Istutusalue asfaltin päälle

Viime kesänä pihaan lailatettiin vanhan asfaltin päälle uusi, ja hieno tulikin. Nyt kuitenkin kaipaisi jotain vihreääkin, mutta ei raaski repiä kallista ja helppohoitoista asfalttipintaa pois... siispä jokin muu konsti olisi keksittävä:

Voiko asfaltin päälle vain kasata multaa, rajata kivillä ja istuttaa kasveja? Vai onko asfaltti liian tiivis pohja, ehkä jokin valumaveden poisto...?

Kivillähän on helppo koristella, ja tietysti koristehiekoilla, joiden luulisi pysyvän asfaltin päällä hyvinkin kunhan rajaa alueet niin ettei hiekka pääse leviämään ympäriinsä. Ei ainakaan rikkaruohot kiusaa...

Ja toinen pulma: Pihaa reunustaa vanha leikkaamaton orapihlaja-aidanne, joka alkaa jo kaljuuntumaan juuresta. Näkösuojaa alaosassa ei tarvita, joten kaljuuntuminen sinänsä ei ole ongelma ja aidanne voi ihan hyvin muuten. Mitä koristekasvia voisi istuttaa aidan juurelle pihaa kaunistamaan?

Tätä samaa kysymystä pohtii Herra Mieskin, hän kun ei raaskisi kaiva(utta)a asfalttia pois pääsisäänkäynnin vierestä, johon minä taas haluaisin kunnon istutusalueen toivottamaan saapujat tervetulleeksi. Kovasti olen yrittänyt torpata hänen ehdotustaan, kuitenkaan ilman tietopohjaisia argumentteja. Itse mietin mm. sitä, että mullan paikallaan pitämiseksi tarvittaisiin aika tiivis reunus, jotta se ei sateen myötä pääsisi valumaan ympäri asfalttia veden mukana. Miten mahtaa asfaltti kylmetä talvipakkasilla, ts. pukkaako kasveille kylmää myös juuristoon?

Ainakaan kovin syväjuurisia kasveja asfaltille ei voi istuttaa, ellei sitten tee puolimetristä kaukaloa. Ehkä jotkut vähään multaan tyytyvät pienet maanpeitekasvit saattaisivat periaatteessa pärjätä...?

Itse aion loppujen lopuksi räjäyttää sen asfaltin huitsinkuikkaan (meillä kun se ei ole uusi eikä hieno, kallis se on ehkä edelliselle omistajalle kuitenkin ollut), sanokoon Herra Mies mitä sanoo, mutta kädenväännön jatkuessa aion talvipimeillä nakutella autotallissa puisia kukkalaatikoita ensi (kevään) hätään.

Minkäslaiset valo-olot siinä sinun orapihlaja-aitasi kupeessa on? Toisaalta, jos aita on nyt leikkaamaton ja leikkaat sitä joka tapauksessa, rommautapa vähän reilummalla kädellä (sitten keväällä). Kyllä se siitä kirkastuucool. Lue aidan leikkaamisesta vinkkejä Pensaat -otsikon alta.

Mitenköhän, jos tekisi kukkapenkin vaikka muoviseen isoon altaaseen, jolloin juuret eivät pääsisi asfaltiin? Tuleeko altaan umpinaisuus ongelmaksi rankkasateilla?

Kuvittelisin että homma asfaltin päälle onnistuu, kun valaa tarpeeksi ison istutusaltaan betonista. Pohjalle salaojaksi paksu sorapatja, mullan sekaan hiekkaa  ja syvyyttä vähintään puoli metriä. Ainakin noita ratkaisuja näkee täällä Helsingin kortteleiden sisäpihoilla.