Ideoita havukasvien seuralaisiksi

nikar, siirsin viestisi vastauksineen tähän ketjuun jossa vastaavanlaista asiaa on ennestäänkin :slight_smile:

Ei kai kaikkea multaa tarvitse vaihtaa, jos siihen tulee kunnollinen kate päälle? Voisi riittää, että niihin astioihin laitat uutta multaa ja estät rikkoja sinne kiipeämästä vierestä. Aurinkoisen kivikon kasveja löytyisi lisää tuosta vasemmalta kasvikortistosta. Olisihan pensaissakin väriä, hanhikit ja ruusupensaat tykkäisivät auringosta, mutta ovatko ne sitten liian romanttisen näköisiä?

En usko että multaa tarvitsee vaihtaa. Alueella tulee kerran katepinta, niin sen alle vain reilu kerros sanomalehteä (täältä löytyy sillekin aiheelle oma ketju, käy ihmeessä lukemassa) ja siihen se kate niin kuolee rikkojen juuret.

Väriä toisivat esim. keijunkukat, niiden lehdistä löytyy upeita värejä ja kuivahkolla paikalla ne yleensä selviävät talvestakin melkein iki"vihreinä" eli ovat aikaisin hyvän näköisiä. Kukat eivät ole häävit, mutta kasvi itsessään näyttävä koko ajan.

Ja pensaat ovat aina helppohoitoisempia, mites vaikkapa keltajapaninangervo? Käyttämällä osin pensaita ja osin perennoja tulee vaihtelevuutta ja lisääntyy helppohoitoisuus. Matalia havujakin voisi ajatella vaikkapa juuri noiden rungollisten ympärille, laakakatajaa tai tuiviota.

No mäkin tässä mietin, että ehkä se riittää, että laitan astioihin vaan sitä uutta multaa. Mitkä muuten olis hyviä astioita? Varmaan jonkinmoinen kasvunvara tarvii ottaa huomioon…

Keijunkukka näytti kivalta! Se vois olla yks ehdokas. Myös ruusupensaita oon miettiny. Angervoista mä en tykkää, niitä meillä pihan reunoilla kuitenkin jo onkin.

Entäs Daaliat? Joku alppiruusu tossa penkissä onkin oikeessa päädyssä.

Minäkin suunnitteleen juuri uuden pihamme etupihan pyöreää "havualuetta". Siinä kasvaa nyt keskellä serbiankuusi (jouluvalokuuseksi), ympärillä myös kaksi pallotuijaa, yksi sinilaakakataja ja yksi tuivio. Olen suunnittellut, että kattaisin koko ympyrän soralla (+ muutama kaunis isohko kivi johonkin).Ympyrän halkaisija on kaiken kaikkiaan n. 4m. Pihan laittaminen vie paljon rahaa, kuten kaikki varmaan tiedätte, joten olen alkanut miettimään edullisia kasvivaihtoehtoja tuohon lisäksi. Mitä sanotte sellaisesta ideasta, että istuttaisin (siirtäisin) tähän havuryhmään muutaman nurmilauhatuppaan (löytyy tontin reunoilta) ja vaikka puolukkaa? Nuo nurmilauhat varmasti näyttävät näteiltä mutta leviävätkö helposti nurmikkoon? Ja miltähän puolukka näyttäisi tuossa ryhmässä, onko tyhmä idea? Kevätkaihonkukkaa siihen myös haaveilin joskus laittavani…