Hei!
Pihan perällämme on savikumpu, johon on tarkoitus tehdä istutuksia. Savikumpu on noin 4 m pitkä ja 2,5m leveä. Ottaisin ilolla ideoita vastaan. Paikka on aurinkoinen.
Olen miettinyt, jos istuttaisin havupensaita ja pensasmustikkaa, mutta miten ne sietävät aurinkoa? Toisaalta perennätkin voisivat olla kivoja.
Kumpuun ehti kasvaa viimekesänä rikkakasveja ja peitin senpressulla syksyllä. Kevällä olisi tarkoitus ottaa pressu pois, laittaa suodatin kangas ja tuoda multaa kummun päälle ja istuttaa kasvit/ pensaat.
Ideoita oteetaan siis ilolla vastaan
.
Miten korkea kumpu on?
Meillä on sellainen jyrkkä maa yhdessä kohtaa pihaa (varmaan joku 45 astetta jyrkkä), jossa tällä haavaa nurmikko. Vuoden pari olen miettinyt mitä siihen laittaisin, sillä sitä ei ole edes kiva leikata, (pelko siitä että liukastuu ja ruohonleikkuri jyrää päälle)
Omissa ajatuksissa on myös ollut pienet havupuut, kiveä ja jotain maanpeittokasvia. Vielä annan idean itää.
Villi arvaus, että korkein kohta olisi n. 90cm korkeammalla kuin nurmikko. Kumpu aika loivareunainen.
Meikäläisen savikummulla kasvaa ruusupensaita ja tuoksuvatukkaa. Pensasmustikat maistuivat jäniksille, eivätkä kai muutoinkaan olis siinä menestyneet. Tämä kumpu on korkeudeltaan sitä luokkaa, että ruohonleikkurilla voi turvallisesti ajella. On siis pensaiden lisäksi nurmikkoa. Perennoita olen ajatellut joskus tulevaisuudessa siihen lisätä.
Mulla on tuossa toinenkin pieni savikumpu, ja se on ruohonleikkurin kannalta hankalampi, ellei välillä jopa mahdoton. Aikaisemmin lapset laskivat siinä mäkeä, mutta nyt on vuorenvalloittajana koira, joten perennoista olen luopunut. Jos koira makaa aina siinä huipulla, siihen ei kasva mikään, eikä tarvitse sitten leikkurillakaan sinne yrittää. Tämän "vuoren rinteellä" kyllä kasvaa hyvin mustaviinimarja.