Istutusalueet

Saanko esitellä, juhannuspuuhani :sun:

Toissapäiväisen pentin taimivaihtotapaamisen seurauksena piti kiireesti saada uus penkki joillekin perennoille. Eilen satoi eikä pystynyt toimimaan pihalla, mut tänään pantiin tuulemaan.

Alle sanomalehdet kuten aina muulloinkin. Niiden päälle maassa sillä kohdalla vuoden ajan jo olleesta oksasilppurihakkeesta kerros.

Kerros raaempaa puutarhakompostia.

Kerros saaveissa vettynyttä ruohosilppua, kiitos eilisen kaatosateen. Kerros paremmin tekeytynyttä puutarhakompostia (ihanasti pikku lieroja :smiling_face_with_three_hearts: ).

1 tykkäys

Päällimmäiseksi säkkimultaa. Penkin reunaan maanpinnasta yläreunaan vanhaa vuoden paikalla ollutta oksasilppurihaketta pitämään multa paikoillaan.

Penkin eteen maahan maisemointikangas ja siihen paksu kerros oksasilppurihaketta.

Tää penkki siis tehty suoraksi jatkeeksi toissa vuonna tehdylle penkille. Ylläri ylläri, sekin tehtiin heti taimivaihtotapahtuman jälkeen :grinning_face_with_smiling_eyes: . Toisessa päässä on pienen välin päässä viime vuonna taimivaihdon jälkeen penkki jossa on LeVältä saadut punaiset päivänliljat. Ne ei vielä tänä vuonna kuki, ootan innolla ens vuotta niiden suhteen.

Verkkoaita tossa on alunperin laitettu sen takia et koirat ei vapaasti päässeet poistumaan varsinaiselta piha-alueelta, eikä myös piha-alueelle päässyt tulemaan kutsumattomia eläinvieraita. Nyt ei enää oo koiria mutta me pidetään toi aita edelleen niin kauan kuin tolpat pystyssä pysyy koska se pitää kauriit ja jänikset poissa pihasta. Kallellaan on mut se ei kauempaa katsoessa näy :sweat_smile: Kun aita otetaan pois niin sit koko alue on yhtä suurta pihaa eikä nää ns. reunaan tehdyt penkit enää oo ikäänkuin ulkopuolella.

5 tykkäystä

Nyt täällä aloittanut arovuokko kukintansa. Myös kuunliljat ovat terhakkaasti innostuneet kasvuun. Norjanangervo ja Punatuomi myls täydessä kukassa.

4 tykkäystä

Ihan hyvin tulet perässä, vasta arovuokot lakkasi kukkimasta minulla ja kuunliljat melkeen samankokoiset.
Ei olla samoilla linjoilla etelänkasvattajien kanssa mutta haittaako tuo mitään.

1 tykkäys

Se on justiinsa näin, ei haittaa. Kuvista tulee niin hyvin esille kasvuvyöhykkeiden erot. Ja jokaisella vyöhykkeellä on omat haasteensa.

2 tykkäystä

Mä alotin tänään istuttamaan kasveja pihan uuteen penkkiin. On muuten tooooodella hidasta hommaa kaikkine lajikohtaisten tietojen selvittelyineen. Eikä hommaa yhtään ainakaan nopeuta se että vaikka kuinka olis istuttavinaan taimet niille suositellun istutusvälin mukaan niin heti kun on selkänsä suoristanut huomaa ettei väliksi todellakaan tullut se 40 cm vaan väli on kutistunut puoleen :face_with_diagonal_mouth:. Outoa, hyvin outoa :grinning_face_with_smiling_eyes:.

Päädyin jonkinsortin kompromissiin joidenkin kasvien kanssa, huolimatta siitä et Kurppa moneen kertaan aikasemmin muistutti kunnon istutusväleistä. No toisaalta hän myös otti esille jo nyt etukäteen yhen penttiläisen moton “tää pitäis siirtää” :joy:

Huomaan ettö mulla on edelleen uuden penkin tarvetta vaikka jo 2 oon tänä keväänä tehnyt. Hyvin outoa :sweat_smile:

2 tykkäystä

Näenkö oikein, että astrantiaa on tuossa oikealla? Se ainakin leviää hiton äkkiä…

1 tykkäys

Ensi vuonna kun kuvaat saman penkin voipi olla jo täyttä :wink:

1 tykkäys

On, aattelin ettei se leviä :face_without_mouth:. Mulla on ollut sitä se yks puska siinä nyt hävitykseen vuohenputken takia menevässä penkissä useemman vuoden eikä yhtään levinnyt.

