Jättikarhunputki, Angelica gigas

Olisiko mahdollista, että joltain saisi siemeniä? Ylimääräiset voisin laittaa siemenketjukirjeeseen. Vaihtaritoiveita voi esittää;)

Kiitos ulottuvuustiedoista Geranium, laitahan kuvaa tyvipuolesta(kin) jos kuljet kameran kanssa tämän lähistöllä. Kasvikirjojen ja netin kuvatarjonta painottuu ymmärrettävästi komeisiin kukintoihin ja varsiin. Mitkähän kasvit tämän vierelle sopisivat (niin, ettei kumpikaan naapuri tukehduttaisi toistaan)?

Tyylin ja värin puolesta näyttäisi varmaan hyvältä esim. vaaleiden heinien tai jonkin hopealehtisen kanssa.

[Vaikkei tämä vaihtopalsta olekaan, niin minäkin kernaasti vastaanottaisin tuoretta siementä jos joltakin liikenee.]

Tässä pari kuvaa.

Kukinta vasta alkamassa, joten eivät ole vielä niin näyttäviä. Ympärillä Aster divaricatus, Molinia caerulea ‘‘Transparent’’, Geranium Rozanne ja Jolly Bee, sekä yksi nokkonen :slight_smile:

Kuten kuvista ehkä näkee, yksi kasvi ei ole kovin valoittava, eikä se kanankakasta huolimatta kovin suurta pöheikköä tee. Kunhan sen viereen ei nyt ihan matalia kivikkokasveja pistä. Noin metrin korkuisen Agastache pöheikön vieressä kasavat yksilöt (viimeinen kuva jos oikein tarkaan katsoo :slight_smile: ovat selvästi korkeampi kun yllä olevien kuvien yksilöt. Ilmeisesti se kasvattaa korkeutta hieman tarpeen mukaan (ei sinäänsä ehkä mikään yllätys).

Mulla on a. gigas ollut jo monia vuosia. Täälläkin on siitä jossakin kuva, ainakin omassa kuvagalleriassa. Mutta laitan sen vielä tähän. Se on kaksivuotinen ja uusia taimia nousee vain pari kolme, eikä aina sitäkään. Ei taatusti leviä. Nyt on kasvamassa komea alku, joka sitten kukkii ensi kesänä, toivon mukaan.

Uunituore kuva "kesän 2012 toiveesta".

Fiialle myös kiitos lehtikuvasta! Ovatpa lehdet kookkaat jo ensimmäisenä kesänään.

Tuon kasvin kumppanit ovat hiukan mitä sattuu, kun uusi alku lähtee milloin mistäkin, enkä rohkene sitä pahemmin siirrellä. Siemeniä tulee paljon yhdestä kukinnosta, mutta ainakin täällä napapiirillä vain harva lähtee kasvamaan. Ensi kesänä luultavasti on luvassa siemeniä, mutta sitä ennen varmaan löydätte niitä muualta.

Muuten Geraniumilla on kauniita kuvia. Kyllä tuo jättiläiskarhunputki on mielestäni yksinäänkin katseenvangitsija. Meillä korkeutta on ollut suurin piirtein 1,2-1,5 m.

Yksin törröttävät A. gigakset herrättävät huomiota kaukaa. Valitettavasti kamerani ei kykene vangitseman niitä. Kuvat ovat harmillisen sotkuisia, eivätkä putket erotu niin selkeästi kuin luonnossa. Yritin ottaa parempia kuvia, mutta… Näkyvät jos oikein tarkkaan katsoo…

Aikaisemmin oli kuva ritariperhosen toukasta, joten pistetäänmpä vielä kuva perhosesta joka nyt toisena sukupolvena tänä kesänä ahkerasti vierailee puutarhassa. Ja missä muualla kun punahatulla:

Upea puutarha ritarin asustella!

