Istutusalueet

Käytävä vähän kiemurtelemaan ja uuden penkin reuna "muodokas" ja niin, että luumupuut jää penkin sisälle kuitenkin?

muks. Jos pistää mahtumaan? Käytävähän voi olla hyvinkin kapoinen tai pelkkiä askelkiviäkin

Jes!!! KIITOS Heksu,tätä justiinsa hain,vaan ei tullut harvaan päähän. Sinulla on hienot ideat! Kiitos vielä kerran! Lähden tästä iloisena pihalle:))

No kiitos kiitos, hyvä jos tuli visio, mutta kiitos kuuluu myös A.i.k.alle ja itsellesi, eikös tämä ollut ryhmätyön tulos? :slight_smile:

Minulla kukkapenkissä oleva luumupuu tekee juuriversoja, ei ole kivaa revittävää. Nurmikosta saa pois leikkurilla.

Kiitos tietenkin myös A.i.k.aryhmätyö on antoisaa. Illis, tekee tosiaan nuo luumupuut juurivesoja:( olen vaan siteeksi niitä kaivellut pois. Nurmikko on siitä kenkku kun se karkaa noihin ruusupenkkeihin vaikka kuika kanttais, siitä on vielä suurempi työ. Kun sinne nyt lykkää pinkan sanomalehtiä ja haketta,niin eiköhän ne tokene?

. Suurpiirteiset mittaukset on nyt tehty. Laitan sitten joskus kuvia.(nälkä yllätti,niin piti taas tulla sisään)

Minulla luumupuu (Sinikka) ei ole tehnyt ainuttakaan juurivesaa. Sen sijaan kirsikkapuu tekee juurivesoja ihan tolkuttomasti.

Meillä Sinikka tekee juurivesoja monen metrin päähän marjapensaisiin, ei niinkään vierellään olevaan nurmikkoon. Tykkään luumupuun näöstä kovasti ja siksi istutin tämänkin keväiseen istutus/perenna-alueeseen luumupuun kulmaan, mutta kaivoin (tai siis isäntä kaivoi :)) sille paksun muovieristeen 100 cm:n syvyyteen asti perennojen suuntaan. Toiseen suuntaan eli nurmikolle päin tuli se vajaan 30 cm:n reuna, mikä muuallekin alueeseen, joten sen ali voi sitten kasvatella juurensa sekä juurivesansa minun kannaltani parempaan suuntaan. Varmaan Sinikkaa hienommat luumut eivät ole niin kovia vesomaan.

Eilen leikkasimme noita luumupuita ja taas vaihtui suunnitelmat(ei mitään uutta mulle) Puhuin mieheni ympäri:))hän lupasi tehdä tuonne päähän sellasisen "ruusuhärdellin"joka tulis vähäsen samalla systeemillä kuin se “rautakaarikin” johon saan kaikki neljä köynnösruusua niinkuin ympyrän muotoon. Olen aivan onnesta soikea jos sen saan? (vaikka melkein kaikki pihahommat saan tehdä yksin,en nyt ruikuta:))

Kuulostaa hyvältä! Suunnitelmien muuttuminen kesken kaiken kuulostaa varsin tutulta, sehän on niinkuin luovuutta ja ideoimista työn edetessä :slight_smile:

Onko siinä perää,kun väitetään,ettei Pihlajaa saa laittaa Omenapuun viereen? Yksi pieni Pihlaja pitäis siirtää…

Se oli joku ötökkäjuttu.. tämä?

Linkki

Kiitos Heksu! tuota koi juttua koitin muistella. Entisessä pihassa oli paljon pihlajia,vaan aivan toisella puolen tonttia,kuin omppupuut,ei ollut rupisia omenoita.

Nyt kaipaisin ideoita. Tällä viikolla olisi vihdoinkin tarkoitus leikata orapihlaja-aita nysäksi. Sen takana olevaan penkkiin olen tietysti istuttanut pääasiassa puolivarjon kasveja, mutta kun aita katoaa, altistuu penkki paahtavalle auringolle (on siis ihan suoraan etelään). Mitä ihmettä erittäin nopeasti kasvavaa ja hiukan varjostavaa keksisin suojaamaan kasveja pahimmalta paahteelta? Penkin pituus on n. 20 m.

Jos tontti olisikin iso, ei olisi mitään ongelmaa. Senkun siirtäisi arimmat kasvit muualle. Mutta kun ei sitä tilaa ole ja ne kaksi hassua varjopenkkiä ovat jo ihan täynnä.

