Hortensia (Kesähortensia), Hydrangea heteromalla

Voisiko se olla Endless Summer? Niin tai näin, paras varmaan talvettaa kellarissa tai ainakin hyvin suojattuna.

kellarista sitten hissunkissun lämpimämpään, ei kerralla 22 asteen huonelämpöön, siitä se heitti henkensä ensin nuupahdettuaan

MInulla on ollut pari vuotta jalohortensia Endless Summer, tänä kesänä se ei kukkinut, pitäisikö leikata nyt, vaiko vasta keväällä. On talvehtinut hyvin, suojattuna. Kasvi on siis ollut koko ajan ulkona maahan istutettuna. Tästä Endlesistä löytyy hyvin vähän tietoa, ei mainita perennakirjassa, netissäkään ei ole mitään talvehtimisohjeita. Onhan se kehitettykin Suomen oloihin vasta vuonna 2006. Onko kenelläkään enemmän tietoa kasvin leikkauksesta kuin minulla? Otaan kaiken tiedon mielelläni vastaan.

Oman hortensiani leikkasin aina vasta keväällä. Silloin näkee, mikä on kuivaa ja mikä elinvoimaista. Ulkona kasvanut Endless Summer ei täällä rannikollakaan olisi varmaan kukkinut ollenkaan, mutta kellarissa talvetettuna se ehti kukkia. Kasvin pitää päästä kasvun alkuun heti keväällä, jotta se ehtii kukkia, kun kukat tulevat uusiin versoihin. Siitä tulee todella komea pensas (pensashan se on) vuosien mittaan purkissa kasvatettuna. Ja kukat ovat kuivatettuina kauniita.

Kiitos pipu, eli kaivan omani ylös maasta ja siirrän ruukkuun ja kellariin. Tarvitseeko sitä kastella talven mittaan, vaan saako olla sellaisenaan, keväällä vaan sitten ruukkuineen ulos?

Kerrottukukkaisen kesähortensian kukka on kaunis!

Mun oli kanssa ostettava samanlainen. Ihana. Kun saisi vaan tuon talvetettua.

Tuo kaunotar siis täytynee talvettaa sisällä tai viileässä.

Tämän olen saanut kolme vuotta sitten. Olen pitänyt sitä sisäkukkana kesät talvet. Talvella meillä on viileää ja silloin se on miltei lepotilassa, mutta kuitenkin ikkunalla. Keväällä se lähtee kasvuun ja alkaa kukinnan. Vettä se tarvitsee todella enemmän kuin muut kukat. Suihkuttelen sitä lisäksi päivittäin.

Minulla on ollut Endless Summer muutaman vuoden ulos istutettuna. Hyvin on talvehtinut. Eikä ole tullut edes mieleen ( tyhmyyttäni ) että se pitäisi suojata.  Ei oe kylläkään kukkinut koska, valkohäntä peura on sen, parina vuonna, jossakin vaihessa aina käynyt syömässä !! p…le!!  Nyt on hyvinvoivan näköinen.

Sitten minulla on tuo hortensia jolla on tähtimäinen kukinto. nimestä ei tietoa.   Se kituu ja kärsii ja kutistuu. Lehdet kuivuvat ruskeaksi reunoista tai kärjestäpäin. On länsi ikkunalla. Yritetty suojata kuumimmalta porotukselta. on vielä samassa purkissa kuin keväällä ostaessani. mitähän sille pitäisi tehdä?  Onkohan tämä kysymys väärällä sivulla

Tämä  meni anopille synttärikukaksi,  oliskohan ollut japaninhortensia???
-Itsekin haluaisin, mutta mulla ei ole talvettamismadollisuutta:(!

-Tässä tuo edellinen hortensia tänään:D
-On se vaan niin upea!

ainakin H.heteromalla on talvenkestävä vähintään Pietarsaaressa asti…

Endless Summer:in istutin viime kesänä ulos, säilyi talven, tänä kesänä on  kukkinut yhden kukan.

Tämän kesän iloinen yllättäjä, monta vuotta kasvatti vain lehdistön mutta mukavampi on tämän vuoden kukallinen malli  

Hortensiassa on kyllä kauniita sävyjä vanhetessaan

Näitä kesähortensioita kun istuttaa ulos talvehtimaan, niin millä kikoilla saa ne kukkimaan?

Tarkoitat varmaan kesähortensialla näitä kausikukkia,?
Olen niitä laittanut maahan ja joskus kukkivat seuraavana vuonna, mutta harvoin kovin runsaasti. en osaa kikkoja neuvoa.

Oikeastihan kesähortensia nimellä kutsutaan isoksi jopa yli 4 metriseksi kasvavaa hortensiaa.
Olen nähnyt nimeä Hydrangea heteromalla ja hydrangea bretschneiderii kumpaakin käytettävän näistä isoksi kasvavista aikaisin kukkivista hortensioista.
Ne kukkivat siis jo aiemmin kesällä kuin muut hortensiat, siitä nimitys,  mutta eipä ne mitään ihme  jippoja tarvitse.
Minulla on tavallinen bretschneiderii nimellä ostettu ja lisäksi suomalainen jaloste bougie, niille on annettu havu-rodo multaa ja keväällä havu-rodo lannoitetta, mutta en muuta ole tehnyt, hajonneet oksat korkeintaan leikannut.

Nuo kausikukaksi terassihortensiana myytävät taitaa kaikki olla jalohortensioita.
Ne on aika epävarmoja talvehtijoita ja kukkivat edellisen vuoden versoilla, eli siksi varmaan ei niin ahkerasti kuki, kun eivät kestä talvipakkasia.
Tyttärellä on ollut joku tuollainen jo vuosia, hengissä se on, mutta ei kuki koskaan, kun oksat paleltuu joka vuosi.
Sen piti olla endless summer, eli sen piti kukkia vanhoilla ja uusilla versoilla, mutta ei oo ainakaan kertaakaan istutusvuoden jälkeen  kukkinut, mutta ei myöskään ole kuollut.

Minulla oli tällainen purkkihortenssia jonka tunkaisin muiden hortenssioiden sekaan kun oltiin lähössä reissuun ja tämä jalohortenssia kukki seuraavana kesänäkin sinisin kukin. Se oli ylläri …nimeä en muistiin laittanut.