Isovahakukka, Cerinthe major

Onkos isovahakukka kuinka arka kylmälle? En ole uskaltanut taimiani siirtää vielä ulos, ja tänäänkin tuulee niin, etten taida ulkoistaa niitä ihan vieläkään tuulen riepoteltavaksi.

Eevastiina, sinulla lie kokemusta aiemmilta vuosilta?

En ole minäkään vielä siirtänyt isovahakukan, enkä mitään muitakaan taimia ulos, vaan ovat ruukuissa terassilla. Harmittaa vain, kuin aina idätän liian aikaisin!

Minkäs mallisia teidän isovahakukkanne ovat? Minun taimet ovat piitkiä ja honteloita, tarvitsevat grillitikun tuekseen, kuin lipputangoiksi aikoisivat kasvaa. En ole vielä ulos vienyt minäkään.

Pituudellaan rötköttää huonolla hoidolla.

Retkottaviahan ne minunkin kahdeksan tainta ovat, mutta nopeasti kasvavat, kunhan pääsevät maahan. Viime vuonna olivat samanlaisia ja heitin osan pois, koska ajattelin, ettei niistä mitään kunnollista voi tulla ja sitten myöhemmin harmittelin.

No hyvä, en sitten niitä heitä pois, on muuten kait kahdeksan kappaletta, heh.

Just tuossa pihalla laitoin neljä isovahakukan tainta isohkoon ruukkuun. Laitoin sellaisen kartion siihen päälle, ja narulla sidoin jo varsia kiinni siihen tukeen. Ei näytä olevan sellaisia kärhiä joilla itse tarttuisi kiinni, joten pitääkö tämä vaan itse aina sitoa? Ovat olleet ulkona monta viikkoa kaiket päivät ja usein yötkin, ja varret ovatkin tosi paksut ja haarovat jo mukavasti. Mukavaa kokeilla tälläistä täysin uutta kasvia, kun ei yhtään tiedä mitä odottaa. Kestääkö miten hyvin kuumaa seinustaa, tietääkö joku?

Voiskohan niitä hujoppeja latvoa?

Eevastiinan peruja olevat isovahakukan taimet ovat olleet ulkona ainakin kaksi -jollei kolme viikkoa- ja unohtuivat jopa ilman harsoa.

Eivät sitten ole olleet niin millänsäkään, vaikka on ollut hallaöitäkin.

Kukkapenkki tosin on ison vaahteran sylissä ja taimet on istutettu ruusukvittenin vierelle.

Katsokaa vaikka pomppivaa naurua

Kiva kuulla, taidankin huomenna istuttaa omat taimeni penkkiin. Ne kasvavat ja haarovat nopeasti ja pärjäävät pitkälle syksyyn ja siemeniä paljon.

Kiva kuulla Liisukka ja sinun kasvisi näyttävätkin jo ihan oikeilta, toisin kuin minun riukuvartiset. Huomenna laitan omani ainakin jo ulkoilmaa haistelemaan.

Tältä näyttää nyt minulla, Chardonnaylta saatu siemenet.

Eikös olekin komeita ja hauskan näköisiä, muistakaahan ottaa siemeniä talteen, se on helppo ja mukava kasvatettava!

Mustia siemeniä näkyy jo, milloin ne ovat ihan valmiita. Etteivät vaan tipu penkkiin.

Pirkkis, vaikea sanoa, koska ovat valmiita, mutta olen kerännyt ne melko myöhään. Ensi vuonna en esikasvattele isovahakukkaa, koska se kasvaa hyvin ja nopeasti muutenkin.

Meinaatkos että penkkiin vaan siemenet. Sehän olis taas yks helpotus esikasvatukseen.

Tuo vahakukka onkin tosi kaunis,olisko kummallakaan ylimääräisiä siemeniä ?

Luulisin että liikenee, kunhan valmistuvat. Muistuta!

OK,Pirkkis, sen teen…muistutan :wink:

Hoyabella, kylvit sen liian aikaisin, mutta yritä pitää hengissä! Minä aion laittaa siemenet suoraan maahan toukokuussa, koska se on niin nopea ja hyväkasvuinen. Jos haluat lisää siemeniä, voin Sinulle lähetellä. Isovahakukka ei ole kylmänarka, minulla ne kukkivat myöhään syksyllä ja selvisivät pakkasistakin.