Niinpä… ja toihan on vielä puoliksi tyhjä tälläkin hetkellä. Taimia on sinne tulossa kuhan vähän kasvavat.

Ei sovi tähtiputki leviämään, mutta ei muuten oo rikkojakaan :rofl:

2 tykkäystä

Vuohenputken valtaaman penkin käytöstä poisto on työllistänyt tänään 2 ihmistä ihan kohtuullisesti. Mä revin vuohenputken juuria pois ja mies siirteli penkin reunojen isot kivet syrjään

Kaivoin penkissä kasvaneen leimukukan ( oletettavasti kiiltoleimu) pois, tarkastin ja pesin juuret kunnolla ja istutin potteihin odottamaan tulevaa.

Penkki peitettiin muovisäkeillä ja siihen päälle nyt kuskataan oksasilppurihaketta. Tää työvaihe ei oo niin kiireellinen saada viimeistelyä, saa selkä toipua vähäsen.

Meillä on toi pihan ja metsän välinen alue hakkeella muutenkin joten tää uus haketettu kohta sulautuu jo olevaan ihan täysin kuhan on valmis.

5 tykkäystä

Etenee. Vielä tarttee työntää matskua oksasilppuriin mut melkolailla valmista alkaa olemaan. Entinen hakkeella oleva reuna-alue liittyy tähän uuteen about tuolla kivirivin luona. Kivillä “sisustan” ja paikkailen tarvittaessa lopuksi.

5 tykkäystä

Uutta pukkaa, taimivaihdoilla on taipumus kasvattaa istutusaluetarvetta :sweat_smile:.

Henniltä saadut kirjoukonhatut on nyt vihdoin kaikki pääseet omille paikoilleen. Puolet oon istuttanut jo aikasemmin.

Piti kyllä tilukset kiertää moneen kertaan mut sit onneks löytyi paikka johon penkin pystyi suht. vähällä vaivalla ja suht. nopeesti tekemään. Luulen että on ihan nappivalinta niille.

Haluisin istuttaa tohon ulkoreunalle Kurpalta taimivaihdossa saatua sinistä kerrottua akileijaa. Hyväksyykö raati ajatuksen? :sweat_smile:

2 tykkäystä

Hienolta näyttää! :heart_eyes:
Mikä tuo pömpeli on, porakaivo?

1 tykkäys

Vanha rengaskaivo. Meillä kasteluvesi sieltä pumpun avulla. Yleensä kuivuu kesällä pariin otteeseen, vettä pitää käyttää vähän säästellen.

2 tykkäystä

Saatiin vihdoin tehtyä tuo rodo -alueen pääty. Eli siihen tuli vielä kaksi purkutonteilta löydettyä rodoa, tällä kertaa Tammisalosta.
Tuohon päätyyn tulee kivi- tai tukkireunus ja vielä kangas ja haketta päälle.

6 tykkäystä

Oltiin Eestin puolella Saarenmaalla ja siellä iski silmään tällaiset ihanat istutukset erään ravintolan ulkopuolella. Tässä kiinnitti huomion se, että amppelikukkia oli käytetty maanpeitekasvina, kuten esim. tuota violettia petuniaa. Hyvä idea mielestäni!

6 tykkäystä

Näyttävän näköistä on osattu taikoa.

Kotimaisen kesäkahvilan edustalla istutus veneeseen tuulisella paikalla. Takana pitkä lavakauluksiin tehty istutus kylvettävin kesäkukin ja nimilapun, Martat tekijöinä.

4 tykkäystä

Pieni isturusalue, jonka tein pari vuotta sitten. Tuossa oli sellainen vähän hankala nurkka sireenin alla, johon oli vaikea ruohonleikkurilla päästä. Putsasin alueen ja kanttasin sen tiilillä. Multaa päälle ja kultapallot siihen kasvamaan. Pienellä vaivalla tulee paremman näköistä.

7 tykkäystä