Istutusalueet

Olisin kysellyt alppiruusuistutuksista. Eli haluaisin tehdä kauniin alppiruusuryhmän puolivarjoon. Olen ostanut kolme puistoalppiruusua. Ajattelin laittaa niiden joukkoon herttavuorenkilpeä ja rentoakankaalia. Miten lähelle rodoja voin nämä perennat istuttaa? Mitkä muut kasvit sopisivat tähän alppiruusuryhmään?

Tein sitä alppiruusupenkkiä tai istutusaluetta ja mun herttavuorenkilvet ovat melkein niiden rodojen kokoisia. Aika hassun näköistä. Toivottavasti ne joskus kukkisi samaan aikaan.

Itselläni on vuorenkilpien lisänä rönsyansikkaa alppiruusuni luona.

Miten se rönsyansikka pärjää vuorenkilpien seurassa? Eilen laitoin rentoakankaalia vuorenkilpien ja rodojen seuraan.

Rönsyansikalle tietenkin kannattaa varata oma kasvualueensa. Ne ovat molemmat ikivihreitä ja niillä saa aikaan kohdan, joka on aina siisti.

Voi kyllä Maiku meillä on samanlainen kasvimaku:) Ihanaa, kun joku muukin haaveilee samanlaisista kasveista. Mulla on pihassa myös mustilanhortensiaa ja tää on nyt v aan tämmönen musta tuntuu -juttu, mutta se on jotenkin kestävämmän ja varmemman olonen kun syyshortensia, vaikkei ihan niin kaunis.

Voi kun kerkesin laittamaan viestin lentoon liian aikaisin, kun oli tarkotus vielä siitä syyshortensiasta. Toissakesänä tein kovalle savimaalle penkin syyshortensiaryhmälle ja täytin vaivalla kaivetun kuopan syyshortensialle sopivalla kasvualustalla. Viime kesän sateet tekivät sen, että istutusalueestani muodostui pikkuinen uima-allas ja siellä hortensiat uiskentelivat turvekylvyssä kosteutta läpäisemättömässä saviuima-altaassaan. yksi pudotti lehtensä liiasta kosteudesta, mutta kasvatti melko pian uudet tilalle. Koko talven oli tuota vesiongelmaa ja yritin talvella poistaa ongelmaa kasaamalla turvetta taimien päälle niinkuin kohopenkiksi. Kuinkahan herkkiä ovat; viihtyvätkö paremmin kuivassa kuin kosteassa? Aikahan sen näyttää kuinka kävi, mutta… Kannattaakohan varautua uusien taimien ostoon?

Metsätähti, kamppailen saman ongelman kanssa eli viime kesänä kaivelin työllä ja tuskalla tähän pihalle kivikovaan saveen kukkapenkkejä…Tein oikein syviä kuoppia jotta mahtuu kunnolla hyvää multaa…Hmm…oli sitten aika sateinen kesä ja juuri istutetut kasvinreppanat joutuivat uimakouluun…Eikä talvikaan kovin vähävetinen ollut…niin

Olen tässä miettinyt että pitäisikö suosiolla nostaa kaikki viime vuonna istutetut kasvit (siis ne jotka oppivat uimaan, muuthan lienevät huk-huk-hukkuneet) ylös ja rakennella noiden saviseinäisten altaiden päälle kunnon kohopenkit. Siihen sitten istuttaa ne uudelleen. Voisi olla ideaa?

Olen itekin ajatellut, että viisainta taitaa olla tehä vielä kerran uudestaan eli laittaa kohopenkkiin. Täytyy nyt katsoa, mitä sieltä alkaa vihertämään. Kyllähän jo laittaessa tiesin, että pohjalle voipi laittaa salaojaksi vaikkapa soraa, mutta ei sillä mitään merkitystä viime kesää ajatellen olisi ollut.

Kyllä monissa opuksissa ja samoin täällä puutarha.netissä on sanottu, että savimaalla on parasta tehdä kohopenkkejä. Se ilmiö, että vesi kertyy monttuun, tappaa monet perennat sitten viimeistään talvella, kun juuret eivät saa happea.

Mistähän on mahdollista saada suunnitelmaa yksittäiselle penkille/istutusalueelle? Uusi alue on aurinkoisella ykköspaikalla pihallamme, koko n 3x5m ja pitkien sivujen päistä pyöristetty. Se penkki on semmoinen että sen näkee joka puolelta ja sitä voi vaikka kulkea ympäri.

Onko järkevintä laittaa isoimmat keskelle vai voiko olla epäsymmetrinen? Epätoivo iskee kun olisin voinut muuten sen jo viimekesänä laitella, mutta kun ei ollut mitään suunnitelmaa niin ajattelin että jos alan vaan istuttamaan siihen mitä milloinkin keksin puutarhalta haalia niin siitä tulee ihan älytön.

Liljoista tykkään tosipaljon ja niitä ainaskin on pakko laittaa mutta mitkä passaisi liljojen viereen?

Onkohan penkki tylsä jos mullan pinta on tasainen, tarkoitan siis että pitäisikö sitä korottaa jostain kohti?

Kyllä se penkki voi olla tasainen, tuleehan siihen korkeuseroa niillä kasveilla.

