Huiskunauhus, Sinacalia tangutica

(Perennat - Huiskunauhus (Liuskahuiskunauhus), Sinacalia tangutica )

Avaan tälle uuden ketjun ja siirtelen aikaisempia viestejä tähän oman otsikon alle. Ennen tämä on ollut nimellä Ligularia tangutica.

Kasvikortistossa

Yritän pikkuhiljaa päästä yhdestä hirviökasvista eroon. Roska-astiaan laitan mukulat.
Älkää ikinä laittako kukkapenkkiin huiskunauhusta!

aamen!

onneksi huomasin sen tavat ajoissa :slight_smile:

Onnistuiko kokonaan?

muistaaksen neljäntenä kesänä luovutti

Jep, täälläkin ne mukulat on luikerrellu metrien päähän ihan yhtäkkiä itekseen!

Hyvä tietää - vanhoista vahingoista (esim. kanadanvuokko, joka levisi vasta vuosien päästä pinnalla, mutta sitäkin ärhäkämmin8]) viisastuneena siirrän yhden kukkapenkkiin istuttamani huiskulan toiseen paikkaan taistelemaan paikastaan muiden samanmoisten kanssa.

Huiskunauhusprojekti on minullakin edessä, nyt saa lähteä kokonaan. Keväisin olen harventanut, mutta nyt on tiheää matalaa kasvustoa yhden neliön alalla. Parempaakin käyttöä sille alalle on, istutan jotain muuta.

Hyvästä maasta helppo kitkeä, iso mukula nousee kerralla. Mut kun se mokoma ei ymmärrä, että toisen kasvien juurakoihin ei saa mennä… En haluaisi poistaa siitä missä on mutta lienee syytä olla kaukoviisas

Nyt kukkii huiskunauhus .

Huiskunauhus on aikamoinen leviämään (mukulasta) se ei vielä kuki.

Huomasin saman homman. Toissa kesänä laitoin muutaman mukulan ja viime kevväänä niitä nousi ylös metrin päästä ympäriltä siitä kohasta mihin olin ne istuttanut. Kaivoin ne ylös ja istutin ne betonirenkaaseen, suuttuivat siitä ja olivat loppukesästä vaan 15 cm pituisia. Voipi olla jotta ne on nyt kuolleet.

Viime vuonna muka kitkin tämän tarkkaan pois. Nyt kaivoin samasta paikkaa nämä. Varmasti loputon riesa.

ja mulla tuo tais kuolla ku ei oo vielä minkään näköstä kasvua maasta ilimaunu

Onneksi olkoon! Voihan se olla että levittäytyy maan alla koko pihaan ja putkahtaa yhtäaikaa ylös;D

Kiitollinen kasvi! Menestyy ihan ilman hoitoa :slight_smile:

Eipä ollu betonirenkaassa kuolleet ne mulla.

Kaivelin niitä tusinan verran ylös ja istutin ne yhen aijjan viereen, jossa suavat levitä.

Kahotaan nyt kirroonko niitä jonkun vuojen piästä :confused:

Onhan se mun huiskunauhus hengissä

Kitkin tänä iltana mm. huiksunauhuksia. Kolme vuotta sitten hävitin koko kasvuston. Ja kitkin tänään sangen elinvoimaista kasvustoa tarkoituksena kill-em-all. Ja tääs häviän…

Huiskunauhus, Sinacalia tangutica

Huiskunauhukset (Sinacalia ) on asterikasveihin kuuluva kasvisuku. Siihen kuuluu kolme lajia, joita esiintyy Kiinassa. Lajit on alun perin sijoitettu kantavillakoihin (Senecio ) tai helonauhuksiin eli nauhuksiin (Ligularia ) . Huiskunauhukset ovat ruohoja, joilla on vankka mukulamainen juurakko. Läheisimmistä sukulaisista helonauhuksista erottava tuntomerkki on lehtikannan tupettomuus.

Liuskahuiskunauhusta eli huiskunauhusta (Sinacalia tangutica ) viljellään perennana. Laji on Kiinan ulkopuolella levinnyt vakiintuneeksi viljelykarkulaiseksi ainakin Ruotsissa, Norjassa ja Britanniassa. Suomessa laji on satunnaisesti levinnyt luontoon.
Muut lajit ovat Sinacalia davidii ja Sinacalia macrocephala.

Liuskahuiskunauhus, Sinacalia tangutica
Lähde: Wikipedia

Pensasmainen kasvutapa. Kauniin liuskaiset lehdet. Keltaiset, pystyt kukinnot ovat töyhtömäiset. Kukkii runsaasti ja pitkään elo-syyskuussa. Helppohoitoinen, leviää nopeasti ja voimakkaasti. Hallanarka.Aikaisemmin Ligularia tangutica.

Ei vaadi tukemista eikä jakamista. Yksittäin istutettavaksi. Arka talvimärkyydelle. Pohjoisessa ei ehtine kukkia. Leviää itsestään.

Lähde: Puutarha.net / Kasvikortisto