Viime kesänä istutin 2 omenapuuta ja kastelusta huolimatta kuivuivat pystyyn.Varresta kuitenkin ilmestyi uusia oksia. Mites on, tuottaakohan ne omppuja vai pitäiskö hävittää kokonaan ja ostaa uudet tilalle?
Alkuperäinen kirjoittaja: kuunlilja
Viime kesänä istutin 2 omenapuuta ja kastelusta huolimatta kuivuivat pystyyn.Varresta kuitenkin ilmestyi uusia oksia. Mites on, tuottaakohan ne omppuja vai pitäiskö hävittää kokonaan ja ostaa uudet tilalle?
Alkuperäinen kirjoittaja: kuunlilja
Se riippuu siitä että tulevatko oksat ihan maanrajasta eli ovat perusrunkoa, vai vähän ylempää, niin ovat jalo-osaa. Itse en tekisi nyt mitään, ja leikkaisin elokuussa jos sitä näyttäisi tarvitsevan. Kyllä uskon että noista tulee vielä hyviä puita!
Tipulix, täytyypä katsella kesällä mistä kohtaa uudet oksat lähtee ja miettiä sitten mitä teen, kiitos vastauksesta!
Meillä on yksi puu, josta yläosa kuoli ja uusia oksia alkoi kasvaa ihan alhaalta. Puutarhuri sanoi, että jos pihaanne puita mahtuu anna kasvaa vaan - Suomessa vartetaan omput yleensä antonovkaan, joka on ihan hyvä talousomena. Niinpä annoin puun kasvaa ja nyt siinä kasvaa selvästi kaksi erilaista oksaa - lehtien väri ja rakenne on hivenen erilainen.
Viime kesänä toinen oksista teki omenan ja se oli todennäköisesti Oton omena, joka sen alunperinkin piti olla. Sitä toista oksaa oletamme Antonovkaksi...
Tämä puu on saanut kasvaa miten kasvaa ja se on kyllä kaikkien omenapuulakien vastaisesti kaksihaarainen ja tulee varmaankin jossain vaiheessa halkeamaan keskeltä kahtia, mutta kaikki aikanaan - pihaan mahtuu kyllä ja puita on useita, joten voi vähän kokeillakin.
Olepas hyvä. Tämä nyt oli vain ihan maalaisjärjen käyttöä.
Isossa vanhassa omenapuussa on latvastossa yksi oksa, joka on kellastanut lehtensä. Mistähän tämä mahtaa johtua? Muuten puu on hyvässä lehdessä ja omenoita on taas tulossa enemmän kuin tarpeeksi. Oksa ei näyttäisi olevan repeytynyt, mutta on tosiaan niin korkealla, etten pysty sitä noin vaan tarkistamaan. Eikai joku tauti ole iskenyt vanhukseen....
Huhuu?! Olisiko jollain tästä tietoa...käyn harvemmin nykyään netissä (taloremontti vie kaiken vapaa-ajan), mutta aina kun olen täältä jotain kysynyt, mihin en ole vastausta kirjoista yms löytänyt), olen saanut täältä oivia vinkkejä ja tietoa. Joskohan joku nappaisi tähän kuitenkin? (Olenko tumpelo vai mitä, kun nykyisessä muodossaan minusta on hankala löytää ajankohtaiset aiheet, kun uusimmat ei ole ryhmitelty aiheotsikoiden alle - se helpottaisi ainakin minun selausta.)
Veikkaisin, että tuo oksa on kuivumassa.
Minustakin sen oksan silmut ovat paleltuneet viime talvena, kun pitkään jatkuneet lämpimät säät purkivat silmujen talvisuojauksen, ja sitten tulivat kovat pakkaset.
Jännä, että muut oksat ovat kuitenkin selvinneet.
Minullakin kuivuivat keväällä yhdestä isosta omenapuusta melkein kaikki silmut. Kaksi oksaa on kuitenkin selvinnyt. Niihin olen varttanut muita lajikkeita, joiden silmut ovat sitten olleet kestävämpiä. Saa nähdä jaksavatko nämä kaksi pikkuoksaa pitää puun hengissä. Ensi keväänähän sen sitten näkee toipuuko puu entiselleen...
Helpottaa, jos kyse onkin "vain" kuivumisesta/paleltumisesta...ettei olekaan tautia, joka voisi leivtä puuhun. Muuta oksat ovat vehmaat ja puu on tosi tuuhea. Omenoitakin näyttää tulevan miltei yhtä plajon kuin viime kesänä.
Kiitos kovasti auttavista kommenteista!
PS Nyt tajusin hakea tuon viestien lajittelunkin avautumissivulta...
Kuiva kesä oli ja käytin 40 kuutiota kunnan vettä puutarhan kasteluun…kyllä tulee sadolle hintaa.
Myönteistä kuivuudessa oli hedelmäruven vähäisyys. Rupiherkkiä Vuokko omenoitakin tuli ihan syötäväksi asti. Lobotkin olivat terveitä. Kuuma teki sen että Gallen l. Jaatsin omena kypsyi hienosti osin läpikuultavaksi. Siinä on terve lajike jota voin suositella. Toinen hyväksi havaittu on Juuso joka on aikaisempi kuin Lobo. Turso tekee isoja 350g omenoita jos harventaa raakileet.
Minä suihkuttelin puita kylmällä kaivovedellä niin öttiäisiä lähti …kun en myrkytä millään tapaa. Helteellä kannoin kannuilla vettä juurille kaikille hedelmäpuille. Nyt syksyllä leikkasin 2 omenapuuta ja luumut ja päärynät ja kirsikkaa.