Heisi: Lumipalloheisi, Viburnum opulus

Tutkipa googlella sellaista kuin heisinälvikäs.

Mitäköhän lumipallopensas tykkää siirtämisestä? Nyt on nimittäin tulossa salaojaremppa pihaan ja lumipallo on auttamattomasti tiellä. Kaksi vuotta sitten se on istutettu, joten ei vielä mahdottoman suuri. Ottaakohan kovasti nokkiinsa edestakaisin siirtelystä, koska haluaisin sen takaisin samaan paikkaan kasvamaan rempan jälkeen.

Lumipalloheisi kuuluu selviäjien sukukuntaan - mahdollisimman ison juuripaakun kanssa vaan uuteen paikkaan tai väliaikaisistutukseen. Salaojan päälle sitä ei varmaan kannata palauttaa, siitähän kasvaa iso puska ja saattaapi juuretkin yltää laajalle?

Mitä tehdään lumipallon keväthuollossa? Kannattaako leikata (viime kesänä siis istutettu) kalkittaa, tarvitseeko lannoittaa? Kesällä istuttaessa sekoitin multaan kalkkia ja ripottelin kalkkia pinnalle myös. Kalkitsenko siis vielä heti lumien lähdettyä?

Meidän lumipallopuska kasvaa ihan omia aikojaan, varmaan täytyy jotain mäntysuopaa jossain vaiheessa sumutella… tai sitten hyväksyä vaan ne kirvat :slight_smile:

Vanhempieni emopuska on miestä korkeampi ja väitän ettei sitä muuten huolleta kuin apulantaa juurelle joskus.

Kilppu, anna nyt kasvaa rauhassa. Vastaistutettu taimi ei tarvitse lannoitusta tai kalkkia.

Leikkaa vain jos on huonon mallisia tai kuolleita oksia.

Sumutin myrkyllä viime keväänä lumipallon ennen lehtien puhkeamista. Puska on parisen metriä korkea enkä ylettynyt (=jaksanut) joka paikkaan kurotella. Myrkyn nimi täytyy tarkistaa.

Noh, kesällä kirvat ja mustat murkut aloittivat perinteisesti aterioinnin kukkimista suunnittelevissa oksan kärjissä. MUTTA ne osat puskaa jotka sumutin keväällä paremmin eivät miellyttäneet tuholaisia. Sumutin mäntysuovalla kukan alkuja ja puskan juurelle ripottelin reilusti murkun myrkkyä. Lumipallo jaksoi kukkia ihan hienosti. Tänä keväänä aion toteuttaa saman kuvion. Se vanha puska nimittäin säästyi myyriltä, mutta viime kesänä otetut poikaset tod.näk. kuolivat.

Sinipsu sanoi, että “kukkimista suunnittelevissa oksan kärjissä.”

Tarkoittaako se sitä, että jäneksen talvella kaluama pallo ei kuki tänä vuonna?

Minä olen ymmärtänyt että lumipallo kukkii edellisvuoden versoilla, ehkä ei sitten kuki,jos jänöjussit ovat syöneet päät.

Mulla kukkii vaasissa, toin pääsiäiseksi oksia sisälle ja nyt ovat kukassa :wink:

nyyh

Puska on toistaiseksi säästynyt jäniksen hyökkäykseltä, enkä tiedä minkä ikäisiin versoihin se kukat lykkää. Kevätmyrkytys tepsii hieman, koska kirvan munat kököttää talven yli oksistossa. Näin olen lukenut myrkkypullon kyljestä. (enkä taaskaan muistanut tarkistaa myrkyn nimeä)

Äidilläni on ollut lumipallo reilu kymmenen vuotta. Välillä on myrkyttänyt, välillä ei. Muutaman kerran on hurauttanut koko puskan matalaksi. Lumipallo viihtyy paikassaan, koska kasvaa aina ripeästi ja kukkii komeasti. Äidilläni se on aurinkoisella, multavalla paikalla. Minun lumipalloni on varjossa ja kasvaa paljon hitaammin.

Jos sitä tänävuonna vaikka myrkyttäisikin… koska se on oikea aika? Just nyt?

Meillä kasvaa kaksi lumipalloheisipensasta. Varmaan istutettu talon valmistuttua. Näitäkin pitäis harventaa kun osa oksista tuntuu olevan melko lahoja ja kaatuilivat jo viime kesänä kukkien painosta pitkin maata. Aurinko paistaa tähän kohtaan osan päivästä ja alla huono maa. Viime kesänä en myrkyttänyt tuota ja jonkin verran oli kirvoja. Leikkelin oksia sitä myöten roskiin mitä niitä huomasin.

Vau, onpa komia lumipalloheisi Myskimalvalla!

Empä osannut ajatella että olisi jänisten herkkua oho Onneksi on ollut sen verran lunta että on ollut hyvässä suojassa sen peitossa, kunhan vähän lumi tuosta vielä lähtee niin käyn kaapaisemassa miltä se näyttää.

Meillä ei jänikset ole tuota kelpuuttaneet vielä ainakaan ruuakseen.

Myrkytys oli viime keväänä kyttäilyä. Lehdet ei saa puhjeta mutta lämpötila oltava plussalla. Lumipallon silmut oli puhkeamaisillaan kun lopulta pääsin myrkyttämään.

Millä myrkytit?

Vau mikä koko ja kukinta myskimalvan lumipalloissa. Ajattelen tässä,et jos mun kasvavat paikassaan yhtä kookkaiksi kuin myskimalvan,olen pulassa.Seuraavana kasvina on kans yhtä leviävää,nimittäin sireeniä.Taitaa tulla jossainvaiheessa oksasaksille käyttöä.

Minä hidas hämäläinen kaivoin tänään myrkkypurkin ( Sun 7E ) varastosta ja muistin just silloin viime kevään isoimman ongelman; tuuleminen ! Pitää kyttäillä tyyni ja lämmin keli, eikä silmut saa olla vielä auki. Nyt ei ole vielä kiire, mutta seos on tehtävä sumutuspulloon valmiiksi.