Sain kaverilta lumipalloheisin oksan, miten saisin sen kasvamaan kaikista varmimmin? Siinä ei ole juuria ollenkaan matkassa...
Olen itse lisännyt lumipalloheittä repäisemällä keväällä uutta kasvua siten, että vähän varren kuorta tulee mukaan. Nämä pienet pistokkaat olen tyrkännyt multaan ja pitänyt kosteana. Syksyllä niissä on hyvät juuret ja olen istuttanut lihomaan hyvään multaa maahan.
Kestää tietty muutamia vuosia, että ne muistuttavat pensaita. Mutta mikäpä kiire puutarhanhoidossa ja kasvien lisäämisessä on?
Lumipalloheisi tykkää tuoreesta maasta, hyvästä lannoituksesta ja kuivien kausien kastelusta. Paahteisella ja kuivalla paikalla se kärsii tuholaisista - erityisesti niistä pirullisista mustista "kirvoista", jotka dementoituneen muistini mukaa eivät ole oikeasti kirvoja. Mutta Raid auttaa siinäkin...
Kohta alkaa olla lumipallot kauneimmillaan, vielä pikkasen pallot
vihertää.
Kylläpä tämä puutarhanetti on hieno paikka! Onneks satuin täältä lukasemaan nämä teidän jutut ja sitten eilen illalla tutkin oman pienen (2 kesänä sen leikkasin alas kun jotkin ötöt sen lähes tappoivat) lumipalloheiteni ja vot, sehän olikin sitten kirvojen ja muurahaisten miehittämä! Eikun toluttamaan vaan. Yhtään ei ollut ehtinyt vielä kasvi kärsiä tuholaisista, nyt pitää tutkailla auttoiko tolutus ja uusia tarvittaessa. Meillä tuo pensas kasvaa tosi kuivalla ja köyhällä paikalla. Mutta kauniita kukkaterttuja tuli eka kertaa 5kpl. On ne vaan nättejä ja näemmä kestää kukinto aika kauan.
Paitsi minulla, jolla on niin paljon, ettei koskaan aiemmin ole tämän vertaista ollutkaan .
Kertokaapa te viisaammat, että milloin lumipalloheisi olisi järkevintä leikata. Sehän kukkii edellisvuoden versoihin, joten leikkaanko heti kukinnan jälkeen vai odotanko kevääseen ja leikkaan vähän silloin ja tulevina keväinä lisää. vai miten? Pensasta olisi siis tarkoitus nuorentaa, koska on menny alhaalta niin risumaiseksi.
Vanhimmat versot pois juurta myöten. Jos versoja on paljon, otat joko syksyllä tai keväällä ennen kasvuun alkua vaikka kolmasosan ja jatkat samaan tapaan seuraavana vuonna. Pensas tulee uudistetuksi kolmessa vuodessa ja kukkia on koko ajan.
kiitti vastauksesta! Täytyy ootella syksyyn
Viime kesänä kaupasta tarttui mukaan lumipalloheisi. Kukki kauniisti. Tänä kesänä ei kukan kukkaa! ötököitä ei ole ollut, elinvoimaisen näköinen ja uusia lehtiä pukannut. Mutta missä ne lumipallot? Onko sillä tapana pitää välivuosia? Vai onko aurinkoinen paikka kuitenkin kukinnan kannalta huono? Ympärillä kasvaa nopeasti leviävää matalaa hanhikkia, voiko se tukahduttaa pensaan?
osaisko joku vääntää rautalangasta Lumipalloheiden jakamis operaation, miten ja milloin olis paras tehdä?
Puuvartisia pensaita ei pahemmin jaeta. Lumipalloheittä lisätään pistokkaista juurruttamalla tai sitten lehtipistokkaista keväisin. Tokkopa tuo vieläkään on liian myöhäistä.
Salamanteri - kasvisi vain on keskittynyt juurtumaan uuteen kasvualustaansa ja hyvä niin. Seuraavana vuonna tulevat jälleen ne lumipallot.
Toinen lisäyskonsti on taivukkaat, eli olen näitäkin monistanut taivuttamalla alaoksan maahan ja keskelle multaa ja kivi. Jonkun ajan kuluttua kiven alla olevaan kohtaan kasvaa juuret. Sitten oksa poikki ja istutus. Näin olen saanut jo kaksi tainta.
Olen taiteilemassa runkopuuta lumipalloheidestä. Sieppasin pensaan juurelta pystykasvuisen alun ja nyt herää kysymys, miten pitkällä rungolla on mahdollista kasvattaa lumipalloheittä puuksi? Siitähän roikkuu nyt se, mihin paikkaan pihassa istutan tuon tekeleen.
Seurasin noita keskusteluita tässä viestiketjussa ja kerron kokemuksestani, että taivukkailla saa nopeimmin lisätyksi lumipalloheittä kuten moni jo onkin kertonut. Tämä kokemus tulee siis täältä napapiirin seutuvilta.
Onkohan tää nyt oikea paikka kysyä, vaan saanko valituksia myös täällä?
Kysymykseni kuuluu... Pudottaako Lumipalloheisi syksyllä lehtensä?
Kyllä se pudottaa. Sitä ennen on ruskeanpunainen syysväritys.
(Tapahtuipa kumma juttu. Lisäsin viestin aivan normaaliin tapaan, kirjoitin nuo ylläolevat sanat. Viestissä ei kuitenkaan ollut yhtään mitään, se oli tyystin tyhjä. Tämän olen lisännyt muokkaustoiminnon avulla.)
Talven aikana olen suunnitellut pihaamme muutamia uudistuksia (muutimme viime keväänä) edellisen asukkaan jäljiltä muutamat kasvit kasvavat kummallisissa paikoissa/kulkureiteillä. Lumipalloheisi on ihan väärässä paikassa ja olen miettinyt sen siirtämistä. Onko kokemuksia, onnistuuko (noin 1,30 cm korkea, ikää en tiedä) pensaan siirtäminen? Isot kaivuu-urakat suoritetaan heti keväällä/alkukesästä, joten en ehdi kasvattamaan varapensaan alkua taivukkaasta.
Meillä on siirretty isoja pensaita niin, että keväällä on katkottu juuret n30cm päästä rungosta, ja siirretty puska tai puu elokuussa. Kesän aikana kasvaa lähelle runkoa ohutta imujuuristoa, jonka turvin selviää siirrosta paremmin. Kokeile piruuttasi ottaa lumipallosta nyt pistokkaita, se juurtuu aika helposti.
Kiitos vinkistä! Käyn napsaisemassa muutaman oksan ja kokeilen. Pensaan kukinta on niin kaunis, että harmittaisi jos se kuolee siirrossa.
Pakko vetäistä tämä vanha kuva todistaakseni, että viihtyy kutosellakin. Paikka on puolivarjoinen. Eka kirvat olivat viime kesänä parissa oksassa. Voimakas kylmä suihku auttoi ainakin tässä tapauksessa. Taivukkaita syntyy ittekseen, kun alla on muheva multa.
Välihuomautus vain, Ropsu: Hauska huomio on tuo, että edellisen asukkaan jäljiltä kukat ja pensaat kasvavat kulkureiteillä. Meille on jo kaksi kertaa muuttaessa käynyt niin, että meidän poluillamme kasvoikin edellisen asukkaan puskia. Kumma juttu! Kasvaakohan meidänkin jäljiltä puskia seuraavan asukkaan poluilla? Vaihtaakohan polut salaa paikkaa muuton yhteydessä?
Nobile