Heisi: Lumipalloheisi, Viburnum opulus

Oi että nuo on kauniita! Kateellisena aina vilkuilen naapurin pihalle. Heillä on ainakin kaksi isoa pensasta, joka kesä täynnä kukkia. Ovat tosi isoja, sanoisin paremminkin puita kuin pensaita.

Heh olisi tullut kyllä kuvausmatkalle pituutta naurua Onneksi on tuollainen komistus takapihalla, sai ihan sielä käydä napsimassa kuvia. Vielä kukista pari lähikuvaa.

On tää vaan aivan ihan puskasydän Vaikka kirvoja onkin pullollaan...(sai tänään matonpesuvesiä niskaansa jos ne mustat möttiäiset suostuisivat liikahtamaan ajasta ikuisuuteen)

Minkä kokoisina teillä on alkaneet lumipallot kukkimaan? Istutin alkukesästä omani ja lähtenyt kasvuun, uskallanko odottaa kukkia jo ensivuonna?

Mulla on viime syksynä ostettu ja nyt on pienet kukat. Kyllä se on elinvoimainen kasvi:)

Juu ja kasvaa tosiaan aikaa myöden ISOKSI. Meillä oli toinenkin tuollainen yhtä valtava lumipalloheisi, mutta se sai häädön viime syksynä. Se kasvoi niin lähellä meidän taloa, että tuulessa sen oksat hinkkasivat seiniä (meillä tuulee melkein aina, ja seinät ovat semmoista laudoituksen näköistä pelliä, mitä lie nimeltään...). Eräs kaunis päivä kun pänttäsin kuviksen tenttiin minulta meni hermot sitä vinkunaa kuunnellessa. Kun pääsin tenttialueen loppuun, hain sahan ja kirveen ja rupesin murhahommiin. Pari viikkoa sitten miehet (joku viisi kappaletta) kaivoivat sen kannon ylös. Eli varoituksen sana: riittävästi tilaa lumipalloheisin ympärille!

Meitin isäntä osti eilen tuommoisen. Puolisen metriä korkea ja muutama pieni kukka siinä oli.

Kun heisissä kukinta loppuu niin saako sitä leikata? Viime kesänä toin kaverilta alun ja siinä kasvaa yksi turhan pitkä oksa

Aivan. Ei taas polla raksuttanu

Laita juurtumaan multaan…

Joskus otin kukkia maljakkoon ja niihin tuli juuret,joten sitäkin kantsii kokeilla.

Minulla pienoinen lumipalloheisi joka lähtenyt pistokkaasta. Muistaakseni sain oksia muutaman ja pidin niitä kesän vesiastiassa varjoisassa paikassa ( ei tarvinnut niin huolehtia veden haihtumisesta ) ja syksyllä sitten tökkäsin multaan pistokkaat joissa komeat juuret, joten onnistuu…

Minä olen lisännyt taivukkaista, ts. oksa taivutetaan maahan, painoksi kivi ja päälle multaa. Seuraavana vuonna (kun tarkistettu että juuret on, jees) paukautetaan lapiolla irti ja istutetaan muualle.

Siirsin viime kesänä Rovaniemeltä saamani pari taivukasta (n. metrisiä) mökille Punkalaitumelle. Tänä kesänä ovat jo kukkia pullollaan :slight_smile:

Nämä kasvaa mökin pihassa. Muutama alku näistä on omaan pihaankin tuotu.

Pallo vielä vähän vihertää. Mutta kauniita nämä ovat. Taimistolla näkyi olevan myynnissä lumipalloheisiä myös rungolisena.

Satues, tarkoititko, että lumipalloheisin oksanpätkä juurtuu? Oispa kaverilta varmaan liikenisi monen monta oksaa hymy Aikoo pitää pensaansa leikkaamaalla kurissa heillä kun ei ole mikään jättisuuri piha…

Minkä ikäisenä Lumipalloheisi kukkii? kukkais pyöritystä

Taitaapa kukkia jo seuraavana kesänä, kun astiataimen istuttaa?! Ja samoin pistokastaimet kukkivat ainakin äidilläni tosi pian, muistaakseni jo parin vuoden ikäisinä tosi pieninä.

Liikenisikö keltään minulle pientä Lumipalloheisin oksaa/oksiä? silmän isku

Moonlight, kyllä niihin tuli juuret, kun toin kukkivan oksan maljakkoon. Vein kukkineet oksat ulos veteen , ne oli vedessä kyllä aika kauan, tais olla jo syksyä, kun katsoin ja niissä oli juuret. Helpommalla pääsee, kun ostaa kunnon taimen, nythän alkaa alet, saa puolella hintaa.