Jos penkin näkee joka puolelta, on paras laittaa ne korkeimmat keskelle ja ympärille hiukan matalampaa. Aurinkoon sopii korkeaksi kasviksi esim. ritarinkannus. Jos pidät liljoista, voit laittaa niiden kanssa myös päivänliljoja. Sitten jotain aikaista kukkijaa, esim. iris. Ja jotain vähän pyöreämpää ja mielellään koko kesän kukkivaa, eli esim. kurjenpolvi.

On tosi vaikea ehdottaa mitään, kun en tiedä makuasi (muuta kuin ne liljat). Kohta varmaan rupeat saamaan yksi toisensa jälkeen parempia ehdotuksia.

Kysyit, mistä voi saada suunnitelman yksittäiselle penkille. Useimmat puutarhaliikkeetkin auttavat siinä, jos olet valmis ostamaan taimet kerralla.

En tiedä, millaisella paikalla penkkisi on, mutta yleensä ottaen koko penkin olisi hyvä olla koholla ympäröivästä maanpinnasta. Se parantaa kasvien viihtyvyyttä, ja helpottaa hoitoa.

Hallitun epäsymmetrinen on ehkä mukavamman näköinen, kuin esim. pyöreä penkki, joka on korkea keskeltä, ja laskeutuu tasaisesti reunoille.

Penkki on sen verran suuri, että siinä mahtuisi olemaan ehkä joku hillittykasvuinen havukin. Se toisi väriä ja muotoa siihen myös talvella.

Meidän paikka on keskellä peltoa ja erittäin tuulinen (kesällä ei koskaan ole ötököitä) ja aurinkoinen , vitosvyöhykkeellä.Ritarinkannuksista mulla on semmoista kokemusta että ne kaatuvat erittäin herkästi.

Haluaisin semmoisen jämäkän , ryhdikkään, näyttävän paraatipenkin (saahan sitä haluta...)

Multaahan siihen voi nyt vielä lisätä vaikka kuinka, mietin vain että jos ison keon tekee niin alkaako se valumaan ympäristöön.

sopiiko nauhukset aurinkoiseen penkkiin ja passaako niitten viereen mikään?

Multa ei valu ympäristöön, koska kasvien juuret tukevat sen paikoilleen. Tietenkään ei ole tarkoitus mitään mahdottoman korkeaa kekoa kasata. Jo 20-30 sentin korotus riittää auttamaan kasveja selviämään talven koetuksista. Jotenkin penkki silti tietysti pitää reunustaa, kanttaamalla, reunuskivillä, nurmikkonauhalla tms. jo pelkästään siksi, ettei nurmikko valtaa penkkiä (oletan, että penkki on nurmikon ympäröimä)

Nauhukset eivät ole ehkä ole paras valinta aurinkoiseen penkkiin. Lurpahtavat helposti auringossa, joskin piristyvät sitten illalla, mutta penkki on kurjan näköinen kuumina päivinä. Tai voi olla, että kestävät, jos kosteutta piisaa. Mikä kokemus muilla on?

Töyhtöangervo tuli mieleeni jämäkästä ja ryhdikkäästä kasvista. Samoin kultatyräkki.

Se töyhtöangervo vaikuttaa hyvältä. Mitäs sen viereen sopisi?

Hengetär, mulla on nauhus koko päivän auringossa olevassa penkissä ja hyvin on siinä pärjännyt. Tehtiin sille istutus vaiheessa kunnon kuoppa. En tiedä mikä nauhus on kyseessä...

Jaloangervot minulle tulivat mieleen, niistähän löytyy värejä ja korkeuksia aika paljon erilaisia. Syysleimut, unikot, mooseksenpalavapensas, tarhatulikukat (menevätkö vitosella?). Onhan näitä vaikka kuinka.

Olen nyt parin kolmen kesän ajan tehnyt muutoksia pihamme vähiten käytetylle osalle ns. pohjoispuolella pihaa ja vein viime kesänä mm. yhden pienen penkin kohtaan, missä on minusta kiva käydä istumassa varsinkin myöhään illalla.

Paikka on kuitenkin vielä hyvin avoimesti näkyvillä, koska kirsikkapuut ynnä kaikki eri pensaat ovat vielä pieniä, eivätkä siis anna mitään näkösuojaa.

Äsken siellä istuessani jo ajattelin hetken, että laitan jonkin säleikön penkin taakse ja tien puolen sivuun ja jotain köynnöksiä, mutta olisi toisaalta vaikeaa saada aikaan silmää miellyttävä - edelleen huomaamaton - istumapaikka.

Tämä meidän piha kun on niin vailla näkösuojia, koska pihamme on ylempänä kuin lähipihat.

Hei, olen uusi viherpeukaloinen ja olen tänä keväänä aloittanut yhden kukkapenkin perusparannuksen. Penkki on suorakulmainen n 4 x 1,2 m. Joitakin taimia on jo valmiina (pelastin vanhasta penkistä ja jaoin). Aion laittaa etualalle tulikellukkaa, taakse keskelle palavaarakkautta, sen molemmin puolin kallionauhusta ja takareunoille päivänliljaa. Nyt mieleeni on tullut laittaa samaan penkkiin pari lumipalloheisi-pensasta. Miltä ajatus teistä muista tuntuu? Kannattaako? Penkki on eteläisellä takapihallamme.