Netissä sattui silmiini kanadalainen(Ontario)tätä vastaava keskustelupalsta. Ymmärsin, että A.gigas onhyvin suosittu sielläkin. Ja että siemenen kasvuun lähtö on konstikas eli jos kylvää edellisen kesän siemeniä esim. tammikuussa, ne ovat jo ehkä liian vanhoja itääkseen. En ole tuota edes itse kokeillutkaan. Tuli esille myös se, että pieniä taimia on vaikea saada kasvun alkuun, jos niitä alkaa siirrellä. Onkin näköjään parempi, että hyväksyy aina siemenen itse valitseman kasvupaikan. Ja nyt musta tuntuu, että olen nyppinyt pois muutaman taimen, kun säikähdin, että pihaani on eksynyt se riivatun vuohenputki.

Minullakin nyt ensimmäinen A.gigas kukkii. Tykkään kovasti. Ajattelin kokeilla kerätä siemenet, mutta kylvää ne samantien toiseen uuteen penkkiin, jossa gigakset olisivat paremmin näkyvissä ja enemmän edukseen.

Korpikello, olisiko mahdollista saada tänne kuva noista pikkutaimista? Oon vissiin omani kitkenyt sitten rikkana pois =/

Tämän näköisiä ovat mun Gigaksen taimet. Eivät kyllä enää ihan pieniä, tämän kevään kylvöksiä.
Kukkivina en tietysti ole näitä nähnyt, toivottavast ovat oikeasti sitä mitä pitääkin.

Avoimien puutarhojen reissulla nappasin vähän siemeniä ja laitoin heti purkkin jossa oli puolillaan multaa ja kaivoin sen kukkapenkkiin. Näin ei nuo tulvat vie siemeniä mennessään kun on reunat ympärillä. Täällä ei voi kylvää mitään suoraan maahan, sateet vie kaikki mennessään.

Jee, ensimmäiset Angelica Gigas siemenet jotka sain Korpikellolta muutama viikko sitten ovat itäneet  tarkoitus on nyt kasvatella niitä talvi viileällä ikkunalla ja jos selviävät talvesta niin sitten siirto puutarhaan keväällä. 

Vie vaan ulos ne Angelican taimet. Upota ruukku multaan, ja laita vaikka multaa taimien päälle niin paremmin talvehtivat kun ikkunalla. Siemeniä on vielä jos haluat kylvää uuden satsin ulos.

Ok, siirrän ne sitten ulos heti kun ensi yöksi ja huomiseksi ennustettu myräkkä menee ohi. Ja kiitos, mielellään ottaisin vielä lisää siemeniä jos sinulla niitä on ylimääräisenä niin teen vielä ulkokylvönkin :slight_smile:

Araminta, kiitos - täällä valmistaudutaan kukintaan.
kuva

Rapunzel, kiitos kiittämästä, huomasin viestisi vasta nyt. Itse joudun kiittämään Geraniumia, joka lähetti mulle tuoreita siemeniä sitten kun kaupan siemenet eivät olleet itäneet. Näissä on nyt ensimmäiset kukat, tosin ovat liian matalassa multatilassa, kun joutuivat pihakallion takareunaan, mutta kasvattelen multakerrosta vähän kerrassaan. Kesämaalla kasvavat kukkapenkin takalaidassa. Tässä kuva kaupunkipihasta.   

kuva

Siemeniä tulee jos ehtivät kypsyä ja mielelläni jaan edelleen, jos joku kaipaa.

Oletteko huomanneet, että jättikarhunputken juurta on käytetty lihavuuslääkkeenä ja siitä on eristettu aine, joka "estää voimakkaasti rasvasolujen jakautumista".

http://books.google.fi/books?id=ueAPAgAAQBAJ&pg=PA105&lpg=PA105&dq=j%C3%A4ttikarhunputki&source=bl&ots=JQN6NDhlyW&sig=2QE3UwioezKldnJ_SQae9_zwCoQ&hl=fi&sa=X&ei=PRjnU-P7NMHqyQOOuICwAg&ved=0CFoQ6AEwDg#v=onepage&q=j%C3%A4ttikarhunputki&f=false