No hehe, ekana tulee mieleen ruttojuuri kun nyt tuolla katselen miten se meillä valtaa alaa :frowning: Itse olen miettinyt raparperin varjoa luovaa vaikutusta, auringonkukka?

krassi"aita"?

Tuo auringonkukkahan on hyvä idea! Kasvaa korkeaksi, suojaa kasveja, mutta ei varjosta liikaa, antaa näkösuojaa pihaan ja on kaunis. Ja helppo kasvattaa. Taidanpa mennäkin samantein pistämään siemenet multaan. Kiitos, Heksu! Ja sitäpaitsi vielä yksi suuri plussa: Saan siemenillä edes hiukan korvattua linnuille sen, että vien niiltä pesäpaikan.

Tälle kesälle olisi luvassa jälleen nurmikkoalueen pienentämistä. Portilta talolle johtavan pihapolun toiselta puolelta olisi tarkoitus vaihtaa nurmikko kokonaan istutusalueeksi, ettei tarvitse ruohonleikkuria enää kuljettaa lainkaan polun toiselle puolelle. Olen mielessäni pyöritellyt erilaisia visioita, mutta ottaisin mieluusti myös vinkkejä vastaan.

Alue näyttää tältä portilta päin katsottuna:

Talolta päin taas tältä:

Alue rajautuu siis toisella lyhyellä sivulla jo olemassa olevaan pieneen perennakolmioon, toisessa päässä (pituus noin 5 metriä) suihkulähdekivikkoon. Toisella pitkällä sivulla (noin 5 metriä) rajana on aita, toisella pitkällä sivulla (noin 8 metriä) liuskekivipolku ja pieni pionipenkki. Keskellä aluetta on syreenipensas.

Tämänhetkisenä visiona on laittaa aidan kupeeseen pienikokoista pensasta (esim. jotain angervoa)/ kookasta perennaa (esim. jättipoimulehteä) tai maanpeitekasveja. Keskelle aluetta voisi tulla jokin pikkupuu, köynnösobeliski kärhölle sekä kivi/sorapintainen alusta lepotuolille. Sen verran kookas alue on, että jonkinlainen polku on alueen poikki myös rakennettava. Tilaa jäisi vielä oletettavasti parillekin perennaryhmälle. Kasvivalinnat ovat vielä koko lailla auki…

Kaikenlaiset vinkit, ideat ja kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita!

Tämmöisen penkin väsäsin uuden ja vanhan nurmikon rajamaille.

Kuunliljat on ehkä vielä aika vaatimattomia Ehkä ne tuosta leviää ja kasvaa. Kivien joukossa on mehitähtiä, sammalleimua ja patjarikkoa.

Tuon kannon päälle lyhdyn tilalle olisi tarkoitus löytää joku kiva enkelintapainen, ja sähkötkin penkin luo on vedetty josko jotain kohdevaloa tuohon kivikasaan haluaisi…

Fiorella, sanomalehtikatteen päälle multaa ja sitten kevätkukkijoita vieri viereen, niin on mukava aina alkukesästä niitä seurata.

Kaipailen ideoita pensaiden seuraksi.

Kuivaan rinteeseen, puolivarjoon (aamu- ja ilta-aurinko paistaa) on siis tulossa n. 8m pitkä ja 1-1,5 m leveä istutusalue. Toisessa laidassa on (tai siis tulee olemaan :wink: ) koivuangervoa, keskellä kuutamohortensiaa ja toisessa päässä, suuren kiven edessä keijuangervoa. Kuutamohortensian kaveriksi eteen tulee vuorenkilpeä.

Nyt olen alkanut miettiä onko alue tuollaisenaan vähän tylsä? Pitäisikö angervojen seuraan laittaa jotakin muuta? Ehdoton vaatimus on helppohoitoisuus - olen ihan vasta-alkaja ensimmäistä pihaani laittamassa, eikä tiedot eikä aikakaan riitä mihinkään kovin ihmeelliseen.

Mielessä on käynyt koivuangervojen eteen kevätkaihonkukka, ketoneilikka, harmaakurjenpolvi, rentoakankaali?

Keijuangervojen taakse, ison kiveen eteen voisi olla pieni alue jotain - päivänkakkara tuli mieleen?

Mitä ehdottaisitte? En oikein osaa ajatella aluetta kokonaisuutena, olisihan kiva jos jotenkin kävisivät toistensa seuraan ja toisaalta että kukkia riittäisi mahdollisimman pitkän ajan.

Kaikki ideat ja vinkit vastaanotetaan!