Ok, kiitos tiedosta! Laitan viisautta eteen päin.
Me täällä ketjussa ennemmin oikein yhdessä ihmettelimme kummallisia ihmekukan kasvatuksiani! Ne ovatkin Lähetyssaarnajan kukan viime vuotisista kasvatettuja pieniä juurakoita! Eilen selvisi, kun olin käymässä messuilla sen ystäväni kanssa, joka antoi viime keväänä siemeniä!
Kasuariinalta sain oikeita ihmekukan siemeniä, jotka kasvavat nyt hyvin!
Ne pienet alut, jotka laitoin kasvamaan, ovat tehneet nyt lehtiä ja ovat aivan lähetyssaarnajankukan lehtien näköisiä! Ystävälläni on myös sitä ja hän oli sekoittanut siemenet!!
No ihmekös.
Mitenkäs se on tuon ihmekukan siementaimien kanssa, kun kasvattaa vain yhtä pitkää vartta. Pituutta on jo varmaan 40 senttiä, mutta haaroittumisesta ei tietoakaan. Ja kuinka monta tuollaista roikaletta kannattaa laittaa ruukkuun, että saan jonkinlaisen näyttävän puskan? Osan laitan partsille, loput vien maalle äidilleni. Kannattaiskohan siellä istuttaa mielummin maahan vai ruukkuun?
Välke, minä laitoin viime vuonna maahan kaksi latvapistokasta, jotka haarautuivat sitten itsekseen. Sivulla 10 näkyy vähän kuvaa. Ruukussa ei onnistunut ollenkaan, mutta maassa kasvoivat valtaviksi.
Voi harmi, olis varmaan jo aiemmin pitänyt pätkäistä. Enpä osaa enää muuta neuvoa, kuin jonkin lehtiparin päältä naps. Ja latva juurtumaan myös.
Kiitos taas neuvoista. Taidan poikkaista kylmän viileästi ainakin muutamasta latvan pois. Sivun 10 puska on juuri sellainen jonka minäkin kuvittelen saavani
Laitanpa pari tuoretta kuvaa omista ihmekukistani, Eka on sisätiloissa säilytetty "porkkana", joka on asunut viime viikot saunassa ikkunan kohdassa. Valo ei ole riittänyt, tai ainakin sitä on ollut niukasti suhteessa lämpöön, kun on pitänyt pitkät varret kasvattaa, mutta kukkia jo kumminkin yrittää. Kuvan ottamisen jälkeen roikotin ulos suojaiselle seinustalle katsomaan aurinkoa.
Toinen kuva tämän kevään siementaimista. Kylvin niitä kolmeen otteeseen maaliskuussa ja koulin jo sirkkataimina omiin yksiöihinsä. Kasvihuoneessa ovat olleet koulimisesta lähtien, eli pian kuukauden päivät, joten valoa on riittänyt, mutta lämpötila ison osan ajasta vain 15-16°. Pitäisi kai latvoa kertaallensa.
Hyvän näköisiä puskia Paulastiinalla. Meikäläisen hujopit taitaa vain mennä tuulessa poikki. Perskules, olisi pitänyt latvoa ahkerammin.
Mulla on ihan surkeat pitkät roikaleet, taidan surutta katkaista puolesta välistä poikki…
Välke, pistä latvat multaan. Juurtuu hyvin.
Näin teen
Yhdestä siemenestä talvessa kasvanut. Mitä häpeämistä hänellä lienee kun kukoistaa vain yöllä. Samettikukka vertailun vuoksi vierellä. Saattaa olla minulle vielä melkoinen rikkaruoho. Tekee valtavasti siemeniä ja tuntuu juurtuvan hyvin, sitten on vielä ne mötikät pinnan alla.
