Jalava : Sateenvarjojalava, Ulmus glabra Camperdownii

Tajusin juuri, että mun sateenvarjojalava on kuollut!
Oliko liian kova talvi, vai mikä sille tuli? Minkään näköstä kasvua ei ole, voi itku.

Minulla on tavallinen vuorijalava kärsinyt viime talvesta tosi paljon. Ajattelin jo, että on kuollut kokonaan, kun ei ala vihertää, mutta nyt ihan viime päivinä alkaa lehdenalkuja olla näkyvissä. Aikaisempina vuosina ei ole ollut muita ongelmia, kuin ne toukat, jotka käärivät lehden ympärilleen. Puu on 80-luvulla pienenä alkuna ostettu ja surku olisi tullut, jos olisi menehtynyt.

Mitä minun jalavalle on käynyt? Viime syksynä se oli täynnä kirvoja, jotka eivät lähteneet toluttamalla. Olisiko kirvat tappaneet osan oksista tai ehkä paleltuneet? Ei kyllä ollut kovin kylmä… Osa lehdistä käpertyy kuten kakkoskuvassa. Pitäisikö vain sahata kuivuneet oksat pois ja sivellä jollain haava-aineella? Ikää puulla taitaa olla noin 7-8 vuotta (en ole itse istuttanut).

Moi!

Eipä kukaan ole vastannut edelliselle, mutta löytyiskö tänä vuonna joku, joka osaa auttaa? Minullakin siis sateenvarjojalava, jonka tilanne vaikuttaa hyvin samankaltaiselta, kuin ed. kyselijän. Jalava näytti viime kesänä samalta, kuin ed. kuvissa ja luulin, että se kuolee kokonaan. Tänä keväänä ihmeekseni kuitenkin alemmat oksat ovat saaneet lehdet. Laitan kuvan ja kysynkin, mitä kuolleille ja kuivuneille oksille kannattaisi tehdä? Leikataanko/sahataanko ne vaan pois, tuskin enää tuosta virkoavat? Ja toinen tärkeä kysymys: mistä kohdin yläoksat kannattaa poistaa..??kuvakuva

Veikkauksia, avoimellapaikalla on voinut saada kylmää talvella, kevään kuivuus, viimekevät oli vähäsateinen. Onko savimaa, vo kärsiä savimaassa. Noi on ilmeisesti kasvatettu NL=Neuvostoliitto (Netherlands) Talvenkestävyys voi olla heikompaa.

Ok, kiitos. Onko vinkkiä leikkaamisen suhteen/kohdasta?

En leikkaisi sitä ainakaan 2-3vuoteen kun oon istuttanut sen. Koska se tekee ekana juuria alaspäin ja sitten vasta vartta ylöspäin. Jos on ollu jo kauemmin ni kevät-kesäkuun loppu välillä… noi ei tietääksein rupea ns. Vuotamaan… nyt jos leikkaisi, niin se kiihdyttää kaqvua…ja uskon et5ä kerkee vielä ns. Tuleentua… mut riippuu tulevistailmoista…nyt on ollu kylmää kauan…kasvu monilla ollut hidasta, kuin etananvauhti