Kosteassa paikassa kasvaisi hyvin, kuivuudessa saa ainakin kirjoja. Olisiko nimilappu ollut tiukalla ja estänyt nesteiden virtauksia kuoren alla -bonsailumipalloheisi? kukapa sitä kuristettua kasvaa. Onko kovin varjoisa paikka?? Kastele nyt kuivalla säällä ja katso mitä tapahtuu, syreenin vieressä on nätti!
Kirvoja tai muitakaan öttiäisiä en ole havainnut, tuumin että täytyy alkaa etsiä vastausta ravinnepuolelta. Jos hällä onkin vaikka jonkin sortin anemia,on niin kalpea. Tulin juuri tätini luota ja tein vertailevaa tutkimusta…
Meillä on pihassa vanha lumipallopensas ja tänään siitä katkesi yksi iso oksa. Kannattaako sitä pistää maahan, jos siitä saisi uuden pensaan?
Leija, joskus laitoin oksan veteen, siihen tuli juuret ja oksien taivukkaisiin on tullut , mutta suoraan maahan tökättynä ei ole tullut. Kantsii silti kokeilla,jos vaikka onnistuisit
Samaa mieltä satuesin kanssa. Vedessä juuret kasvoi ja sitten kyllä maahan juurtui hyvin. Jos saat maan pidettyä kunnolla kosteana, voisi kai juurtua siinäkin. Ja poistaisin pääosan lehdistä.
Tuleeko lumipalloheisipensaan kanssa ongelmia juurien kanssa? Meillä ajateltu paikalle, missä menee vieressä vesijohdon jakopaikka ja johtoja menee siitä kolmeen eri suuntaan. Ja nyt mietitään et pitääkö laittaa jonnekki muualle…?
Lumipalloheidestä tulee vanhemmiten aika iso, jopa 4 metriä korkea. Ei sitä kovin lähelle tuollaisia johtoja kannata laittaa, ihan jo siksikin jos johtoja joutuu joskus kaivamaan auki niin harmittaa kun joutuu kaatamaan lumipalloheiden pois tieltä.
Tänä vuonna runsaasti kukkia
Mä sain Fiialta viime vuonna lumipallon alun, se selvisi talvesta ja teki jo silumuja kunnes isäntä meni ja ajo sen mönkkärillä poikki, pari päivää sitten kävin sitä katsomassa, sieltä tyveltä se teki uutta versoa
Meillä on lumipalloheidessä niin paljon mustaa pientä matoa,ovat syöneet melkein kaikki pallotkin, lehdistä puhumattakaan. Jäi keväällä myrkyttämättä. Kohta tosi ruman näköinen puska,jos tuo syöminen jatkaa ;(
Ajaakos tää vesisade saman asian vai vaatiiko ihan “täsmäruiskutusta” ?
no niin mie vähän ajattelinkin. Tarttee ottaa pesuri esille, lehdet on aika reikäsiä…
Nonnii. Mie oon viikon ollu pois täältä maalta ja kun pihaan tulin, olin ihmeissäni, että mikä hitto tuosta lumipallopensaasta ruskistaa oksat? Ovat kuin pystyyn kuolleita… Lähemmin kun menin kattomaan, niin jotain toukkia täynnä koko pensas! Semmosia sentin mittaisia ja ruskeita. Onko sille mitään tehtävissä enää vai pitääkö se pistää maan tasaslle? Ja tää on se nuorempi pensas. Isossa ei oo toukkia, mutta kirvoja sitäkin enemmän …Pitää käydä appiukolta se painepesuri lainaan.
Nonnii. Mie oon viikon ollu pois täältä maalta ja kun pihaan tulin, olin ihmeissäni, että mikä hitto tuosta lumipallopensaasta ruskistaa oksat? Ovat kuin pystyyn kuolleita… Lähemmin kun menin kattomaan, niin jotain toukkia täynnä koko pensas! Semmosia sentin mittaisia ja ruskeita. Onko sille mitään tehtävissä enää vai pitääkö se pistää maan tasaslle? Ja tää on se nuorempi pensas. Isossa ei oo toukkia, mutta kirvoja sitäkin enemmän …Pitää käydä appiukolta se painepesuri lainaan.
Ruskea on meidänkin pensas, mutta kyllä se käväällä viimeistään on taas vihreä ja toukkainen
Hakekaapa googlaamalla nimellä heisinälvikäs. On todella hankala hävittää ilman torjunta-aineita. Nyt lehtiä syövät toukat koteloituvat, loppukesällä koteloista kuoriutuu kovakuoriaisia, jotka myös syövät lehtiä, viettävät häänsä ja naaraat munivat maahan tai pensaisiin, munat talvehtivat ja kierto alkaa ensi kesänä alusta. Luulisin, että pyretriini tehoaa toukkiin ja loppukesästä aikuisiin kuoriaisiin. Pensas kyllä tuhoutuu, ellei hyönteistä torju, koska paikalle tullut populaatio pysyy paikalla niin kauan kuin syötävää riittää.
anttipa, kiitos. Tuo heisinälvikäs se toukka on:( Eli ei auta muu kuin ankara myrkytys…toivottavasti se auttais
ja mie muuten luin ensin, että heinäsälvikäs:))) sillä nimellä ei googlesta löytyny mitään=)
Sälvikäs olisi ihan hyvä nimi. Pitäisi löytää nimetön hyönteinen, mutta niitä ei taida olla.
Heisinälvikäs on samaa sukua lummenälvikkään kanssa. Loppukesällä nähtävät hyvin reikäiset lumpeen ja ulpukan lehdet ovat sen aikaansaannoksia.
Meillä jouduttiin hävittämään lumipalloheisi, vaikka monena vuotena myrkytettiin. Viimeksi ei enää tullut kun muutama lehti ja nekin syötiin heti, se oli sitten tuo nälvikäs joka sen tuhosi. Juuret olivat hirveän suuret kun ne kaivoin ylös, muttei vaan jaksanut enää versoa.
Mä olen ikionnellinen neuvosta, jonka täällä oli, vesisuihketta ja madot tippuu! -Siis, itsellä ei ole kuin pieni taimi , mutta kaveri oli ihan onnessaan!