Jokohan näihin voisi kohta ootella kukkiakin ..mulla ois viel kolmaski ruukku näitä
*pikkuisen* yli innokkaasti laitettiin kukkasia . Noh oli miten oli eilen tutkin näitä latvuksia tarkemmini ja kuinka ollakkaan ihan kuin siinä ois nuppuja jokaisessa latvassa tulossa valtavasti
, Väreistä ei oo mitään hajua, kun en istutus vaiheessa muistanut mikä mukula kuului milleki värille
Cannojakin ois 3 yhtä isoja ruukkuja ...Tällaiset *kaupungin* istutukset täällä Vantaalla sitte
Olen kasvattamassa ensimmäistä kertaa Japanin Ihmekukkaa. Sain tämän valmiiksi istutettuna ruukkuun äidiltäni. Tuntuu, etten osaa oikein hoitaa sitä. Tai no hoitona on kastelu silloin tällöin (n. 2 kertaa viikossa). Tämä on mulla lasitetulla parvekkeella. Mutta ilmeisesti se voi hyvin, koska pituutta sillä piisaa ja näin eilen illalla ensimmäisen kukan puhjenneen kukkaan ja on vielä paljon kukkia nupuissa.
Istutin keväällä ihmekukkaa siemenestä, mutta ne ovat vieläkin aivan toivottoman näköisiä. Ovat noin 15cm pitkiä, ja menevät maata pitkin. En tosin ole tajunnut latvoa niitä, joten se selittää maata pitkin menemisen, mutta miksi ne eivät suostu kasvamaan? Ovat olleet maassa jo ainakin kuukauden. Istutin ne puutarhamultaa aurinkoiselle ja lämöiselle paikalle. Kuvittelin niiden kasvavan jo ensimmäisenä vuonna ihan kunnollisen kokoiseksi
Moikkelis
Meillä on kanssa ihmekukassa alkanut nuput aukeen
Kukkii muuten illalla sitten :P…Kaikki tähään asti auenneet nuput aukesi illalla kun alkoi arska vajomaan puiden taakseen
Mutta sievä on …meillä on selkeästi keltaisia ja sitten fuksianpunaisen ja valkoisen kirjavia …Mulla ois kolme isoa ruukkua näit katellaan minkävärisia muista tulee
Tällaiset ne nyt sitten ovat Jänniä sikäli että samassa puskassa saattaa olla sekä kirjavia että yksivärisia
...Keltaiset siis samassa ruukussa vaan pinkkien kanssa
Ja keltaisen värimuunnoksia ei viellä oo nähty
...Mulla viellä kaksi ruukkua näitä joten ylläreita odotellessaan ... Yhdessä ruukussa on nuput viellä siinä vaiheessa ettei ainakaan pariin viikkoon kuki viellä ...Hyvä niin kun ollaan reissuun menos ...Jääpi siihenki sitten jotain ihailla kun takas tullaan
Niin ja tosiaan ...nää mun yksilöt ainakin aukasee kukkansa illalla kun ei aurinko enään paahda ja kukkivat koko yön ...No mutta kesäyöt on niin valoisiakin että voi hyviin jättää pari yötä väliin ja nauttia kukista
Tänään aukesi ensimmäinen ihmekukan nuppu,ja väri oli valkoinen.En ole ennen nähnyt kun vaaleanpunaisia ja keltaisia,mutta tuo valkea oli yllätys Saas nähdä mitä värejä muista tulee,kun laitoin 6 pötkylää samaan ruukkuun...Valkoisten kukkien ystävänä sopisi kaikkien olevan valkoisia,mutta tuskimpa on.
Mulla ihmekukat ei oo kasvaneet yhtään siitä kun siirsin ne pihalle. Mahtaako vaan kasvattaakohan vaan sitä “porkkanaa” maan alla? Kyseessä keväällä siemenistä kylvetyt, alkuun olivat sisällä ikkunalla, sitten kasvihuoneessa, kunnes siirsin pihalle kukkapenkkiin. Ovat nököttäneet samanlaisina kohta kuukaden (muistaakseni), kaikki ympärillä olevat on kasvanut.