattele vaan suoraan siemenet maahan ja tuntuu ettei ole kovin kranttu maalajille eikä säälle. Ainkaan ei pelkää savimaata.

Lajike pitää kyllä vaihtaa johonkin, ehkä vanhaan kotimaiseen kantaan tai ainakin sellaiseen ettei tarvitse tukea.

Härkäpapua olen kasvatellut vuosia sitten, mutta eipä sitä tarvinnut tukea. Lajiketta en muista. Täällä kasvaa nykyisin härkäpapua maanviljelijöiden pelloillakin.

Voiko sitä kylvää vielä suoraan maahan?

kitikat, itse laitoin viimeisen satsin härkäpapua noin viikkon sitten muistaakseni. Toukokuussa pääsatsin jo laitoin, mutta kun kasvimaalle jäi tilaa niin loput laitoin härkäpapua kasvamaan nyt viimeiseksi. Sadon määrä (koko) varmaan jää pienemmäksi, niin oletan, mutta nuorenahan se on maukkaimmillaan joten ei haittaa :slight_smile: Jos sinulla siemeniä on niin laita maahan vaan.

Jess…käyn tänään istuttamassa, maa on sopivasti märkä sateen jälkeen. En saanut valmiiksi sille sopivaa paikkaa ennemmin. Sato ei ole niin tärkeä, pääasia että maa paranee ja saa nähdä sen kasvun. Ens vuonna sitten uudelleen! Siinä ne nyt on vierekkäin, maa-artisokka ja härkäpapu.

Lajike on nimeltään “hängdown” ja pussin mukaan tuettava ja kasvaa metrin korkeaksi. (Toistakin lajiketta on mutta pussi on “jossain” ja vanhat siemenet kyvin “johonkin”)

Sanoisin että on kasvanut lähemmäs kahteen metriin. Nyt kylvin tiheämpään niin että voi jäädä matalammaksi.

Härkäpavustakin on näemmä tullut paljon uusia lajikkeita. En ole sitä enää kasvattanut, kun en tykännyt sen mausta. Kukkivat taimet ovat kyllä kauniita.

Mulla oli viimevuonna tota "hangdown"ia, oli kyllä ihan maukas papu. Mut loppupäässä oli pakko sitä kyllä tukea, kun uhkasi kaatua sateissa. Nii ja niiden kukkien tuoksu iltahämärällä, se on niin ihanaa.

Tänä vuonna kasvattelen "Red Epicure":a. Saapi nahdä millanen on, hyvin ainakin toistaseksi kasvaa.

Laitan tänään myös ekat kasvamaan, vähän myöhäiselle jäi :slight_smile:

Hangdown lajike on kokeilussa.

onkos tuo härkäpapu koristekasvi vai löytyykö myös lajike jota vois napostella

Kyllä se on hyötykasvi, tosin raakana ei pidä papuja mennä syömään.

Kiitos tiedosta pitäkin sit lapsillekin sana ettei saa syödä ennenkuin on keitetty.

Itselläni on nyt kolmatta kesää kasvamassa Hangdown Green eikä se ole tarvinnut tukemista aikaisempina vuosina ainakaan. Mausta tykkään. Tänä kesänä, kiitos keväisen penttitapaamisen, on myös muutamia muita härkiksiä kasvamassa muutama varsi. Niitä maistetaan sitten iiihan pikkiriikkisen jotta mausta pääsee perille, pääosin kuitenkin niistä kerään siemenet ensi kesää ja isompaa satoa varten.

Liputan kovasti härkäpavun puolesta, se antaa hyvin pienellä panostuksella valtavasti hirmu ravinnepitoista satoa :slight_smile:

Ja ihan muistuksena vaan että alkää sitten keittäkö niitä papuja (lajikkeesta riippumatta) liian kauan! Maku ja rakenne kärsii, eikä tee oikeutta pavuille.